Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1048 ggr
Ahnna
0

Hur stor ska en mini-åring vara?

Min mini-åring, snart ett helt år gammal, är ju som bekant väldigt liten. 45 cm en dag gammal, cirka 61-62 cm i våras. Jag ska mäta henne igen snart, men tvivlar på att hon är över 70 cm. Hennes hovar är fortfarande rätt mycket mindre än min hovrasp är bred… Oskyldig

Hur stora har era mini-åringar varit på ettårsdagen? Hur stora har de blivit som äldre? Det är bara för intresseklubbens anteckningar jag frågar, förstås. Men det är rätt kul att gå runt och gissa hur stor min lilla maskot kommer bli. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kajsa-kavat
0

Som 1-åringar har två av mina varit 73 resp 75 cm, och båda är idag 83 cm ( 14 år och 9 år )

En veterinär sa till mig en gång att för att veta hur stora dom kommer att bli som vuxna ska man ta höjden vid ett års ålder och lägga på 10 %. Om det är rätt eller inte vet inte jag, men hos mig har det stämt rätt bra.

Ahnna
0

#1 Oj, vad stort! Tungan ute Flört Jag måste mäta min lilla skrutta igen, måste bara leta rätt på en bra mätpinne. (Varför ska alla mätkäppar börja över 1 meter för?!)

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

Det där med att lägga på 10cm på ettårsmåttet tror jag man får ta med en nypa salt.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#3 - håller med.

det är ju väldigt olika på olika raser och individuellt hur de växer.

bekanta till mig hade en unghingst som konkurrenten begärde kontrollmätning på då han blev ch.unghingst som ettåring - han var då 105 cm. Idag är han en vuxen grabb som tävlat ponnytrav och slutmättes till 107 cm.

Och jag har en halvblodsuppfödning som vuxit drygt 15 cm sedan ett års ålder.

PP
0

Nu skriver ju iofs #1 10% och inte 10 cm…. Cool

#2 Alla mätkäppar börjar inte över metern. Kan vidarebefodra info om en mätkäpp  som mäter 0-120 cm om du pm:ar.

AnnaLundin
0

#5 - fel av mig, men jag har hört det där om 10 cm också…

(skyller på värmen och att jag varit uppe sen före kråkorna)

Kris_J
0

Oj % skulle det ju vara inte cm…Solsting,djursjukhus, hökörning och hysteriska ungdomar på väg till Metaltown blir min ursäkt.

Gällande mått som ettåring kan jag nämna min Flisa som var 101 cm som 1-åring, tur att inte hon följde någon 10%regel…

Veritas odium paretFörvånad

Stall-Stjarna
0

Min mini var förra sommaren (1-åring) ca 70-72cm iår har jag inte mätt han.

kajsa-kavat
0

Ja som sagts så är det 10 % som gäller, och det får man naturligtvis ta med en nypa salt. Men ändå kan man se på ett ungefär hur stor den vuxna ponnyn kommer att bli.

Ellinor Johansson
0

Våra ett åringar var mellan 75 och 78 för mågon månad sedan.

Jag har aldrig hittat något samband mellan födelsehöjden och slutmåttet.  Vi har aldrig haft en så liten skrutta som 61-62 som ettåring. Hoppas gott gräs och mycket som kan få henne att växa på sig i sommar.

Ahnna
0

#10 Jag vet inte om det hör ihop med att hon var sjuk första halvåret i livet, men hon verkar förbli liten. Det senaste halvåret har hon börjat fylla ut på längden och bredden i alla fall, så nu ser hon ju ut som en ettåring i kroppen, istället för den lilla pälsbollen som sprang i hagen i vintras. :) Men hon är fortfarande inte särskilt många centimeter över marken. Gott gräs finns i överflöd så det kanske ger sig framåt högsommaren! Annars får jag vattna henne mer så kanske hon växer… ;)

www.stuteriprecious.se