Späcknacke på ston
Jag har läst att ston med stäcknacke är mer disponibla för fång.
Är det någon som vet vad späcknacken är uppbyggd av? Fett i muskulaturen?

Ja, hästar med späcknacke är mer disponibla för fång, ett bra tecken på att hästen bör tas ifrån betet innan den blir dålig (källan är min veterinär på Skara djursjukhus). Späcknacken är en ansamling av fett. har en fångarab med späcknacke just nu trots väldigt magert bete så nu får hon gå där hon bara kan gnaga i sig lite grann, håller man bara henne i bra hull så hon inte blir fet, klarar hon av att gå på bete, det är ju trevligare för hästen om den kan beta utan att bli dålig o dessutom slippa gå i grushage o tugga torrt hö medans kompisarna äter av det gröna
Det kan säkert stämma i vissa fall.Jag vet att det sägs att det är så. Men finns det några studier som bekräftar detta? Eller kan det bara så att det är ett antagande som blivit till en sanning?
Men om jag endast ser till mina egna och även sådana jag sålt, så har några haft/har späcknacke (Fjord, Gotlandsruss och Shetlandsponny) alltid elller periodvis. Jag vågar knappt skriva det men ingen av dessa har haft fång.
En iaktagelse är att det förefaller vanligare att tex Gotlandsruss och Fjordningar har späcknacke. Jga har sett många som trots normalhull har späcknacke. Jag upplever inte att det är lika vanligt på Shetlandsponnyer som de tidigare nämnda raserna. Eller så syns det inte lika tydligt pga behåringen om man inte känner eller kommer nära.
Ett av mina gamla ston var ganska svår att hålla i hull, men när hon var dräktig och man fodrade på henne lade sig det extra först i nacken, och hon fick snabbt en liten späcknacke, men den försvann ganska fort igen efter hon fölat. Utan att hon föll ut i övrigt.
Veritas odium paretFörvånad
Fråga från en ovetande ;) Ka inge visa bild på hur en häst med späcknacke ser ut? Jag får upp en bild i huvudet, men vet inte riktigt om det stämmer överens med verkligheten.
#2 kanske ditt sto kan låna ut lite till mitt ena sto då. Har kämpat med hennes hull länge nu, med gott resultat förutom halsen/nacken där är hon som ett staket fortfarande.
(hittade bilden via Google)

Den bilden va inte kul ! usch..
Vi har en som har lite tendens till späcknacke, detta har kommit efter hon fick fång för 2 år sedan, henne får vi ha på magert bete, men har inte haft några mer fångkänningar.
Den bilden på späcknacke som 4 visade ser lite annorlunda ut mot vad man annars kan tro att späcknacke är… oftast är den stenhård.
Min erfarenhet och vad jag tagit del av på föreläsningar (mestadels Hippolyts, Krafft) är att säkra tecken på hästar som ligger i fångrisk är de som samlat fett på ställen som nacken, bakom sadelgjordsläget, framför korset på sidorna ner mot ljumskarna och på låren. Hoppas ni fårstår vad jag menar. De hästar jag behövt ta bort i fång under mina år har alla haft de här tecknerna mer eller mindre.
Så som svar till 0 så skulle jag inte har kvar en sådan häst på betet utan satt den i en mager hage. Fång är ingen rolig sjukdom! Och ja det är fettlager som bildas under huden.

Späcknacken behöver inte tyda på ett aktuellt fångtillfälle utan kan också finnas kvar flera år efter.

Jag har en stolinje som lätt får för mycket nacke med det har aldrig utvecklats till fång.
Jag funderar mest på hur nackmuskeln kan bli så hård av fett. Fett på alla andra ställen blir ju svampigt.

Mellan bild i #12 och #13 har det gått 6 månader med vinter och "bantning". Samma pålle på bilderna.
#4 den bilden måste ju vara väldigt extrem.
Mija> dom bilderna stämde bättre övernes med bilden jag hade i mitt huvud =)
enorm skillnad på 12 och 13.
ar jag förstått rätt nu då att späcknacke ger en väldigt konvex linje över hals/nacke.

#15 Det blir som en limpa som ligger i mankammen som är hård och tar du den åt sidan så "följer" hela mankammen med… förstod du.. ;-)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
En bekants Morgan sto har haft fång och har också sån nacke. Den har blivit ännu större nu när hon går på gräs och även halsen och bogarna har blivit feta. Hade ingen bättre bild än denna och den är tagen för ca 2 månader sedan. Men det syns ju att det nacken är ganska hög om man jämför med manken.

Förr kallades det även Protein nacke , det pratades om att överflödet av proteinet samlades där , men nu när det är bevisat att det inte är proteinet så får de väl döpa om det ;-)
Jag har hört att vissa säger att de hästarna har större risk men enligt mig och mina erfarenheter så tror jag att det är hugget som stucket en del får det och en del inte.
Vet även normal smala tränade hästar utan nacke som fått fång , så NEJ jag tror inte att det är så,.
Mitt ena sto har lite späck nacke men har inte haft fång, men man ska ju aldrig säga aldrig för då får hon det säkert.
Hon kan ha nacke även när hon är i bra hull.

Hästen i #4 ser väl inte ut så bara p g a späcknacke, jag tycker halskotpelaren ser krökt ut?
Nu är exemplet i #4 extremt, men jag har sett en ponny (welshkorsning) med just en sådan "späcknacke" där hela halsen "vobblade" när han rörde sig, och var ordentligt vikt när han stod still.. I övrigt var han i normalhull.. Men såg ut som i #4, och han hade inget fel i övrigt, med tex kotor eller så.