Bruks i Hudik
Jag måste vara blind på båda…
Kan inte någonstans hitta vilka bruksklasser det blir i Hudik och var/vem man ska anmäla till.
Någon som vet…?
Proposition finns på RKS hemsida 

Propositionen kommer även skickas till Nords hemsida bara jag får klart informationen om de engelska klasserna. Förhoppningsvis under kvällen. Lyckades ju dra på mej en sommarförkylning som försenade det hela. Ber om ursäkt för det.
Hursom, är det längre anmälningstid till bruksklasserna än till utställningen så för den skull behöver ingen stressa upp sej. 
Det där låter ju spännande! Ser fram emot info om den engelska körklassen.
Hur fungerar precisionstömkörning? Är det som det låter, att man springer som en dåre bakom ponnyn? Vad är det för avstånd mellan konerna? Och vad för typ av agilityhinder kan dyka upp?
#1 Nejmen vad bra! De fanns inte där när jag tittade…
Toppen…då kan man börja fundera lite…
#2 Ingen stress här inte… svårt att veta vad man ska träna på bara när man inte visste vilka klasser som kommer….

Nu finns infon ute på RKS hemsida www.klubbenshetland. Länk på första sidan, eller klicka på "Tävlingar" i menyn och sedan "Propositioner".
#3 Det stämmer nog rätt bra att man springer som en dåre efter ponnyn i precisionstömkörning.
Avståndet mellan konerna är kanske runt 50 cm (?), både ponny och kusk ska igenom. Typ av agilityhinder som kan ingå är pall/presenning/matta att gå (springa) över, slalom genom pinnar med bjällror (plingar det blir det fel), tunnel.
Det kanske rent av finns förslag?
Hehe, hjälp vad jobbigt. Jag tycker att vagn är en ganska bra uppfinning 
Vad är det som egentligen bedöms i den engelska körklassen, är det form och sånt som i vanlig dressyr eller är det mest att man kan styra och ser snygg ut…? Den där individuella "uppvisningen enligt domarens anvisning", vad kan den innehålla för något?
Det står att ponnyn ska visas naturlig utan flätor och grejer. Min ena ponny har haft en sån där ful stubbning i manen bakom öronen där nackstycket ligger, som är på utväxt just nu och ser förskräckligt ful ut. Den brukar jag gömma genom att fläta ner den, men hur gör jag om jag skulle vara med på antingen sånt här eller utställning? En 1 dm lång punkartofs är ju inte heller så snyggt och naturligt…

#6 Det viktiga är att ponnyn är lydig, men naturligtvis blir det plus för de som visar sina ponnyer i en trevlig form (om de samtidigt är lydiga).
Den individuella uppvisningen är inga konstigheter: det kan exempelvis vara trav på en åttvolt, skritt och en halt. (Mer skritt i ledklassen)
Det är ju inte så att det är så blodigt allvar att någon kommer avvisas från platsen om man visar sin ponny med flätor eller schackrutor på baken. Däremot kanske man förlorar någon placering om det är så att det står och väger mellan två i övrigt likvärdiga ekipage.
Men din ponnys utväxt kanske går att fläta ner några dagar innan och sedan tynga ner den med lite olja eller annan populär produkt under visningsdagen..? Jag tror iofs inte att det stör utställningsdomaren så värst heller, mer än att det möjligen kan förta helhetsintrycket något med en partiell tuppkam. 

Vi brukar ha mellan 55 och 65 cm i portarna i precisionstömkörning. (Det mindre måttet på KM.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tyvärr, blir det inga bruksklasser i Hudiksvall pga för få anmälningar (totalt fem starter fördelat på fyra klasser). Det blir ju inte mycket till tävling med 1 eller 2 startande i varje klass och det känns heller inte motiverat att åka 30 mil enkel resa för att arrangera då…
Jättetråkigt förstås, men jag hoppas kunna göra ett nytt försök i höst men då på hemmaplan (Dalarna/Bergslagen).
det är så himla tråkigt. Inte för att jag hade anmält mej men, det är 3e tävlingen för RKS i år som blev instäld…
#9 Tråkigt…
Jag hade tänkt anmäla, men det blir ingen utställning alls i Hudik för vår del…..Fång!

Det är många tävlingar landet runt som har ställts in i år.
(Det är alltså inte bara i RKS.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se