Ny sele, hårda tömmar
Idag kom nya selen, men tips emottages tacksamt om hur man kan få tömmen lite mer medgörlig. Just nu känns det som att hålla i en stålspiral.
Är det bara att nöta dom mjukare eller kan man fuska lite?
Tvätta de med lädertvål och torka av de sedan. Tycker mina blev lite mjukare efter jag gjorde det.
Ta på lite balsam sen efter att du har smöjrt med läder tvål, min sele och träns är mkt mjukare och behagligare :DD
Tvätta med lädertvål och smörj med balsam eller fett så mycket tömmarna vill dra åt sig. Sen är det bara att vänta att dom blir mjukare efter lite användning.

Oh, inget fett på tömmen! 
Jag blev tipsad om att lägga tömmen runt en träpåle med baksidan av tömmen emot träet och "såga" tömmen mot träet, del för del. Det mjukar upp utan att du riskerar att få en tung töm eller en ogreppbar töm vid regn, som det kan bli när man använder fett/olja.
De flesta lädertöm man får med när man köper sele är dessutom ljusa. De blir lätt fläckiga om man kör på produkter och inte får det absolut jämnt…
#4 aha, det ska jag prova imorgon, får ställa mig på baksidan så inte grannarna trror att jag blivit tokig och står och sågar av stolpar med tömmen ;)
ja, tömmen är väldigt ljus, nästan London-färgad så inga fläckar vill vi ju ha.
Största problemet är ju att den är snodd eftesom den ligger hårt rullad när man får den, den korvar sig ju, vill inte riktigt följa med =) Tack för tipsen
#5 Jag tycker i alla fall att såna ljusa tömmar blir snyggar när putsar dom med tvål och smörjer med fett, färgen blir finare.

smorde mina med Stubben tvål och hamanolfettet. Mina tömmar är hur mjuka och goda som helst. färgen blev också finare.

Även tömmar måste fettas in för att inte lädret ska torka ut, men det är inte att rekommendera att fetta in dem dag före tävling, speciellt inte om det sedan regnar, för det har jag provat 
Om jag sågar trästolp först, bara för att få till formen på dom och sen kör igenom dom dom med tvål och fett, då kanske dom blir super-mjuka
.
Hästen kommer inte hem förrän om en månad, så jag har ju en liten stund på mig att få till dom
.
Tack allihopa…
Rekomenderar ni ngt speciellt att smörja dom med?
Tror jag har 4 olika infettningar hemma, frågan är vilken som är bäst
olja? balsam?
Ekololja sägs ju inte vara bra, men det har man väl använt i alla tider?
Jag har effols läderbalsam och sen neatsfootoil som är jättebra.
Anledningen till att Ekololja inte anses bra är att en ska "äta upp" sömmarna, men på en töm är det ju inte mycket sömmar.
Jag använder ekololja innan jag börjar använda läderprodukter, men torkar av all överflödig olja. Då blir de mjuka och efter det kan man ta sadeltvål och läderbalsam efter behov. Ingen av mina sadlar/träns har blivit förstörda av ekololja och har hållit måååååååånga år, så jag tror att rädslan för Ekololja är lite överdriven.

Jag använder Stubbens produkter. Är så super nöjd med dom.
#12 Stubben är kanon ja, jag har lädertvålen och den är jättebra. Fast den var bätte förr och luktade bättre då.

Stübben är min absoluta favorit, alla kategorier! Men den är dyr…
Jag skulle börja med att "såga" dem som Pernilla skrev, sedan tvätta av dem noga med en bra tvål och sen lägga dem i en balja fylld med olja. (Ekol är billig och funkar ju bra på tömmar, som någon skrev ovan.) Låt dem ligga i ett dygn, plocka upp dem, häng dem ute så de får droppa av och torka och använd dem inte förrän om en månad när hästen kommer.
Pernilla har helt rätt i att olja på tömmarna kan orsaka problem, men får det torka in ordentligt innan du ska använda dem så ska det inte vara någon fara. Bra läder suger in fettet, dåligt läder har fettet kvar på utsidan…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#14 men hur är det med att hänga dom ute i denna hetta? Ska jag vänta tills solen går ner och låta dom hänga över natte, eller gör det inget om dom hänger direkt i solen?

Häng dom svalt i skyggan, absolut inte i solen… inne i stallet kanske
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
svalt? Vad betyder det?
är det hett ute är det hett inne, men solen kan vi ju skydda domfrån iaf.

direkt solljus är inte bra för lädret, speciellt inte om man tvättat det så det är blött.
Angående ekololja, så förstör det sömmarna om man använder det flitigt, min första sele ramlade i bitar efter ca. 10 år utan några hela sömmar kvar, även på ställen som normalt inte nöts.
Det mesta funkar ju bra, bara man använder det med förstånd. (man behöver ju inte smörja in selen med ekoloja varje vecka…)

Precis som du redan fått svar på, häng dem inte i solen. Skugga är att föredra. Eller nattetid, men då får du plocka in dem innan solen blir för varm på morgonen. 
#18 Efter 10 år är sömmarna ganska nötta av sig själv också, i och med spänningar i lädret och så vidare, så det behöver inte vara enbart oljans fel. (Även om den säkert hade med saken att göra.) Att en sele håller i 10 år får ändå kännetecknas som väldigt bra, om det inte var en väldigt "high quality"-sele?
Som nån skrev, tömmar har väldigt få sömmar, särskilt om de är gjorda utan sydda skarvar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Neatsfoot oljan är super bra.Låter man läder ligga ett dygn i detta och sedan torkar av överflödet så blir allt läder gammalt som nytt helt underbart mjukt och medgörligt. Finns hos Granngården.

#8 Även tömmar måste fettas in för att inte lädret ska torka ut
Tråden gällde nya töm, därav mitt svar. 
Fast jag är moderat med användandet av fett/olja på såväl töm som selar - kanske smörjer någon gång om året. Däremot rengör jag med sadeltvål nästan varje gång jag använt grejerna.