Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1634 ggr
h00jff
0

OT - Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här inne verkar finnas en massa kunnigt hästfolk som är bra på konstiga hästfärger.

Såg den här hästen idag (dock ej en shettis därav OT) och har aldrig sett en häst med den färgen. I solljuset såg den ut som om den var gjord av guld.

Nu funderar jag på vad hon är för färg? Det enda jag kunde tänka mig är gulbrun, men hon är inte så svart på benen som de brukar vara. Hon hade tydlig ål. Fölungen tror jag är pärlvit.

h00jff
0

… och en bild till

h00jff
0

… och en sista bild

runas
0

Mig veterligen så kommer gulbrun i olika nyanser från väldigt mörk till mkt ljus, så visst kan hon vara gulbrun. Men hon är kanske gulbrunblack?

Är ingen hejjare på färger så men nån annan kanske vet.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[lindatornerup]
0

Jag är inte heller någon färgexpert,men ioch med att hon har en ål på ryggen så kan hon vara ljus bork .Annars kan du kolla i en bok om ljust Hästens färger.

Pheobe
0

Eftersom fölungen har gult anlag (pärlvit, isabell) och om man kan utesluta gult anlag hos fadern så är modern gulbrun, ev med blackanlag. Vad är det för ras?

h00jff
0

#4 Jagt har kollat i boken "Hästens färger" och hittade bara gulbrun som kunde passa in, möjligtvis någon black, men hon hade inte några andra blacktecken vad jag kunde se…

#5 Ingen angin om vad hon är för ras, gick braa förbi en hästhage och tyckte att hon var läcker i färgen… Hade kameran med mig eftersom vi var på väg till ett "event".
Vet inte heller vad pappan till fölet har för färg.