Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett24-köpes
Läst 3110 ggr
QuickStep
0

önskar köpa bett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

önskar köpa ett sånt här bett som på bilden.
postkandar tror jag det hette. storlek 10 tror jag.
jag min klant har tappat bort mitt!

exitingsvillemo
0

Det där är ett liverpool-bett =) postkandar är ett sånt som du bytte med Flört.

Charlotte-J
0

Här finns det Liverpoolbett i storlek 10,5 cm.

Amor vincit omnia Kyss

QuickStep
0

vad är det för skillnad på ett liverpoolbett och ett postkandar? min ponny e ganska stark i munnen eller vad man ska säga.. ligger på lite. vill gärna lägga sig på bettet i halterna. ja försöker träna halvhalter och halt med små lätta tag… men vad tycker ni man ska ha?
ja tror även att ja behöver 11.5 cm och det finns inte på länken i inlägg 2.

h00jff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Postkandarets stång är lite välvd (= mer tungfrihet), medan liverpools stång är helt rak. Postkandaret finns dessutom i en tvådelad variant. Jag tycker att postkandaren är snyggare än liverpoolstången, men dock inte på shettis, då ringarna blir oproportionerligt stora på postkandaret. Det finns ett bett som heter grodstång, som påminner om postkandaret i utseende, men är lite nättare. Infogar en bild på det (ursäkta att halva mulen är bortklippt, men det var den bilden som bettet syntes bäst på!).

Jag har kört min shettis både på liverpool och grodstång (dock inte postkandar) och hon trivs bättre med grodbettet.

h00jff
0

Glömde att skriva att Drive out har alla tre bettvarianterna i både 10,5 och 11,5:

Fransk grodstång

Postkandar

Liverpool

IdaT
0

#5 Men det beror väl på vad man väljer för variant av dom olika betten? Jag vet i alla fall att det finns liverpoolstänger med stor tungfrihet, samt raka postkandar. Exempel på detta finns på http://www.selar.se/butiken.

#0 Jag har inte uppfattat någon annan större skillnad än utseendet, och att dom är utvecklade på olika platser. Får ta och läsa igenom min körbok igen, återkommer om jag lurat dig.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

h00jff
0

#6 Det har du helt rätt i! Har aldrig sett något annat än raka liverpool! Fast de flesta varianterna fanns ju inte i shettisstorlek.

QuickStep
0

liverpool stången va typ 100 kr billigare hos selar.se än driveout.se så nu har ja iaf köpt mig ett nytt. men om jahittar dem gamla så får ja väl sälja det. eller så kanske d e bra o ha lite i reserv om tomten kommer ut igen o stökar runt i sadelkammaren =)