Tips: selunderlägg
Vill tips om ett suveränt selunderlägg från Formiga Collection som är både smidigt, tryckutjämnande och absorberar svett. Det kom nyligen ut i ponnystorlek, som kostar 395 kr. De säljer även schabrak och tömköringsgjordar, samt vanliga gjordar.
Väl värt en titt, vi använder selunderlägget och schabraket både i träning och tävling nu tack vare att det torkar så fort och helt enkelt är jättebra!
Är det tömkörningsunderlägget du menar? Ligger det still? Det är 6 kardborrefästen på selunderlägget men bara 2 på tömkörningsunderlägget.

Jag använder FinnTacks selunderlägg (Action) som jag tycker är mycket bra och prisvärda. Till tömkörningsgjorden använder jag bukgjordsunderlägg, vilket blir lagom längd.
Den kostar 89 kr på "min" hästaffär, har fyra kardborrefästen och håller sej snygg tvätt efter tvätt.

#1 Tömkörningsunderlägget har jag inte testat, bara selunderlägget och det ligger still.
Kan man ha de under bröstan också tro??
#2. Finns det hemsida till de du använder, PP
Däckeln i sig är tryckutjämnande, förutsatt att det är en bra däckel. Däremot kan jag förstå att det är bra att den absorberar svett.

#5 Vår ena ponny har haft ryggproblem. Första starten med Formigas selunderlägg gjorde han en rejäl rekordsänkning och vann överlägset. Han har blivit enormt hjälpt. Jag upplever inte att däckeln är tryckutjämnande, tycker det blir en statisk belastning där den ligger an mot hästen. Materialet är unikt med sin tryckutjämnande förmåga, att det sen torkar snabbt och är antibekteriellt är naturligtvis positivt. Ridskolor har köpt in vojlocken till samtliga lektionshästar. Gå gärna in på hemsidan och läs de artiklar som publicerats.
#4 Vi har diskuterat lösningar med tillverkaren att ta fram ett speciellt skydd till bröstan. Tyvärr är det ett dilemma för alla företagare att det kostar massor att plocka fram och det är en smal nisch. Kontakta gärna Formiga.
#1 Ett av många positiva egenskaper är att materialet håller ex sadeln stabilt på plats. Våra ponnyer behöver inte svanskappa när vi har dessa underlägg under sadeln!

#4 FinnTacks sel- och bukgjordsunderlägg finns i alla travsportsbutiker, skulle jag tro.
#ok, ska kolla upp lite nu när det börjar bli mer dags med inkörningen på mina smågossar..