westernsadel eller engelsk sadel?
Vad ligger bäst på en shettis, westernsadel eller engelsksadel???
Är ju individuellt, men vad har ni för erfarenheter?
jag tycker att en westernsadel ligger bättre på rundare hästar iaf om man får atg på rätt vidd, engelska sadlar har en tendens till att åka fram, jag har dock en äldre engelsk märkes 16 tum sadel på min shettis och ligger otroligt bra även utan svanskappa så jag tror de e olika från hästen är utformad men på ena shettisen passar bara westernsadelen. dels kan de vara lättare att sitta i en westernsadel eller rättare sagt något mer att hålla i en en engelsk sadel. :P
#1 Ja det med att det är lättare att hålla i sig tänkte jag oxå på.
Jag själv har ridit på engelskt och western å föredrar helt klart westernsadeln. Så underbart skön å rida i.
JAG föredrar vanlig sadel. Ponnyputa finns ju med handtag som är ännu bättre för riktigt små barn att hålla i sig än en "knopp", dessutom är ju ponnyputan lite "plattare" i sitsen just som en western sadel enligt min uppfattning. Jag köpte en western sadel först till min ena shettis men jag tyckte den mest kana på henne så bytte jag till en ponnyputa som låg som en smäck =) Men jag TROR att det beror mest på ponnyn ifråga vilket som är bäst… Men jag kommer inte köpa nån mer western sadel alls!