skäck fråga
I Bo Furugrens bok "hästens färger" så står det att olika kombinationer av skäckanlag oftast ger större utbredning av det vita, min undran är om det gäller för tobiano-tobiano, alltså lika skäckanlag oxå?
Eller är det skillnad då?
Hoppas ni förstår min fråga och att nån kan svaret…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
putt
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har inte upplevt det på dom homozygotskäckar jag har sett av shetlandsras, vilket ifs inte är så många men… Det verkar mest som om slumpen avgör hur mkt vitt dom får. Finns ju många som är mkt vitt på som har en enfärgad förälder.
På stuteri Rosengårds hemsida, ( kan inte adressen nu, finns i länkarna på www.shetlandsponny.com ) Finns i fotoalbumet bilder på Candy som var homozygotskäck.

Jag har reagerat på att min hingst gav skäckar med mycket vitt på, i regel. Några fick lite mindre vitt, men de allra flesta fick stora fält på hela kroppen, precis som han själv hade. Slump?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker att det borde göras nån studie av hur enfärgade avkommor till skäckar sedan nedärver sig med skäckiga i nästa generation. Om t.ex. anlaget för utbredningen av skäckfärgen finns även hos enfärgade, även om de inte har anlaget för själva skäckfärgen. Så om en enfärgad avkomma till en skäck med väldigt mycket vitt får en avkomma med en skäck med väldigt lite vitt, om det går att se ett mönster på så sätt att det är förälderns mängd vitt som slår igenom eller om det kan följa med från mor/farföräldern.
Jag har inte heller sett att homozygotskäckar av den skäckvarianten som finns hos shetland skulle ge mer vitt. Däremot är det i alla fall mitt iakttagande att homozygota skäckar ofta har mer oregelbundna fält eller ofta har "smådroppar" runt skäckfälten, se t.ex. här: 1, 2. Det här är inget absolut, det finns skäckar som bevisligen inte är homozygota som har det här (som bara har en skäckförälder) och det finns homozygota skäckar som inte har det, men det är för mig ett väldigt tydligt mönster och så fort jag ser en sån teckning blir jag nyfiken på stamtavlan och väldigt ofta är båda föräldrarna skäckar och då kan man börja misstänka att den är homozygot. Här är några till: 3, 4.

#5 Väldigt typisk sådan teckning som jag menar. :)
Dock säger det inte så himla mycket att en enda avkomma med en enfärgad hingst blir skäck, eftersom det även om hon är heterozygot vid varje betäckning är 50% chans att avkomman ska bli skäck. För att kunna vara mer säkra på att hon är homozygot (utan gentest etc) behöver hon få ett lite större antal avkommor med enfärgade hingstar som alla är skäck. Har hon fått uppemot 10 avkommor som alla är skäckar så skulle man mer kunna vara säker, även om det fortfarande inte är bevisat eftersom det fortfarande kan vara slumpen. Men utifrån hennes teckning så tror jag att chansen är rätt god att hon är homozygot. Spännande att se vad som kommer ut nästa år!
Jag tror nog att Älvåsens Julia och Jenna samt JuniQ och Jo-Såfin alla är homozygota. Alla har sk. tassar i sin teckning, även Jo-Såfin fast jag bara sett henne på kort ännu.
#7 JuniQ, Jenna och Julia kan inte vara homozygota, och Jo-Såfin kan inte heller vara det om hon är e. Latcho. Alla har en enfärgad förälder, och för att kunna vara homozygot så måste båda föräldrarna vara skäckar.
# 8
Ja så ska det vara enligt vissa regler. Men alla har tassar och oregelbundna färgade fält. Jenna har fött sitt tredje skäckföl med enfärgade hingstar, Julia har fött sitt andra skäckföl. Men det visar sig väl i framtiden när dom fått tio föl då.
Ingen regel utan undantag.
Mitt sto är inte homozygotskäck, men hennes 4 första föl med icke skäckhingst var alla skäckar. I natt bröt hon trenden med sitt första icke skäckiga föl.
Slumpen kan vara lurig!
#9 Att hästen är homozygot innebär ju att den har två skäckanlag, och för att kunna ha det så MÅSTE de ha ett av anlagen från vardera föräldern. Att slumpen gjort så att dina ston fått skäckar gör inte att regeln har undantag, endast att du haft tur.
Däremot har man ju nu visat (och forskar på) att det ibland kan vara så att begränsnings- & blekningsanlag kan hänga ihop med färgen, att anlagen ligger nära andra anlag. T.ex. att blackanlag skulle ligga nära den svarta allelen, vilket skulle innebära att sannolikheten för att få en musblack eller en fux är större än att få en rödblack eller en svart. Motsvarande skulle då vara t.ex. att det från en svartskäck och en fux skulle vara lättare att få svartskäck och fux än att få rödskäck och svart (dock bara ett exempel, eftersom jag inte vet vilka anlag det är som ska ligga närmare varandra). Hästen är dock fortfarande inte homozygot för skäck för att den får fler skäckar än enfärgade, så länge en av dess föräldrar är enfärgad.
# 11
Ja då ! jag är väl medveten om att det ska vara så enligt regelboken. Den som lever får se vad det kommer föl föl i framtiden.
Och jag ifrågasätter inte någons kunskap om hur färger nedärver sig. Även jag kan räkna ut det, faktiskt. Men skulle det vara så som en del färgkunnare säger att har de vissa tecken kan de nedärva si och så, utan att veta vilken färg dess föräldrar har. Men vi får se i framtiden hur det blir.

Så nedärvning av vita fält på skäck är alltså slumpartat?
Kan då 2 skäckar med mkt vitt få föl med mkt färg och tvärtom?
Mitt sto har stora vita fält, bara huvudet och lite lite på bakdelen är rött. Hennes mamma är fux och hennes pappa är svartskäck, men han har inte speciellt stora vita fält. Nu kommer jag inte ihåg
hur färgerna ser ut längre bak i ledet och har ingen aning om hur dom är teckande.
I år ska jag betäcka henne med Zorry som ju endast har lite vitt, ska bli spännande att se vad det blir av det!
#12 I så fall rör det sig om en mutation, annars är det som sagt var inte genetiskt möjligt. Exempel på mutationer finns när det gäller färger exempelvis på katt. Det finns hankatter som är sköldpaddsfärgade (röda och svarta, med eller utan vitt) och detta är egentligen inte genetiskt möjligt, men har blivit så genom mutation. Detta händer dock ytterst sällan.

#16 nämnas bör att sköldpaddsfärgade hankatter vanligvis är sterila. samma sak med röda honkatter.
Skynda långsamt så går det fortare.
Mutationer kan ju ske och det kan man ju inte göra ngt åt, men det är fortfarande genetiskt omöjligt att en skäckad ponny betäckt med en en-färgad ponny kan få en homozygot avkomma, det är ju just det ordet homozygot betyder att den fått anlaget i dubbel uppsättning.
#17 fast där finna det ju också undantag =) Dom behöver inte vara sterila.
Läste om en hankatt som var sköldpaddsfärgad och fertil, vad kallar man en sådan dubbel mutation?

Och min syster har en röd hona som har fått kattungar! Alla kattungarna blev oxå röda. Men hon har iof en ganska "mild" röd färg… Så det kanske inte räknas helt. Men vi trodde att hon var steril ganska länge, men helt plötsigt kom det kattungar! Mitt i vintern!
#12 Jag har oxå pratat färgkunniga som utgår från att skäckar med tassmarks ska ge skäck avkommor.
#20 en kompis till mig hade oxå en röd hona (riktigt röd) som fick ungar. Alla 4 ungarna var också röda. Bara hanar blev det dock =)
Jag har aldrig hört att röd katthonor ska vara sterila… På birmor vet jag i alla fall massor av rödmaskade honor som är fertila, men det kanske är annorlunda med de maskade katterna? (Vilket jag i och för sig inte tycker att det borde vara) Fast nu har vi kommit bort lite från ämnet kanske!