Hjälmtvång på stopremiering ..........
Fick min katalog till stopremieringen i Skåne och reagerade lite på att det står att Alla visare och medhjälpare måste ha hjälm.
Bra med säkerhet iof. men vet också hur varmt det är att bära hjälm vid den här årstiden.
Nu står det iof "Häst" och jag visar ponny ;-)
Nä men hur har ni det på era premieringar ?
Det hoppas jag att vi slipper… 

I Skåne är det tvång att bära hjälm , vet att Ingvar tom har med sig extra hjälmar till de som inte har.
Var skit svettigt förra året kan jag tala om , men jag fuskade och höll hästen utanför utan hjälm ;-)

Vi behövde inte ha hjälm.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har aldrig haft hjälm och jag visar alltid i Skåne
Jag har visat i Skåne, Åstorp och det var hjälm som gällde. Jag tycker det var yttert obehagligt att behöva ha lånad hjälm på huvudet, för att inte säga äckligt…
Veritas odium paretFörvånad

#6 Oj det där var roligt
Skulle inte heller vilja ha någon okänds hjälm.
2007 visade jag i Skåne men då var det inget tvång så det måste ha kommit till 2008.
Frågan är vem som kom på den idén ?
Går det inte bra med en svartmålad keps ?
Tycker det är obehagligt att springa med hjälm, kommer garanterat snubbla i ringen och tappa min häst och sen blir det kul ska jag säga.
Förstår er med shettisar som dessutom är ute mkt på utställningar osv, men jag förstår också arrangören. Är själv med i styrelsen i föreningen som arrangerar premieringen i Svenljunga och det är så man blir mörkrädd när man ser större hästar som dansar runt på bakbenen och viftar över huvet på sina ägare.
DÅ inser man att hjälmtvång är bra, för många begriper inte att vara rädda om sig…..
tyvärr kan man ju inte sätta tvång för vissa raser utan det blir alla eller ingen.
Vi har tvång på barn upp till 14 år tror jag det är och en rekommendation till övriga att hjälm är lämpligt.
På stoprem. här brukar vissa ha hjälm och andra inte. Mest hjälmburna är hbl-visarna, och det tycker jag är bra :-) Vet faktiskt inte om det finns ngn rekommendation/regel att bära hjälm, men jag tror inte det (iaf för ponnyvisarna :-))
Har ni hjälm när ni visar hingstar på utställning/premiering? (Det har inte jag, när jag visar alltså. Glömde att ha med hjälm när jag skulle göra bruksprovet med Orlando, jättepinsamt, det var vår tur och alla fick vänta när min medhjälpare sprang iväg för att hitta ngn som kunde låna ut sin hjälm, blä vad jag skämdes att jag hade glömt den *s* Kanske man skulle börja att ta för vana att alltid ha med en ;-))
Jag visade ett Gotlandsruss för min väninna vid SP i Åstorp 2007, och det var hjälmtvång. Det roligaste hon kan tänka sig är att lägga ut den bilden på mig…Det finns redan en annan från den inoficiella utställningen i Åstorp förra året då jag visade Wacker. Men då hade jag min egen hjälm med mig. Även en liten shettis på bakbenen kan träffa en rätt hårt i skallen om man har otur….

#10 Be gärna väninnan maila mig bilden så kan jag lägga ut den i en artikel om hjälmtvånget… 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Efter olyckan som hände på ridtävling i Åstorp, där en tjej blev illa sparkad i ansiktet - då hon vistades på plats där publiken inte skulle vara - och ridklubben dömdes som ansvarig, kan jag förstå att man som arrangör har infört hjälmtvång.

#13 Men då borde även dom lös-springande publiken med barn och hundar i långa koppel ha hjälm. Inte bara vi som visar häst för vi har nog mer koll på var hästen är.
#14 - publiken ska nog hållas helt skild från hästarna…
Tycker kanske att det är mer befogat att ha hjälmtvång på ex hingstpremeiring än på sommarpremiering, men det är klart blir det en vana så är det ingen som tänker på det….. Som att ta på sig hjälm när man rider.
Har själv gärna hjälm när jag hanterar unghingstarna här hemma, om dom är brötiga. Skulle nog VILJA ha hjälm när jag visar på hingstpremiering, men är faktiskt rädd att folk skall tro att min hingst har dåligt temperament! Eftersom INGEN har hjälm annars typ!
Är eg. skrämmande att man skall bry sig mer om vad folk tycker än sin egen säkerhet!

#16 Synd att ingen tänkt till om att göra en anpassad hjälm som är mer anpassad att springa i, och som inte är så tung och varm, kanske mer en keps typ. Det måste vara massor av folk i hela världen som visar hästar men som inte sitter på häst eller kör.
Nu är det väl få länder som är så noga som vi i Sverige, men ändå.
Jag har sett några på hingstpremieringen som använt hjälm, själv har jag haft det på bruksproven och där är det inte många som har det.
Jag har det där jag känner att jag behöver det och bryr mig inte om vad andra tycker o tänker. Hade jag visat större hingstar av annan ras så kanske jag hade haft hjälm men inte när jag visar mini som jag vet att jag kan hantera och känner mig trygg med dom hästar jag har med mig.

Jag tycker inte det är jobbigt att ha hjälm. Inte för att jag brukar ha det när jag visar shettisar, men om kravet var så skulle jag inte se det som något problem. Dagens hjälmar är ju så lätta och smidiga och kan man rida i dem så kan man väl springa med dem också, tycker jag.
Förresten så brukar Emil på Junibacken ha en cykelhjälm när han visar häst. Det är ju ett alternativ, för det finns väl inte krav på att det skall vare en ridhjälm?
#17 - det finns rätt gott om lättare hjälmar numera, med både ställbar storlek och ventilation. Några av dem liknar cykelhjälmar och det finns både traditionellt svarta/blåa/gråa och i betydligt mer iögnenfallande färger…
När jag visade på kvalitetsbedömning hade jag hjälm på alla stationer, precis som det står i regelverket. Det kan ju kännas som lite överkurs med en snäll shettis, men man kan ju göra det till en god vana.

På tal om publik, så hade det nog varit bra om de inte satt där hästarna går omkring innan de ska visas. Förra året visade vi vår russhingst i Bjärsjölagård, de skulle gå sist efter alla ardennerston. En av russhingstarna kom lös och hoppade på ett ardennersto som också kom lös och det är rena turen att ingen av publiken kom till skada när de rusade runt bland allt folk och hästar. En äldre man med rullator klarade sig precis, men rullatorn for åt ett håll och mannen åt det andra.
Iår ska vi visa shettis och min dotter är inte så glad över att ha hjälm…, men är olyckan framme så är man glad att hjälmen finns.
#20 - håller helt med om det!
Det slarvas mycket med säkerhetstänkandet på många arrangemang, man borde vara betydligt bättre på att hålla isär publik och hästar.
Och inte hänvisa folk till detas sunda förnuft, för det är nog bevisat tillräckligt många gånger att sunt förnuft saknas både här och där…

Jag tycker inte att det är något problem med ett ev. hjälmtvång. Som redan nämnts är de nya hjälmarna väldigt lätta och de flesta har ju även ventilation.
#16 Skulle nog VILJA ha hjälm när jag visar på hingstpremiering, men är faktiskt rädd att folk skall tro att min hingst har dåligt temperament!
Så tråkigt men sant! När jag skulle visa min tvåårshingst som jag visste skulle kunna bete sej som en riktig apa (ursäkta uttrycket) på utställning, tog jag det säkra för det osäkra och använde hjälm, kedja under hakan istället för tyglar och flätade fast huvudlaget (efter att jag sett en hingst backa ur sitt huvudlag på hingstpremieringen tidigare samma år och kommit lös…). Kommentaren jag fick var: "Är du rädd för honom?"
Så nog har en del (shetlands)folk lite konstig syn på säkerhet.
#22 Håller helt och hållet med ditt inlägg.
Det jag även kan tycka är att vi är slarviga med att använda hjälm när vi kör våra hästar, har själv endast suttit i en vagn utan hjälm två gånger och snacka om att jag hade ångest då.
Det ena var på bruksprovet och det andra då vi tävlade i engelska bruksklasser.
Titt som tätt här på forumet så kommer det upp bilder då folk kör sina hästar utan hjälm, är det bara slapphet eller vad beror det på??

#23 Du har så rätt! Fast oj, vilken dubbelmoral jag har när det kommer till körningen… Brukar alltid ha hjälm när jag kör för instruktör eller på ridklubben (hjälmtvång på klubben, så där tömkör jag även med hjälm) , men hemma är det sällan den åker på. 
I mitt fall är det nog bara en gammal ful ovana. Lovar bot och bättring här och nu!
Jag tycker det är väldigt underligt allting gällande människor. då RIKS hölls i Tingsryd för några år sedan ifrågasatte jag varför folk inte har hjälm på sina ungar som red i maskeradklassen. Vissa glodde som bara den andra tyckte också det vore bäst med hjälm trots allt. Arrangörerna från SSS skrev in hjälmtvång på nästa maskeradklass vilket jag tyckte var bra. För om ungarna inte ska ha hjälm när man rider vore det väl kanske lämpligast att börja där innan man börjar med de vuxna…
Kvinnan som blev sparkad stod ju upp i baken på hästen så det kanske inte var så konstigt. Folk bryr sej inte visst…
Jag har inget emot att ha hjälm vid visning men är det 30 grader varmt och klassen är sor och det tar lång tid springer man inte precis bättre med en svettig hjälm på huvudet.Och jag tror inte jag blir sparkad av mina egna hästar även om olyckan kan vara framme. Nog mer chans hemma i hagen än på en premiering då inte jag iaf går upp i hästarnars arsle eller står vid ringkaten nära oroliga hästar

Jag har alltid hjälm när jag gör bruksprovet med hingstarna och det är jag väl rätt ensam om känns det som.
Jag kan slarva här hemma ibland och köra utan hjälm det ska erkännas hm, men kör jag med barnen så har jag alltid hjälm och även om det är en unghäst.
Fast förra året var det olidligt med hjälmen på huvudet i Hjärnarp , var skit hett och man svettades bara man tog den på sig .
Använder alltid hjälm när jag gör bruksprov (slarvar när jag kör hemma ska erkännas) och vid treårstest. Vid daglig hantering använder jag inte hjälm.

#27 Vid treårstest är man ju tvungen att ha hjälm… 
Att många inte tänker på hjälmen när man kör, kan ju ha att göra med att det inte är hjälmtvång i dressyr och precision. Kanske det skulle vara det i lätt klass, precis som i riden dressyr, för att styra kuskarnas tankesätt rätt..?

Jag tycker att det är lite tråkigt att så många vill slippa hjälmen för att det blir varmt och svettigt. Jag menar, om det var en ryttartävling det handlade om så skulle väl ingen klaga för att det är hjälmtvång mitt i varma sommaren? Jag tävlade hoppning igår i gassande sol och stekhet värme och visst, håret blev svettigt, men so what? Man varken rider eller springer sämre för det, men man skadar sig betydligt värre utan hjälm om olyckan är framme. De korta minutrarna man är inne i ringen på en premiering dör man inte av och dagens hjälmar är både lättviktiga och ventilerade, som det redan har påpekats i tråden.
(Utanför ringen kan man ju turas om att hålla hästen, så att man kan ta av sig sin hjälm en stund om det är jobbigt att ha den på sig.
)
Jag har också sett skräckexempel på premieringar där hästar har stått på bakbenen och handlern har saknat hjälm. Ponny eller inte, våra djur kan bli rätt stora när de lägger den sidan till! Och det där med att publikplatsen ofta är i anslutning till där hästarna värms upp, det är ju bara beklagligt. Sunt förnuft är det inte alla som har och tyvärr är det många med barn och hundar som verkar sakna det helt och hållet. Men mycket verkar vara attityden att visning vid hand inte betyder samma säkerhetsrisk som beriden tävling. Jag har varit runt på rätt många tävlingar genom åren - med ponnyer, hästar, uppsuttet, med vagn och vid hand - och det är en klar skillnad i publikens attityd mot säkerhetsregler när det kommer till tävlingar där alla hästar visas vid hand. Då är det plötsligt mer avslappnat och hästar och publik blandas till en enda stor röra. På rid- och körtävlingar skulle det inte komma på fråga, även om hästarna bara skrittas förbi publiken. Då aktar man sig, minsann, men på utställning och premiering så kan man visst springa runt hästarna och gena genom uppvärmningsfållan och sådär… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#28 Har varit på två treårstest i år, alla har inte haft hjälm tyvärr.

#30 Hm, det står ju i reglerna att både visare och medhjälpare ska ha godkänd hjälm. Arrangörsmiss kanske?
#30 Stämmer, tycker det är lite dåligt då flera av arrangörerna inte hade hjälm på sig!
#29 bra!
Här kommer en härlig bild på Amanda och Jasmin , så förstår ni hur jobbigt hon tyckte att det var ;-)