färgklassindelning?
Hur många ska det vara av resp färg för att det ska bli en egen färgklass på utställning?

Minst 4, enligt SSS grundpropp.
2. Färgklasser. Ponnyerna indelas i klasserna efter färg. Indelningen sker i tre kategorier enligt följande: svart, fux och övriga färger. För att delning skall ske måste minst 4 ponnyer av en kategori vara anmälda. Vid färre än 4 anmälda ponnyer av en kategori kommer inte färgklassindelning att ske. Skäck eller brun o.s.v. kommer inte att delas in i speciella kategorier utan alla ponnyer med övriga färger går i samma kategori. Var noga med att ange rätt färg när du anmäler din ponny.
tack
Jag fick för mig att det var tre, men det var fel då.

Kan kanske tilläggas att om det genom strykningar blir färre än fyra "startande" i färgklass, ska klasserna egentligen slås ihop. Enligt information från SSS:s utställningskommitté.
#3 - det har jag varit med om, sammanslagning alltså.
Det låter på dig som om du varit med om motsatsen?

Jag var med om en gång på samma utställning faktiskt där de slog ihop en klass pga att de var för få . Men en klass med äldre sto som skedde samma sak så slog de inte ihop och det kan ju jag tala om att jag tyckte det var jätte konstigt.
#4 Ja jag har även varit med om att de inte bry sig om att slå ihop klasserna och om det beror på att klasserna är sponsrade var för sig eller inte är inget jag kan säga om,.
#5 Ja känner igen det du skrev gällande att slå ihop och inte slå ihop. Det drabbade min vännina på riksen förra året.
Hon var lindrigt sagt förbannad efteråt, då besked givits om att ponnyn skullle gå senare på dagen. Plötslig efterlyses ponnyn till nästa klass i ringen. Då stod den lilla fröken på transporten och sov i godan ro. Panik!
Gällande proppen, det står att 4 ponnyer skall vara anmälda, det är väl inte samma sak som att 4 skall deltaga?
Vidare står det i proppen att: "Vid strykning av ponnyer kan klasser komma att slås i hop", känns ju inte som samma sak som att de skall slås i hop.
Känns inte riktigt rättvist om man gör olika, varför inte ha en klar och enhetlig bestämmelse? De borde underlätte både för arrangörer och utställare. Fast jag kanske har bortsett från något som gör att det inte är lämpligt…timmen är sen och dagen har varit lång.
Veritas odium paretFörvånad

Informationen om att färgklasserna ska slås ihop vid färre än fyra deltagare på plats, har getts på SSS:s möte med representanter från regionalföreningarna (Eller om det rent av var på ett Höstmötet..?). Motiveringen var att det inte ska bli för små klasser.
Jag tror att jag aldrig varit med om detta, förutom på utställningen jag själv arrangerade sist då vi fick slå ihop treårsstona pga strykningar.
Ett annat "problem" med färgklasser är hur man gör som arrangör om det exempelvis är anmält:
4 svarta
4 fuxar
1 rödskäck
1 svartskäck
Ska skäckarna då gå med de svarta eller röda? 

#7 Tror nog det bästa hade varit om Rödskäcken fick gå till Fuxarna och Svartskäcken till dom Svarta. 
#8 En brunskäck då? 

#9 Det fanns inte 
ursäkta trådkapet men jag undrar hur man vet alla klassers nummer om de står så här
Ej dessa klasser: 19,21R, 21K, 22, 24
#11 Vad de olika klasserna innebär hittar du i grundpropositionen.
Veritas odium paretFörvånad

#7 Jag minns inget om "ska", bara om att man "kan".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#13 Jo, jag förstår ju att vi tagit till oss informationen på olika sätt. Precis som vi nog uppfattade kritiken från SSS angående vilka som ska in i BIS-ringen på olika sätt. 
För mej personligen saknar dock förfarandet i såväl färgklasser som BIS-ring betydelse.
#12 Tack