När kommer katalogen?
Någon som vet när den gemensamma katalogen till mönstringen kommer? Nu är det ju bara 10 dagar kvar till första platsen. Skulle vara intressant att veta på vilka plats man kan se vilka hingstar.
Kommer katalogen överhuvudtaget skickas ut till alla anmälda hingstars ägare före 4/7?
Någon här som vet kanske?
Veritas odium paretFörvånad
Jag undrar också..
Det undrar jag också,vore intressant att se vilka hingstar som ska visas
Det är 14 stycken anmälda hingstar till Nordmaling. (Dessa kommer även att finnas med i utställningens katalog) men visst skulle det skickas ut en med samtliga GM-hingstar?
#3 I info till lokalföreningarna som står på hemsidan står att: "SSS trycker upp en gemensam katalog för hingstar kallade till generalmönstringen."

Det där med info till medlemmarna är inget man prioriterar i SSS,allt vi ifrågasatte på årsmötet skulle man ta till sig men bara på mötet.

#5 det är väl inte första gången man vill att SSS ska få ut informationen..
Tycker verkligen att katalogen borde ha kommit, och blir det ingen gemensam så ivf till de hingstar som är anmälda till Nordmaling.
Jag undrar också om information inför mönstringen, som hingstägare har man i stort sätt inte fått veta någonting. Det samma måste ju gälla för ev publik. Man vet datum, det är i stort sätt allt. När man anmäler till utställning eller avelsvärdering har man en proposition att läsa innan man anmäler, nu till generalmönstringen vet man ingenting.
Om man läser i senaste "Shetlandsponnyn" i protokollen, kan man se att: Inga färgklasser och inga championat ska det vara. Vore trevligare att få veta vad som skall vara istället.
Om man nu kallar in en massa hingstar, till stora kostnader för många ägare, varför inte göra det till en riktigt trevlig "hingstshow" som är inbjudande för både hingstägare och publik.
Att det är avelsvärdering (som kanske känns lite allvarligare än utställning) behöver inte innebära att det ska vara "tråkigt".
Se på holländarna de är duktiga på att kombinera detta. Det ena behöver inte utesluta det andra.
13 hingstar till Nordmaling är det, inte 14 :-) lite för snabb att räkna ibland *s*

Jag förstår att inte SSS lägger ut informationen här ,men är jag ensam att tycka att det borde stå på SSS hemsida .
Någon som har förslag på hur vi ska få bättre fortlöppande information från styrelsen?
I Nordmaling kommer hingstägarna att få den gemensamma katalogen på plats. Klassindelning och övrig info kommer att finnas i utställningskatalogen som skickas även till de hingstägare som enbart deltar i mönstringen.

#3 Stämmer bra.
#5 På vilket sätt har man brustit i att vara öppen med information bara för att man inte publicerat kataloger som inte varit färdiga? Har det utlovats löpande publicering vartefter folk skickat in sina anmälningar? Det är garanterat ingen som för skojs skull håller informationen om vilka hingstar som är anmälda för sig själv på pin kiv - det är helt enkelt inte klart ännu.
#7 Håller med om att det varit dåligt med information om mönstringen öht.
# Jag förstår att många är nyfikna på vilka hingstar som är anmälda, och till vilka platser. Det har dock inte på långa vägar varit klart, och är inte än, med en hel del av de detaljer som behövts för att göra klart katalogerna. Anmälda hingstar till Nordmaling går nu att se via webbstamboken, övriga kataloger blir förmodligen publicerade på söndag kväll.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Efter en snabb överblick på de hingstar som är anmälda till Nordmaling och Hudiksvall verkar fördelningen i klasserna vara, födda före
-02 och efter. Det innebär att hingstar 5 år - 7 år visas för sig och 8 år - 14 år visas för sig. Finns det någon anledning till denna uppdelning (mer än att få ungefär lika många i varje klass).
Som det är nu går 3 årgångar ihop bland de yngre hingstarna medan 7 årgångar gå ihop bland de lite äldre. Med denna uppdelning har jag lite svårt att förstå vitsen med åldersindelning.
Tror också att det kan bli problem om denna uppdelning även ska gälla på platser där det är fler anmälda.
Personligen tror jag att färgklassindelning hade varit att föredra. Många stoägare (och hingstägare också för den delen) föredrar en viss färg. Och för mitt öga i varje fall, är det mer harmoniskt att se tex 7 svarta hingstar ihop. Anser också att det är lite lättare att jämföra likafärgare individer med varandra. Det är ju rätt verdertaget att tex svart ofta är mer typstarka. Däremot anser jag att veteraner ska gå för sig.

#12 Det är delat efter ålder ungefär på samma sätt på alla platser. Däremot blir det lite annorlunda på just dessa två utställningar då de har så få anmälda. Det är alltså fler klasser på de platser där det är fler anmälda.
Anledningen till varför man bestämde att inte ha färgklassindelning känner jag inte till, så den frågan får ställas till SSS styrelse.
/Cattis
# 12 Hur man än klassdelar kommer inte alla att vara nöjda. Det går ju inte att tillfredsställa önskningar om delning på färg, ålder och mankhöjd samtidigt.
Jag tycker också att det är beklagligt. Kataloger och infomation skulle ha nått alla inblandade mycket tidigare.
Vill vi ha publik på mönstringarna måste informationen vara mycket bättre. Om jag inte missminner mig var det samma problem till förra mönstringen. Rutinerna borde nog ses över.
#14 Till mönstringen 2003 var det en egen proposition gällande generalmönstringen i nr 1 av tidningen.
Visst, det är naturligtvis helt omöjligt att göra allt nöjda, men ett sätt att göra det, eller åtminstone försöka, är att motivera sina beslut. Då tror jag att fler får en större förståelse.

jag känner att jag inte vet något alls, det är första gången vi ska visa på mönstring och har ingen anning om hur det går till, jag trodde hingstarna gick ålders vis, alltså varje års kull för sig oavsett antal .. men ska dom blanda åldrarna ?!
såg fram emot detta jätte mkt, men det känns ju inte jätte roligt när man inte vet något alls.

I Vetlanda var det ju färgklass indelning och det var klart mycket trevligare måste jag säga , vi som gillar fuxar tex kunde hålla oss till att titta på dem och man visste precis i vilken ring de gick i osv.
Det var ju längesen anmälan gick ut och ja jag tycker nog också att man skulle kunna få info tidigare, om jag ska vara ärlig.

Det borde verkligen funnits en katalog färdig nu. Det var så pass länge sedan anmälningstiden gick ut att det inte borde vara ett problem. Katalogen borde vara färdig och utskickad till alla hingstägare som ska mönstra hingstar PLUS att katalogen borde gått att beställa för övriga intresserade.
Ska vi ha någon mer publik en de närmast sörjande så måste det ju gå att få tag i information…
SSS borde ta tillfället i akt och göra våran mönstring till en fest och inget nödvändigt ont.
Håller med Anders om att SSS´s styrelse är väldigt dålig på att få ut information trots att dom på alla offentliga möten lovar att bättra sig. Jag förstår inte hur svårt det ska behöva vara…
Det finns en hemsida, lägg ut lite kortfattad information om vad som händer. Har styrelsen problem med att få ut kataloger och info om generalmönstringen - varför inte skriva en liten notering om det på hemsidan. Och gärna en förklaring till varför informationen inte kommer ut. Då skulle folk ha mer förståelse.
I utställningskatalogen till Nordmaling kommer klassindelningen för mönstringshingstarna ej att finnas, eftersom jag ej fått den. Jag har väntat in i det längsta med att trycka katalogen, i hopp om att få ngn info. Men vilka hingstar som är anmälda finns, samt info om starttid osv.

#18 Jag har inte haft tillgång till anmälningsblanketterna i mer än drygt en vecka, så jag lovar att jag jobbat som en galning sedan dess med att få ihop katalogen och den info som skall finnas i den. I början satt jag tillsammans med en annan person till halv 2 - 2 på nätterna och försökte knyta ihop alla lösa ändar. Snabbare än så här har det omöjligt kunnat gå. Inte vad det gäller min del i detta iaf.
Jag förstår dock frustrationen/nyfikenheten och att man vill veta så mkt som möjligt i god tid. Absolut. Men åtminstone jag har haft svårt att få något som helst grepp och kunnat sammanställa för att lägga ut på hemsidan. Men under helgen nu kommer alla kataloger att synas under webbstamboken samt en del info att publiceras.
#19 Tyvärr har det väl brustit i kommunikation från Nords sida också angående detta, då jag inte fått någon information om detta och dessutom fått en helt annan person än du som mottagare av katalogfilen. Och huvudsaken är att hingstarna bedöms i den klassindelning som anges i SSS katalogfil.
/Cattis
Om alla hingstar som anmäldes lades in i en exelfil med namn och plats så fort anmälan inkommit hade man kunnat lägga ut de inom en vecka efter anmälningenstiden utgång, det vore inte jättebetungande för nån eller några. Så kunde ialla fall den informationen kommit ut ganska tidigt på vilken plats hingstar man var intreserad av att se var anmälda till.

Cattis!!!
Kritiken i mitt inlägg var inte riktad mot dig!!!
Förlåt mig om jag fick det att låta så. 

Håller med 21.
Ingen kritik mot dig, Cattis! 

#21 Det har du rätt i. Men nu har det tyvärr inte varit möjligt och därför har man inte i god tid kunnat se vilka som visas i Nordmaling och Hudiksvall.
#22 Absolut ingen fara! Jag vill bara förklara hur det ligger till.
/Cattis
#20 När materialet kommer till den som gör katalogen ska det väl vara i ordning och färdigt att lägga ni i katalogprogrammet. Det ska inte behöva samanställas eller knytas ihop några lösa ändar.
Det är beklagligt att höra att sammanställandet av katalogen/katalogerna bara pågått i en vecka, när det är en och en halv månad sedan anmälningstiden gick ut.
Hoppas att du får bra betalt för att du har fått göra andras jobb.
#24 Man borde i alla fall vetat till vilken plats de anmäls. Att de sedan ev byter plats kanske kan förekomma? Men eftersom man utgått från en redan existerand lista när kallelserna skickades ut, borde det vara lätt att kopiera den och sedan bara markera efter att anmälningarna droppar in, då är det ett minimalt arbete för att få ut en preleminärlista över vila hingstar som vias på respektive plats om man plockar bort dem som inte inkommit.

#26 Jag har ingen aning om de listor du pratar om, ej heller hur man gjort då anm kommit in. Så den biten kan jag inte svara på…
/Cattis
Aldrig är det bra. Jag tror säkert att ALLA inblandade jobbar häcken av sig för att få en fungerande Generalmönstring. För att inte tala om allt jobb med anmälningar och katalog mm. Första datumet för Generalmönstringen (om vi då bortser från Nordmaling där faktiskt lista på hingstarna finns ute tydligen) är ju inte nästa vecka precis så det hinns nog ut. Sen kan även jag tycka att mycket info aldrig kommer ut och att det allt som oftast förutsetts att alla har dator och internet för att finna info, men så kanske inte är fallet och då får man försöka informera på annat sätt. Men som sagt, jag tror/vet att alla jobbar hur mycket som helst helt ideellt med detta så ta det lugnt och ge dom arbetsro!
#27 Har mailat dig om annons.
Amor vincit omnia 
#28 Tror inte att någon tvivlar på att det läggs ner många ideella timmar på allt föreningsarbete, men om arbetsro innebär att intresserade inte ska/får framföra sin frågor/åsikter så tror jag att man är lite fel ute. Många gånger ses ifrågasättande åsikter/inlägg som negativa och det är olyckligt. Hur ska en intresseförening utvecklas om inte intresserade medlemmar och andra får göra sig hörda?
Jag har fått klassindelningen nu ikväll till GM i Nordmaling, men tyvärr så hann det inte med i utst.katalogen. Däremot så hann jag få en lista på anmälda hingstar, och dessa presenteras i utställningskatalogen :-)
#28 Jag betvivlar inte ett ögonblick att de läggs ned mycket jobb. Jag har personligen erfarenhet av hur det kan vara att arbeta ideelt. Att vilja ha information i sakfrågor gällande mönstringen, hur långt i förväg det nu kan tyckas att vara, är i alla fall för mig grundläggande för att jag skall kunna planera ev ledighet om jag skulle vilja åka och titta. Jag har inte skickat mail till personer i styrelsen, för att de skall slippa lägga tid på att sitta och svara mig personligen. Jag chansar på att någon här innne kanske vet. Och har jag tur kanske jag kan få ett svar. Jag vet också att många har liknande frågor som dem jag skrivit här. Så om jag får svar, så får även flera andra det utan att vi var och en skulle sitta på var sitt håll och ringa eller maila till styrelsen. I min värd innebär det i alla fall att man inte stör arbetson, andra kanske uppfattar det annorlunda…
#31 Men om du nu mailat till SSS och inte fått något svar, varför tror du då att någon här inne vet? Det är bara en undran. Och detta blev ingen tråd med något svar till dig tyvärr, utan mer en diskussion om huruvida SSS går ut med info eller håller inne med den och hur anmälningar med mera borde skötas. Det var mer till det mitt inlägg syftade. Hur det än är, tråden är nu uppe i 32 inlägg och ingen har något svar till dig, således inte jag heller.
Amor vincit omnia 
#32 Jag har inte mailat skrev jag.
Jag har fått veta en hel del mer i och med Cattis svar här i tråden. Tack Cattis
Förhoppningsvis vet nu fler än jag att vi i webbstamboken kan se listor över anmälda till respektive plats, det är en stor skillnad mot att inte veta alls.
Jag tycker det är tråkigt att det uppfattas som jag stör arbetsron eller kritiserar om jag vill ha information i god tid.
Jobb, djuren, familjen mm., det är många saker ska fungera innan jag kan planera något därför behöver i alla fall jag få information i god tid.
Nu finns katalogen på SSS hemsida, som många säkert upmärksammat!
Antingen är jag halvblind i värmen, eller också har man misst väsentlig information! Jag kan nämligen inte hitta någon stans när GM BÖRJAR! det står att sekretariatet öppnar kl 9,00 och att hingstarna skall vara anmälda där sensat 30 min före resp klass, men som publik vill jag ju veta när bedömningen börjar…..
OK jag fattar att det är efter 9,00 men…. När man har en bit att åka osv är det skönt att veta exakt!
Rätta mig gärna om jag läst slarvigt, det vore ju det bästa!
#35 Vilken av GM:arna undrar du över? :-)
Jag har också uppmärksammat att startdatum saknas, endast till GM på Strömsholm är tiden med. Det finns heller inget angivet när eller om det kommer att brytas för lunch. Som det står nu uppfattar jag det som att samtliga hingstar visas innan lunch och efter lunchen visas ev. elithingstar. Mycket viktig info om man ska visa hingst.
Det är så synd att hela denna GM verkar behandlas som något "nödvändigt ont". Informationen har varit och är så knapphändig att varken hingstägare eller ev publik ens vet när man bör vara på plats. När man nu valt att dra i gång detta evenemang kunde man verkligen valt att göra något riktigt trevligt av det. Det kostar ju stora pengar både för hingstägarna och föreningen (=medlemmarna).
Reagerade också på att det står att alla hingstar skall fotas. Vad händer om man missar det? Tilldelas hingsten avelsvärdeklass 0 då? 

Att de ska fotograferas är väl till hingstkatalogen , vilket jag kan tycka är väldigt bra insiativ

#37 Så snart jag har den informationen kommer den läggas ut dels på SSS hemsida och uppdateras i katalogfilen. De som anmält hingstar och får katalog hemskickad kommer att få info i samband med det. Jag kunde inte vänta längre med att trycka tyvärr, för då hade katalogerna inte hunnit fram så de finns på plats i Nordmaling i morgon.
Och nej, som jag fattat det kommer inte alla visas innan lunchpausen och elithingstarna efter. Utan på de platser där det är elithingstar anmälda, så kommer de att visas direkt efter lunchen, innan man fortsätter med den ordinarie mönstringen. De skall ju inte bedömas, enbart visas fram medan Morgan Johnsson presenterar dem. Typ.
Och om jag inte minns helt fel, så skall hingstarna som visas i Hudiksvall mönstras under lunchen? Äsch, jag minns inte. Det finns säkert ngn från Nord här inne som kan tala om hur de planerat upplägget?
# Den som vill leta fler fel, kan besparas lite arbete genom att redan nu få veta att tryckeriet klantade sig. Så en del av yttermarginalerna är aningen "rumphuggna", vilket resulterar i att en del katalognummer är lite väl nära kanten (naggade i kanten kan man nog säga). Det hade säkert kunnat fixas med att de gjort om dem noggrannare, men det fanns verkligen ingen tid till det. Heller. 
/Cattis

#38 Precis rätt. Och så gjordes även i Vetlanda, för att bilderna skall vara tagna vid samma tillfälle och med samma förutsättningar.
Stycket om fotograferingen är till och med kopierat rakt av från Vetlandakatalogen.
/Cattis
#40 Innebär alltså det att det endast är de hingstar som visas på mönstringen som skall vara med på bild i hingstkatalogen? Annars blir ju förutsättningarna ändå inte de samma. (Ingen kritik utan en stilla undran)
Har lite svårt att jämföra årets GM med den som var i Vetlanda och även tidigare mönstringar då förutsättningarna nu är helt annorlunda.
Synd att du tar frågor och inlägg som kritik och felsökande.

#41 Ja så tror jag att det skall vara.
Näe, direkt så illa tar jag inte tex den kritik som framkommit i denna tråd, jag håller faktiskt med om mkt själv. Däremot känns det ganska frustrerande just nu pga olika anledningar och då kanske det blir "lite fel". Missen på tryckeriet var liksom droppen… 
/Cattis
# 36 jag tänkte åka till Bjärsjölagård och Nossebro, så för mig är dom intressanta, men det finns ju fler än jag som läser här så starttid för alla är ju toppen!
# 42 Ta inte kritiken illa, det är när man tar "det" på rätt sätt som förbättringar sker. OM informationen kommer framöver är jag nöjd.
Ang hingstkatalog, så måste väl fler än de från GM vara med i den??? Ex 4-åringar och äldre som godkändes på Grevagården i våras? Liksom dom som visas och godkäns på hösten premeiringar? Och de äldre hingstar som är undantagna från GM? Annars blir det ju en GM-katalog och ingen hingstkatalog.
Ytterligare en fråga kring hingstkatalogen? Kommer alla RS-hingstar med? Även såna som inte fått 40 p i Sverige men som för några år sedan fick RS i samband med att man ändrade regler bort och fram? Eller kommer även klass 0 hingstar med som är visade och godkända i annat ISPC-land?
Kan ju meddela att GM imorgon (Nordmaling) börjar kl 9.00 :-) Utställningen börjar sedan kl 11.30 :-)

#43 Jag tar inte kritiken så, bla för att jag inte ens är ansvarig för detta. Jag har alltså inte kommit in i detta förrän strax före midsommar. Så jag tar inte åt mig personligen. 
# Vad det gäller hingstkatalogen, så vet jag inte om det kommer någon, när det ev kommer ngn eller öht hur den är tänkt att utformas. Jag vet bara att hingstarna skall fotograferas ordentligt så att bilder finns om man gör en…
Att de äldra hingstarna inte kan vara med och fotograferas på samma plats/tid är ju uppenbart, men tidigare har man tex sagt (om det gjordes vet jag inte) att man istället tar kort från senaste mönstring/premiering hingsten ifråga deltagit vid. Samma med de unga nygodkända. Jag vet inte hur man till slut gjorde efter Vetlanda, för jag har ingen sådan katalog.
En eventuell ny upplaga av hingstkatalogen har jag alltså inte hand om, eller är inblandad i framtagningen av. Jag sa bara hur vi gjorde förra gången ang fotograferingen vid mönstringen. Detta är mao något som SSS styrelse/PR-kommittén måste svara på.
/Cattis