Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1010 ggr
Ellen89
0

Hur ska en shettis se ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har kanske inte hander i Sverige, men i Australien. Det kanns som langt borta och inte ar ett problem men jag blir bara ganska irriterad nar jag ser/hor om det. Shettisar har maste vara som shettisar i sverige? Rasen ar ju bygd for att tala svart vader osv
Shettisar ska inte se ut som araber eller en annan 'liten' ras (mini - hasten)

Men har i Australien har dom avlat fram "shettisar" med 'finare' ben och sa letar dom efter 'arab huvet' i en shettis. Dom har shettisarna ar renrasiga men avlade for en helt annat mal (iom kroppen osv).

Okej dom ar sota sma "araber" men har dom rattighet att kalla dom shettisar? Vad tycker ni? (bilden ar lanad)

kacka
0

Du har helt rätt!!! Själv gillar jag de grövre modellerna med bred bringa, kraftig hals, rejält kraftiga ben och kluvet kors. Men shettisen ska ha KORT och BRETT huvud och stora ganascher… inte långt och smalt…

Jag tycker man ser allt för långa/stora huvuden, långa smala halsar, smala bringor och klena ben och sällan några kluvna kors…

Anneli_G
0

Det där såg ju inte ut som en shettis alls… inte för att jag är hästkunnig på någe vis…

FeliciaS
0

#1 Håller med ;) Gillar kraftiga (och lurviga) små shettisar! Inte som på bilden… Hrm…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AnnaLundin
0

Det låter som american shetland, som snarare ser ut som små ädla ponnyer, helt utan shetlandskaraktär.

EN shettis ska vara ganska lik en ardenner i miniatyr.

Cattis
0

Nej usch, det är ju som Amerikanska miniatyrer typ. De är inga "riktigt riktiga" shettisar.

Inte alls för att klanka ner på dem som avlar miniatyrer, utan bara just att de inte alls ser ut so men shetlandsponny skall göra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellen89
0

vad irrriterar mest ar att dom fortfarande kallas "shettisar" varfor kan dom inte vara en helt annan ras? For det ar sa det ser ut.

Cattis
0

De borde kallas miniatyrer snarare…

/Cattis

[Karro]
0

Jag håller med #1 helt klart!

Charlotte-Aveback
0

#0: Kallas dessa "Shetland Ponies" i Australien?

Här borde ju moderlandet ha något att säga till om … Det är väl en sak om de kallas "Australian Shetland Ponies" då moderlandet ju redan tycks ha godkänt "American Shetland Ponies" men de kan väl knappast kallas enbart "Shetland Ponies" och sedan skilja sig så markant från moderlandets rastyp, m.m.?

Cattis
0

#9 Fast jag undrar om moderlandet godkänt att det får kallas American Shetland Ponies? Jag tror amerikanarna har tagit det beslutet själva. En shetland är en shetland… Därför kallas de ju oftare American Miniature Ponies. Jag tror inte rasbenämningen är gdk. Men jag kan ha missuppfattat.

/Cattis

Sofia_Schultz
0

#0 Usch! Dedär "shettisarna" är helt fel, enligt mig! Jag ser lixom inga likheter med shettisar mer än att de e lika höga i mankhöjd.

VeronicaP
0

#0 inga shettisar enligt mig utan små mini Araber , welshar eller nåt sådant..

Ellen89
0

#9 Nej grejen ar att det finns olika 'typer' av shetland har i Australien. Hingst agaren som jag skickade mitt sto till, tycker ocksa om "normala" shettisar.  Det ar egentligen bara vad folk tycker om (ie om dom tycker att shettisar ska se mera ut som sma hastar an shettisar)

Iom med det sa kan det vara olika "typer" av shettis i en klass. Har i Queensland finns det mer "normala" shettisar medans nere i Victoria are det mer "modernt" att ha smala sma "araber." Det ar ocksa det att dom har "shettisarna" har alla papper som sager att dom ar "shettisar", vilket jag tycker ar daligt.

Jag har inget imot dessa 'sma hastar', men dom borde kallas for nagot annat an just shettisar. Sa ja dessa ponnier kallas for Shetland Ponies med.