Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1124 ggr
PP
0

Tandem

Någon här som provat på att köra tandem?

Kan ni isf förklara hur man spänner för förlöparen? Vilken utrustning krävs? Hur gör man med tömmen? Tömfattning? Är det svårt att köra tandem?

thira
0

Du har inte tillgång till C G Wrangels eminenta böcker "Handbok för hästvänner? Där står allt om olika anspänningar, boken är gammal, men jättebra ändå tycker jag! Jag tror att man spänner en svängel med draglinor i stångkoppelringen fram på bröstan på stånghästen. Tömmarna ska dras genom ringar som sitter fästa på en liten rem på ömse sidor på huvudlaget på stånghästen. Sådana huvudlag finns kanske inte att köpa, men du syr ju själv…?

Fast bäst är väl att fråga ngn som hållit på själv mycket…Skäpperöd t ex har kört tandem vet jag.

Midlingur
0

Här kommer en länk till en tandemförening.

Lulan
0

hejsan, jag har kört tandem! vi gjorde så att vi hade våra vanliga bröstselar men vi skippade bakselen på förlöparen. på stånghästen så fäste vi små karbinhakar som vi lät tömmarna gå igenom från förlöparen. vi fäste förlöparens draglinor på sidan av bröstan på stånghästen tror jag det blev.. man ska väl egentligen fästa någonslags svängel på stånghästen brösta för att få det riktigt rätt. tömfattningen har man stånghästens tömmar mellan lång och ringfinger och förlöparens tömmar mellan lång och pekfinger - kanske inte är 100 % rätt fattning, mendet fungerar.

det svåra tycker jag är att få dem gå i samma takt, vi hade frosty som förlöpare och han passade på att maska när han upptäcke att pisken inte nådde ända fram till honom, medans clicken traskade på i bra tempo. men efter ett par gånger gick det himla bra både att trava och svänga, så såååå svårt är det nog inte med lite träning.

Zebben
0

Har också kört en del tandem med mina hästar. Har även kört 3 st hästar på rad. (Kommer inte ihåg vad det heter).

Gjorde nog precis som Lulan. Skippade bakselen på förlöparen. Fäste små hakar på stånghästens huvudlag, så tömmarna lätt kunde glida igenom.

Fäste en lätt svängel i stånghästens brösta och fäste förlöparens draglinor där.

Sen gäller det att sätta den hästen som bäst lyssnar på kommandon och gärna är pigg och framåt som förlöpare. Tömmarna höll jag som så att stånghästens tömmar höll jag mellan lill- och ringfinger och förlöparens höll jag mellan lång- och pekfingret. När jag körde 3 st hade jag det lite knepigare, men det gick faktiskt väldigt bra att styra och svänga. Skrattande

Det är lite svårt ibörjan, men man kommer snabbt in i det. Sen är det ju även lite svårare för hästarna att gå tandem. I par har de ju varann att "stötta" sig mot. I tandem måste de ju själva ha balansen. Jag var faktiskt på väg att anmäla mig till lätt klass i tandem, men tävlingen jag skulle på krockade med en svår klass för Zebben, så det blev aldrig av.