Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1979 ggr
jullan
0

Dressyr & Hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Eftersom det finns dressyr och hopptävlingar för shetland också, så skulle jag gärna vilja veta hur dessa ponnyer som går bra inom detta ser ut extriört sett. Inom ponnytravet så ligger det ganska stor vikt vid kroppsbygnaden. Stammen har ju också stor betydelse, vilken/a hingstar betäcker ni med för att få framm den lilla dressyrstjärnan eller hoppkanonen? Lägg gärna upp bilder från tävlingar! Och berätta lite om dig och din 4-benta tävlingskompis….

jullan
0

*putt*

Annette
0

Här kan du kanske hitta något.

http://www.klubbenshetland.se/

VeronicaP
0

Ja du vårt ena sto som har tävlat i dressyr och hoppning är ett Elitsto, sen hennes dotter fick i år gångartsdiplom. Då vi även tävlar inom ponnytrav så ska jag villigt erkänna att jag inte går efter en speciell stam, kroppsbyggnad utan grunden jag går efter är att det är en sund och bra individ, att den är rörlig och rör sig genom kroppen.

Jag tror att är det så , då får man en häst som ställer upp på det mesta och de blir ju vad man gör dem till.

Zebben
0

Får väl ärligt säga att jag inte kan mycket om stammarna inom shetland. Jag halkade in på shettisar av en slump för ca 17 år sedan. Då som skötare på min nuvarande shettis mamma. "Jazzi" ett surt sto som varken var direkt vackert eller duktig i ridning/körning Skrattande Men ägaren till henne valde att betäcka henne med Abbe, vilket resulterade i en ponny som var väldigt duktig i dressyr, hoppning och körning. Grym på hoppning, men då han var 95 cm hög och det var svårt att hitta ryttare så tävlades han bara i LD och LC. Hoppade lätt 95 cm i löshoppning. I körningen tävlades han i lätt klass körning och var jätteduktig. Men hade inte storleken till att tävlas i m.sv.

Sen betäcktes stoet igen med Senatuer och det resulterade i Zeb Baztian, som syns på bild. En ful ankunge som växte upp till en svan (  i mattes ögon Glad ) och han går riktigt fint i dressyren och i körningen. Tävlad i LB dressyr och Svår klass körning. I hoppning är han duktig, men har ingen dirket snygg teknik. Det går hellre än bra, skulle man kunna säga.  Han har dock tävlat LD och LC. Löshoppad på 1 m.

Dessa ponnyer är väl ren tur, då jag inte tror att ägaren DÅ, var så kunnig i detta med avel. Men båda ponnyerna är mycket trevliga att hantera, trots sin sura mor. När jag letar ponnyer går jag inte alls på stammen, sysslar inte med avel, utan går på hästens exteriör och temprament.

Zebben
0

Här är ponnyn efter Abbe

jullan
0

Okej….