Mineralbunke
Jag var på Granngården (eller vad det nu heter, tycker att de byter namn stup i kvarten) och letade efter mineralbunke som man kan ha till betet åt hästarna. Hittade bara för får och nötkreatur, men antar att dessa inte ska användas till hästar.
Vet någon var man kan få tag på dessa och vad de kostar. För och nackdelar?
Vart bor du? Lokala foderhandlare brukar ha. Vi köper Hippos baljor på Täby Stall & Foder.

#0 det finns på Eko och My One, dom har Hippos mineralbaljor, Granngården anser att hästar inte vet hur mkt som ska äta av en sån så dom tar inte hem det, har oxå varit på dem flera gånger…

Jag köper mina på EKO eller My One
Jag har köpt mineralbalja men det är inte en endaste ponny som nyttjar den… 
Tusen tack för tipsen! Har både EKO och My One på överkomligt avstånd hemifrån. Vet ni vad en sådan kostar?
#4 Det är inte så att de får i sig alla mineraler de behöver ändå? Mitt halvblodssto spottade ut alla mineraler tills jag gav henne henne fri tillgång, då slickade hon gärna i sig mineralerna. Med all sannolikhet gav jag henne för mycket mineraler innan!

#5 Förra året betalade jag runt 100lappen,har inte köpt på mig några baljor än i år. Men givetvis ska det finnas en i varje hage+ saltsten

#2 Det var det dummaste jag hört! Vilket resonnemang..
Tycker dessa baljor är bra! Men de jag sett har kostat en 400-500 kronor.. Så runt 100 kronor var ju verkligen billigt!
Betalar också runt 100-lappen så det låter riktigt dyrt #7.

Jag betalade 117 kr.
Tusen tack igen för alla svar… Jag hoppas att jag råkar på de som kostar runt 100:-!
Vi säljer sådana för 150 kr. Östergötland. Kan ordna hemleverans vid större beställningar. Har foder och vitaminer också.
Jag hade "baljor" i bildäck förr, sedan försvann dom. På dåvarande granngården, tipsade om att blanda mineralerna med lite vatten och packa dem i typ glasslådor och låta torka typ…men de höll ju inte! Sedan dess har jag doserat mineraler till hästarna ca varannan dag. Ställer ut varsin gb-låda med mineralpellets, ibland häller jag ut på stenhällar när de inte äter upp..

Vi betalar 139:-/st för Hippo Slick-baljorna. Finns hos dem som är ÅF för Svenska Foder/Hippos sortiment.
Det är väldigt individuellt hur mkt våra hästar äter av baljorna.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#7 Faktum är att det resonemanget inte är ute och cyklar. En häst kan inte känna att den har brist på ngt annat än salt. Dessutom innehåller många mineralbaljor melass, vilket gör att hästen slickar för smaklighetens skull. Alternativt slickar dom för saltets skull..
Av "lantbruksdjur" är det bara höns som själva kan reglera mineraltillskott.
Har någonstans läst (skrivet av Planck) att hon ej rekommenderar fri tillgång på mineralbalja till häst, av ovan nämnda anledningar.
#14 Hur vet man det? Jag såg på ett TV-program om vildhästar där de hävdade att hästarna vandrade till olika ställen (med olika typer av mark) och betade just där för att få i sig olika typer av mineraler.
#15 Forskningsresultat tyder på att hästar inte kan känna brist på ngt annat än salt.
Jag lyssnar iaf på Planck. Sedan gör man ju såklart som man vill ;-) Hörde på ett foderföredrag just om denna fråga, mineralbaljor. Varför finns dom då, om dom ej rekommenderas? Jo, därför att folk köper dom!! ;-) Foderföretagen tjänar varje år massor med pengar på en hel uppsjö olika tillskott som är helt onödiga. Men som finns eftersom folk köper det. Och företagen vill ju tjäna pengar ;-)
Och en sak till, (om vi nu frångår forskningen) om nu vildhästar vandrar för olika sorters "mineralbete", så går ju det knappast att jämföra med att ha en smaksatt mineralbalja ståendes i hagen…
Jag var på Granngården i dag och dom har minneralbajor men dom är på 22kg och kostade nästan 400kr.

Jag har varit i kontakt med SLU och enligt dom ska man ha analys på vallfoder innan man ger mineraler och vitaminer (men det visste väl alla redan?). Det enda dokumenterade ämnesbrister som hästar själv kan reglera är salt- och vattenbrist. Man behöver oftast bara erbjuda hästen salt och selen. Fritt med mineraler och vitaminer är lite "vilda western".

Håller helt med JennyR och NoAngel. Det är iallafall det jag lärt mig på alla utfodringsutbildningar jag gått upp genom åren. Har aldrig haft minelralbalja till mina hästar (när jag hade hästar) däremot har vi alltid haft ett analyserat vallfoder och kompletterat foderstaten utifrån det, även beterna har såtts efter rekommendationer från SLU. Dock är SALTET väldigt viktigt, i synnerhet till tävlingshästar som svettas mkt på sommaren, där är salt a och o för att bibehålla hästens form! Det har gjorts många studier i Norge på Lantbrukshögskolan på Ås (Dag Austebö).
Rekommenderar annars Hästen Näringsbehov och fodermedel av Christina Planck m fl. Jag har 4:e ipplagan som kom ut 2001, vet ej om det finns nyare utgåvor.
Ska man ha saltsten ska den vara ren, inte ens Akzonobel själva rekomenderar att man ger en sk mineralsaltsten, den finns bara för att hästägare efterfrågar den, allt enligt deras representant vid ett foderföredrag hos lantmännen.
Gällande den sk mineralsatstenen menade representanten att den var direkt olämplig.
Veritas odium paretFörvånad

En nackdel med både mineralbaljor och pelleterat mineralfoder är ju att de är tillsatta melass och hästen äter många gånger för att det smakar gott.
Sedan när det gäller saltsten så har jag läst någonstans ( minns ej var) att hästen har svårt att täcka sitt saltbehov genom att slicka på en "sten". Det skulle vara bättre att erbjuda den salt i lös form. Någon som har några tankar om det/hört liknande?
Mina hästar sörplar gärna havsvatten när de har möjlighet, trots saltsten i hagen och ( kanske bäst att tillägga) rent dricksvatten i baljor.
# 19 Då klarar sig alla oseriösa hästägare som fodrar med icke analyserat grovfoder från att köpa mineraler överhuvudtaget? 

#23. Är det din åsikt att alla som inte analyserar sitt grovfoder är oseriösa?
# 24 Det kan man fundera över och svaret är kanske ja om man har avelsston eller unghästar och samtidigt inte ger mineralfoder. Min mening var dock inte att reta upp någon utan bemöta påståendet om att man måste ha analys för att ge mineraler. Lite skrivet med glimten i ögat.

Salt har jag givit i "lös form" iform av "grovt havssalt" som man köper i säck, sedan vänjer man hästen gradvis med att äta salt.
Högpresterande hästar kan man med fördel vänja att ge fysiologisk koksalt (alltså 9%). Läs gärna Hästens svett-en förlust som måste ersättas av Anna Jansson.
Huruvida man är oseriös eller inte om man inte analyserar sitt vallfoder skall jag låta vara osagt här (även om jag har en uppfattning om vad jag tycker). Faktum är att det finns OTROLIGT dålig/lite kunskap i om hästens tänder, mag, tarmsystem och vilken utfodring som är fysiologisk för en häst.
Många av de sjukdomar vi behandlar är direkt relaterad till dålig/felutfodring!
Om folk spenderade lite pänger på ett bra grovfoder istället för mycket annat onödigt skulle det främja hälsan för många hästar runt omkring.
Tror Planc har mycket kött på benen, detta till trots har jag mineralbaljor.
De av mina som tränar får löst salt.
Veritas odium paretFörvånad

Idag var jag på Citygross! Då hade dom extrapris denna veckan på mineralbaljorna. 99 kr.. I vanliga fall 129 tror jag å märket var Hippo..
Alla mina har faktiskt fri tillgång på mineralbaljor i hagarna. Vintertid går det nästan inte åt någonting alls och inte försvinnande mycket sommartid heller. De enda som inte har fri tillgång är unghingstarna som leker sönder baljan på en kvart. Där ställer jag in baljan medan jag pysslar/vattnar i hagen.

#30 Har du testat å sätta baljan i ett bildäck? Eller lyckas busarna ändå kanske

Vi använder inte mineralbaljor längre! Anledningen var att en av våra unghingstar fick "sand"kolik av den, han bet och skrapade med tändrna på den, och enl. vet. på slöinge så kan de inte smälta dessa klumpar de kan få i sig då.
Vi fick göra en buköppning, där de hittade "mineralklumpar" som satt stopp, han överlevde op. men dog 4dgr senare.
Vi tror att han fått i sig klumparna pga att det regnat och regnvatten mjukat upp själva mineralstenen lite. Så tänk på att ta in dem om det regnar…
Intressant läsning…
Den här forskningen som är gjord angående om hästarna kan reglera mineralbrist själva eller inte…. var kan man ta del av den?
Är det Christina själv som gjort den eller…?
#19 Jag har varit i kontakt med SLU och enligt dom ska man ha analys på vallfoder innan man ger mineraler och vitaminer (men det visste väl alla redan?).
Hur menar du då? Att du analyserar gräset i hagen? Det är en sak att göra analys på ensilage och hö, men jag har aldrig hört talas om någon som gör det på gräset i hagen. Gör ni det? Jag har så många olika hagar att här är det inte aktuellt…
Det skulle nog inte funka så bra.. 
#34 Jag vet flera som analyserar betet
Har hört att hushållningssällskapets agronomer kommer ut och plockar åt sina medlemmar för en billig peng så att proverna blir så representativa som möjligt.
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#16 Vilken forskning är det du menar?
Hänvisning?
#31 Ett däck hjälper inte med krafsande unghingstar. Har byggt små bord i vissa hagar som håller upp baljan i lämplig höjd men inte i den hagen tyvärr.
#37 Till exempel kan du läsa i "Hästens näringsbehov och utfodring" (skriven av C. Planck och M. Rundgren) på sidan 94; "Salt är det enda ämne man klart kunnat visa att djur känner att de lider brist på"
Men vill du läsa forskningsrapporter så kan du ju alltid kontakta tex Hippocampus eller Googla.
#39 De rader du hänvisar till säger inte att de INTE kan reglera även mineralbrist. Det står bara att man KLART kunnat visa att de kan reglera saltbrist. Inget är uteslutet.
(Jag har den boken)
Ska plocka upp ditt "tips" att googla. 
#40 Jag har aldrig skrivit att det är uteslutet, men att forskningen tyder på detta.
Jag har hästar som äter friskt av mineralerna… de kan ju inte ha en brist på en liter/dag i alla fall…. är nog benägen att tro på att hästar inte kan känna vad de har brist på (med undantag för saltsug, dock även där finns ju de som aldrig slutar ganga på saltstenarna).

Jag har ju inga vetenskapliga bevis för mina iakttagelser men när min islänning hade fång så letade han upp vissa växter som han åt av, t ex maskros, snärjmåra och hagtorn. Efter ett tag skaffade jag en bok om örtmedicin (för hästar) och fann att man ansåg dessa växter vara cirkulationsbefrämjande och bra för fånghästar. En slump eller visste han vad han gjorde, jag vet inte, men intressant att tänka på.
#42 Har du mineraler med tillsats av melass? Det äter de nämligen kopiöst av. Det ska vara "rena" mineraler.

Hippis mineralbaljor innehåller nog inte melass iaf. Inte vad ja kunde se när ja läste på.
# 39 Ungefär som att jorden var platt tills det bevisades att den var rund! :)
Ang analys på grovfoder så är jag skeptisk, jag analyserar inte mitt grovfoder.
Hur sjutton skall man kunna få en representativ analys på fodret när man har flera små åkerplättar, när en rundbal innehåller både gräs från skogkanten och gräs som vuxit mot åkerns mitt???
Analysen visar vad just den tussen innehåller, vaker mer eller mindre, du vet ändå inte om tussen är representativ för hela åkern, eller ens för hela rundbalen…..
Dessutom får mina hästar i princip fri tillgång på grovfoder. Hur skall jag då kunna balansera foderstaten, när jag inte vet hur mkt varje häst äter?
För att ytterligare komplicera så är det ju så att ardennerhästen äter ur hösilgehögen först (bär ut foder, dom får inte en hel bal) och när hon är nöjd äter shettisarna upp resterna, så egentligen skulle jag behöva analysera det ardennerhästen lämnar för att veta vad shettisarna äter.
Den enda analys jag tycker är rimlig är hygienanalys i så fall, för du kan inte se på fodret om det har bra hygiensik kvalitet. Är det riktigt dåligt syns det ju givetvis men…..
Jag fodrar på hull och känsla och det funkar bra för mig. Min uppfattning är att det krävs ganska stora avvikelser i mineralbalans för att det skall påverka en häst som inte presterar särskilt mycket.

#47. Jag delar dina funderingar och åsikter.
#47 håller med.
Vi hade en analys från vår höleverantör som var så lågt proteininnehåll så att min kompis ringde en lärare i foder och han sa att så låga värden är omöjligt! Vi fick höet omanalyserat och då var det på gränsen till högt!! (taget ur tre storbalar). Så jag är tveksam till analyser pga av detta, men kanske ger det en fingervisning, dock inte i vårt fall!
(tyvärr minns jag inte värdena men kanske kan kolla om jag har kvar papprena, detta var -07)
MEN det jag skulle nämna var, med tanke på vad tråden gäller, att det finns mineralslicksten på Granngården som innehåller magnesium, zink, mangan, jod, kobolt, selen. Kallas för Universal och innehåller 98.5% natrium och magnesiumklorid, kalciumkarbonat. kostar runt 50 lappen tror jag för en stor fyrkant.