Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1499 ggr
Ellinor Johansson
0

Hur tänker ni?

Det har ju kommit en hel del hingstar godkända i annat land till Sverige. Hur ser ni hingstägare på dem, ska ni visa fram den för en svensk premiering eller nöjer ni att de är visade i sitt hemland?

Hur resonerar ni stoägare är det viktigt för er att hingsten är visad för premieringsnämnden i Sverige?

RebeckaSvensson
0

För mig som stoägare tycker jag att det är väldigt viktigt att hingsten är visad i Sverige. Tror inte att jag skulle vara intresserad av att använda en hingst som inte blivit visad på premiering här, då skulle det vara ngn väldigt, väldigt speciell hingst.

Oavsett vad hingsten har fått för poäng i sitt hemland vill jag ändå veta vad den svenska premieringsnämnden tycker.

Hanna-D
0

Jag skulle nog inte heller betäcka med en hingst som inte är visad (och godkänd) i Sverige. Då ska det vara en riktig kanonhingst (och om man har en sådan så borde den ju rimligtvis visas fram även här…)

Cattis
0

Jag håller med #1 o #2. Jag vill ha en "varudeklaration" som är begriplig på hingsten jag skall använda. Om det nu inte är ngn redan känd hingst, där jag vet att avkommorna i annat land varit toppenbra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

har varit tveksam tidigare men med de nya riktlinjerna så får man kanske ändra inställning, klass0 hingstar kommer ju troligen försvinna.. är en  hingst godkänd för avel i annat land så tycker jag nog att den kan få verka i avel här hemma också,  sen vore det ju kul om fler hingstar visas på avelsvärdering, men vad som händer får man väl se.

Då vi nu får ha Anne´s hingst Southley Bilberry på station nästa säsong, känns det lite tvåsidigt…han är ju godkänd i england och danmark… Men det  får ju Anne avgöra om vi ska visa fram honom, annars kommer vi visa honom på vanlig utställning. Han ser otroligt fin ut exteriört och har fin utstrålning så det måste väl fungera i sverige också tycker jag.

#0 Hurgör ni med er nya??

Cattis
0

#4 Jo han är fin, men han är aldrig bedömd här väl?

Jag menar inte att de utländska domarna eller "nämnderna" är dåliga eller sämre på att bedöma exteriör. Men jag vet hur domarna i Sverige dömer och jag vill använda hingstar som bedömts efter samma modell, så jag kan jämföra. Är en hingst riktigt bra exteriört, så inte döms han ner här då. Är han så bra, då tror jag att han håller även i Sverige och på våra premieringar.
Andra länder har andra poängsättningar, andra grupper som bedöms eller inte poängsätts alls utan får olika premier o dyl. Det säger mig inte mkt alls om de inte ställs emot de svenska hingstarna och vårt system.

Men som du säger, det är inget tvång längre. Dock tror jag att "man" (läs föreningar/uppfödare etc) kommer att verka för att de hingstar som visats fram på premiering får högre status i "folkmun". Alltså kommer de ovisade av många säkert anses som "nollhingstar", den risken skulle inte jag vilja ta tror jag.
Om jag importerade en hingst skulle jag absolut vilja att han blev RS-hingst.

/Cattis

ThiffannyJ
0

#4 Alla våra visas på premiering. Kameleon som är från Holland ska visas på premiering i vår. Blir dom inte godkända (40p) så använder vi dem inte.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 4 Vår nya pålle Kameleon tror jag har mycket att tillföra vår avel. Han är livstidsgodkänd i Holland men jag tänker ändå visa honom för premieringsnämnden. Dels tycker jag inte att jag har tillräcklig kunskap för att se objektivt på honom, för mig känns det tryggt att få visa honom på hingstpremieringen.

Jag tror Cattis har många poänger i sitt inlägg, RC hingstarna verkar få en mycket högre status nu.

Milla
0

ja jag som inte är så jättehemma ännu i hingstarna och så så vill jag också använda hingstar med RS nr så att jag vet att dom är av bra kvalite.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Jag kommer bara använda Lic-RS hingstar. Jag vill ha en svensk bedömning på hingsten. Hur skall jag annars veta vilka förtjänster och brister han har, han skall ju komplettera mitt sto. Själv är jag inte tillräckligt erfaren för att enbart lita på vad jag själv tycker mig se.

Jag hoppas att hingstägarna kommer att visa sina hingstar på hingstpremiering även i fortsättningen.

Ellinor Johansson
0

Jag tror som Hanna en riktigt bra importerad hingst visar man i Sverige. Kan det vara så enkelt att det är kvaliten på importhingsten som avgör in den visas?

sanne
0

Tack för era svar och ytterligare information,jag är ju ny på detta med hingstpremiering, men är det bara ok m Anne så kommer vi ju visa honom, jag är ju inte någon domare, men exteriört är han väldigt lik Jozo, kraftiga ben,bra rygg o mkt vackert huvud. Har inte sett så mkt gångarter än,mest bocksprång…

Ellinor Johansson
0

# 11 Grattis föresten till er vita kille, han ser jättefin ut på bildernaGlad

Problemet med Kamelion är att jag har fäst mig så otroligt vid honom. Han hat tagit en alldelles för stor plats i mitt hjärta redan nu.

sanne
0

"12 ja han är verkligen fin,hoppas ni får många fina föl efter honom.

Vi hoppas ju naturligtvis på att få fram"billy"så han kan komplettera jozo..

[Anna-N]
0

Jag tycker nog det är viktigt att de importerade hingstarna visas här i Sverige. Främst vill man ha en "deklaration" på att de är okej veterinärt. Exteriörpoängen hit o dit hakar jag personligen inte upp mig på allt för mkt.Men riktiga toppindivider är precis som #5 skriver säkert hållbara även för den svenska nämnden exteriört.

Ellinor Johansson
0

En sexa i poängraden, är det OK?

Cattis
0

#15 Tycker inte jag iaf.

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

I valet av hingst till våra ston så är det helt avgörande att hingsten är visad för premieringsnämnden i Sverige och där blivit godkänd (minst 40 p, veterinärt OK samt godkänt bruksprov).

kacka
0

Om den importerade hingsten inte visas eller får 37-39p på premiering i Sverige men fullt godkänd utan blåa papper i utlandet och sedan får på utställning guld så skulle jag nog tycka att han skulle vara aktuell att fundera på. Beror ju på hur han passar stoet och vad jag tycker om honom.

Icke_medlem
0

Varför denna tillit till en premieringsnämnd?

Det är ju inte bara extriör som ska bedömas utan även stam, avelsvärde mm. Kan man lita på att de känner till de utländska stammarna tillräckligt bra för att göra en korekt bedömning eller fegar dom ut och kör på "gamla" säkra blodslinjer.

Även en premieringsnämnd är mottaglig för negativ kritik från er uppfödare.

Jag ser den vetrinärabiten som helt avgörande för att en individ ska få verka i avel.

Cattis
0

Jo men visst. När jag väljer en hingst väljer jag ut honom baserat på främst stammen, då jag hittat den stam jag vill ha tittar jag på på vilken modell och exteriör han har. Bra stam o ful häst funkar inte. Jag måste hitta en välstammad hingst som är snygg. Allt skall klaffa. Sen skall han vid en närmare koll också vara fullt godkänd, av en premieringsnämnd (eller liknande) och i begreppet fullt godkänd ryms iaf för min del godkänd veterinärundersökning samt att han är exteriört korrekt. Att en hingst i mina ögon är "snygg", behöver inte alls betyda att han är helt korrekt.

Tror det är få som inte vill ha en veterinärt korrekt hingst.

Man ja, jag har tillit till nämnden. De har de kunskaper jag själv inte har - de kan bedöma exteriör. Även om jag förmodligen kan se de flesta större avvikelser, så har jag svårt att inte bli hemmablind. Sen är det upp till mig att kolla upp om det han ev har lämnat innan är ngt jag är "nöjd" med. Den bedömningen kan inte nämnden göra åt mig på det sättet.

/Cattis

Icke_medlem
0

#20 Jag tror du är fullt kapabel att klara dig utan premieringsnämnd, liksom många andra.

VeronicaP
0

Jag tänker inte använda en hingst som inte är visad och godkänd här i sverige, då jag faktistk tycker att det är bra att vi i Sverige är så hårda på benen tex , tyvärr tycker jag att måna importer är jätte snygga att se på men de har tyvärr en hel del fel på sina benställningar, även vissa rörelser har glömts bort när de avlat efter skönhet…

Jag är inte heller så pass duktig så att jag kan säga att den och den hingsten är super bra . Men jag kan se om en häst har bockhov, sabelbent , gracil bla ….

AnnaLundin
0

#20 Håller HELT med dig där!

Jag är en bit på väg själv, kunskapsmässigt, men kan alldeles för lite för att avgöra själv vad som är bra. Jag håller inte alltid med nämnden, men med facit i hand så ser man oftast att de har godkänt rätt hingstar. Att man missar någon enstaka på vägen må vara hänt, hellre en för hård gallring än att för många släpps genom nålsögat.

Jag minns bara när t.ex Pavarotti godkändes. Där kan man lugnt säja att de såg hans potential, för han var tunn och outvecklad då - året efter var han raka motsatsen! Jag undrade vad de höll å med när han rekommenderades vidare efter föruttagningen, men… Nu har jag ingen koll på vad han lämnat, men han har väl inte haft så mkt ston heller, va?

Ellinor Johansson
0

Är ni inte rädda att bli hemmablinda när ni bedömmer ra hingstar?

Cattis
0

#24 Jag är inte rädd för att bli hemmablind. Jag är fullt medveten om att jag ÄR hemmablind. :-)

# Mao, jag skulle inte våga lite till mitt eget tycke och smak till fullo. Jag gör ju ett visst urval själv, men sen är detaljerna i händerna (ögonen) på nämnden.

Jag vill också poängtera att det viktigaste med att en nämnd godkänt hingsten är för att den skall vara korrekt, inte snyggast. Där avgör min egen smak och mitt eget tycke. Det godkänns hingstar på 40 poäng som jag skulle välja, utan att tveka, före vissa av dem som godkänts med 42 eller mer. Det är inte poängen i sig som avgör. Det som avgör är att om de klarat de magiska 40, så talar dessa poäng om att alla delar är bra/godkända. I mina ögon gör inte fler poäng en bättre hingst.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 25 Så sant, så sant

VeronicaP
0

Själv använder jag hellre en hingst med 5*8 än en hingst som varierar mycket i skalan tex 97798,,, lika mycket poäng men i det läget så väljer jag ju hellre den hinsten som är jämn i sin bedömning , för då är där inget som eg är dåligt på han *ler*

Ellinor Johansson
0

#  19 Det är upp till dig som hingstägare att ta fram information om hingstens förfäder och deras meriter till premieringsnämnden

Svårigheten kommer nog om hingsten kommer från ett land som inte har någon form av premieringar och dokumentation

Annette
0

Jag använder också hellre en jämn hingst. Han behöver inte vara en 44-poängs BIS-vinnare.

Premieringsnämndens arbete består ju av mycket mer än det vi ser på premieringsdagen. De har ju innan denna dag tagit del av alla uppgifter om hingsten, hans stam, ev meriter i utlandet osv.

kacka
0

Att en hingst i mina ögon är "snygg", behöver inte alls betyda att han är helt korrekt.

Så du använder hellre en snygg hingst än en korrekt???? Själv skulle jag säga precis tvärt om. Det korrekta är det vikigaste för hållbarheten… Men vissa avlar ju  på hingstar som fått blått papper så det är kanske fritt fram att avla på hästar som ger defekta föl bara största delen av avkommorna blir snygga…

Cattis
0

#30 Nej läs igen. Det har jag verkligen inte sagt.

/Cattis

kacka
0

Citerar nu hela ditt första stycke #20: "Jo men visst. När jag väljer en hingst väljer jag ut honom baserat på främst stammen, då jag hittat den stam jag vill ha tittar jag på på vilken modell och exteriör han har. Bra stam o ful häst funkar inte. Jag måste hitta en välstammad hingst som är snygg. Allt skall klaffa. Sen skall han vid en närmare koll också vara fullt godkänd, av en premieringsnämnd (eller liknande) och i begreppet fullt godkänd ryms iaf för min del godkänd veterinärundersökning samt att han är exteriört korrekt. Att en hingst i mina ögon är "snygg", behöver inte alls betyda att han är helt korrekt."

Vad menar du med snygg????

Cattis
0

#32 Snacka om att vilja förvanska folks ord.

Jag menar att en hingst måste (för att jag skall vilja anv den) ha bra/rätt stam, han måste vara snygg och han måste också vara korrekt. Att han är korrekt talar premieringsnämnden om för mig. Att han har bra stam och är snygg, det säger min personliga smak mig. Tre olika saker.

Det finns massor av hingstar som man vid en snabb titt på tycker är skitsnygg, men som vid en noggrann granskning visar sig vara icke korrekt. Kanske benen, kanske rörelserna.

Men en hingst måste vara snygg också, enligt min smak, för är han korrekt men inte tilltalar mig, så använder jga honom inte. Plättlätt.

/Cattis

kacka
0

Det finns massor av hingstar som man vid en snabb titt på tycker är skitsnygg, men som vid en noggrann granskning visar sig vara icke korrekt. Kanske benen, kanske rörelserna.

Håller med dig!!!

kacka
0

Sedan tycker jag att det finns ett gäng som är tvärt om…

saknar det där lilla extra (utstrålning) för de är så lugna och snälla att de inte syns i mängden på en hingstpremiering… Vissa hästar gillar ju inte att visa upp sig men som kan ha utmärkta gener och ett utmärkt temprament för en barnponny…

ThiffannyJ
0

# 35  Jag tycker du tänker fel, en lugn och snäll hingst syns visst på hingspremieringen utstrålningen sitter inte i "hingstandet".

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

charlotta
0

Hej

Avlar inte med mina två ston men skulle jag välja hingst väljer jag givetvis en godkänd med ett lugnt och trevligt sätt. En som kan hanteras av de flesta och fungerar att användas, helt enkelt en trevlig individ. Tycker det är synd att när man sitter och tittar på hingstar på nätet står det sällan beskrivet hur hästen är till sättet, utan man berättar mest om dess meriter…

Helst skulle jag vilja läsa om båda delarna men det förekommer inte så ofta (lite utanför ämnet…).

Charlotta

Ellinor Johansson
0

#37 Förstår hur du tänker.

När man ska skriva om sin hingst på hemsidan/annonser känns det knepigt att skriva att han är snäll och lugn, bussig att köra och så. Jag misstänker att alla tycker att deras påller är en trevlig individer.

ElisabethA
0

Håller med #1 o 2 Jag kommer inte att använda en hingst som bor i Sverige som inte är godkänd här även om den är gdk i annat land.

Dock åker jag till DK nästa år och betäcker med en hingst som inte är godkänd i Sverige… Han har så hög kvalitet och har lämnat så många fina/bra avkommor att jag inte är orolig. Han kommer att komplettera mitt sto perfekt!!

sanne
0

#39 är inte det lite lustigt,om en hingst är godkänd i DK o du tycker den kompletterar ditt sto,skulle du då inte betäcka med den hingsten om den stod i Sverige??

Jag är väldigt kluven i denna frågan måste jag säga,  jag hoppas att de flesta ser avelsvärdering som positivt för våra Svenska hingstar. det kändes väldigt viktigt när vi letade egen hingst. godkänd exteriört o ett mkt gott bruksprov. Men idag har vi ju även inlånad hingst som är godkänd i England o Danmark, varför är han så mycket sämre ?? om han kontrolleras veterinärt o visas på en vanlig utställning med gott resultat, och har dessutom god stam, vad gör honom mindre intressant då?? Bara en fundering…

Cattis
0

#40 "Men idag har vi ju även inlånad hingst som är godkänd i England o Danmark, varför är han så mycket sämre ?? om han kontrolleras veterinärt o visas på en vanlig utställning med gott resultat, och har dessutom god stam, vad gör honom mindre intressant då?? Bara en fundering…"

Det är ju det som är grejen! Om han är så bra, så borde han ju så klart klara sig även här. Han är inte sämre i sig, inte alls!

Om han inte gör det, han är dessutom inte världens yngsta längre, så skulle iaf jag vilja veta vad det blir nedslag på. Blir det en poäng för lite pga dåliga rörelser, så ja, det är lite olika viktigt i olika situationer. En sådan hingst som den du leasat in, han borde kunna tåla den svenska nämnden. Han ser himla fin ut och som du säger, stammen är också intressant.
Men jag tycker att hingstarna skall visas för nämnden här, så att vi får en jämförelse av alla hingstar, mätt med vårt system. Det är det enda vi kan relatera till, då inga länders bedömningar är riktigt likadana. Och då får vi den varudeklaration som "behövs" för att uppfödarna/stoägarna som anser detta vara viktigt skall bli nöjda.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 40 Jag känner igen mig i hur du tänker…..

Jag har iallafall kommit fram till att har jag en gång för alla bestämt mig för RS hingstar blir det konstigt om jag vill använda en hingst som inte når upp dit bara för att han är importerad.

Det är när känslorna för pållen börjar styra som målet börja vacklaGenerad

sanne
0

#42 Ja det är jobbit att få känslor för dessa små underbara hästar.

Som läget är nu så hoppas jag naturligtvis att Anne vill att "Billy" visas på avelsvärderingen,men jag kan ju inte ta det beslutet tyvärr.. 

Cattis, kan inte du förklara för mig någon gång,hur hela avelsvärderingen fungerar… ska dem göra bruksprov samtidigt, veterinär kontrollen mm mm för vissa som typ mig fattar lite långsamt…

ElisabethA
0

Jag var tydligen inte tydlig nog när jag skrev "hingst som bor i Sverige". Bor hingsten i Sverige anser jag att den ska vara godkänd enl svenska regler (visad på premiering och fått minst 40 p med gdk körprov och utan veterinära anmärkningar) för att jag ska använda den. Vill jag sedan använda en hingst som bor i Finland, Tyskland, Danmark, England eller Norge är det inte rimligt att kräva att de är visade och godkända i Sverige också.

paparatzi
0

Jag tror tror att rädslan för att inte vara visad i Sverige lever kvar, då man är rädd att avkommorna skall "straffas" på utställningar där samma handfulla personer dömer.

Undrar hur det egentligen kommer sig, varför behöver man vara rädd egentligen, mer skrämmande torde väl ändå vara de låga priser och de svårsålda avkommorna som finns i dagsläget, vore det inte bättre att satsa energin på att få igång mer och fler att vilja hålla på med shetland och inte stänga in oss i en 40 poängs hage.

Varför inte satsa på mera bruksaktiviteter, då kan ponnyer som inte passar för utställningar ändå komma till nytta

paparatzi
0

#44 Vilka svenska regler pratar du om?

ElisabethA
0

#46 Vad menar du? Läs parantesen…

Kanske klumpigt formulerat av mig…

RebeckaSvensson
0

#45 Bara för att jag inte vill betäcka med hingstar som inte visats på premiering för svenska premieringsnänden och där uppnått 40p handlar inte om att jag är "rädd" för att ev avkommor ska straffas. Jag litar på att de domare som jag väljer att visa för kan vara så objektiva så att de bedömer ponnyn utifrån hur den ser ut och inte beroende på ägare, färg eller föräldrar. Utan det beror helt på att jag inte kan se på hingstarna hur bra de är. Om hingstarna nu gått så jättebra i utlandet förstår jag inte varför de inte skulle gå bra här oxå och då kan man lika bra visa dem. Är vad jag anser iaf.

Varför skulle man bara satsa på bra bruksponnyer? Självklart vill jag att mina ska vara snälla och trevliga och gå att använda till olika bruksaktiviteter, men för den sakens skull så behöver man ju inte bortse från exteriören.

paparatzi
0

Måste man då ha någon särlinje på dom hingstar som folk väljer som är visade för en premieringsnämnd man har förtroende för utanför vårt land, vad är skillnaden egentligen???

paparatzi
0

Visst måste väl det viktigaste vara att hästen är rastypisk uppfyller moderlandets krav på stam samt vara veterinärt utan anmärkning enligt den internationella defektlistan?

Fast sånt kanske inte spelar så stor roll då hästen uppnått sina 40 poäng och över..

Annette
0

#49. Det finns ju importerade hingstar som när de visats här fått 5 på ben. Då har de ganska stora avvikelser. Eftersom jag tycker korrekthet är viktig för hållbarheten så tycker jag det är bra att de inte godkänns här. Det visar ju också att alla länder inte tycker lika där. Därför vill jag att den hingst jag använder skall vara visad i Sverige.

kacka
0

#51 jag tycker det är illa om en shetlands får 5:a på benen oavsett om den är ett sto, hingst, svenskfödd, utlandsfödd, godkänd eller inte godkänd. För det FINNS faktiskt fullt svenska hsätar med 5:a på benen med… det msåte ju inte vara importer!

Annette
0

#52. Det finns svenskfödda hästar med 5 på ben också. Men de är inte internationellt godkända hingstar.

paparatzi
0

#51 Jo det finns ett ex på en hingst som faktiskt är av svensk härstammning som fått dessa poäng på sina ben, men denne var långt ifrån ensam om att få dessa poäng på sina ben, men så vitt jag vet gick hingsten igenom svensk veterinärbesiktning med godkänt resultat.

Tyvärr finns det fler exempel på då Sverige totalsågat topphingstar med sitt tyckande, och det är enligt mig en större skada skedd.

Kanske jag även ska nämna att det finns hingstar i vår stambok som inte ens har fullständig stam, men det kanske vi ska tala tyst om?

Det finns hingstar som har veterinära defekter, men som man valt att släppa igenom då dessa istället har fått höga poäng på den extriöra delen som man ansåg väga upp dessa veterinära defekter

Annette
0

#54. Ja, men han godkändes väl inte för avel i Sverige med dessa poäng?

paparatzi
0

#55 Han kom iallafall inte upp i 40 poäng, utan fick om jag minns rätt 35 eller 36

paparatzi
0

#55 Du har helt rätt

AnnaLundin
0

#54 Att en häst får en 5a på benen vid exteriörbesömning behöver inte på något sätt innebära att den, vid DET tillfället, inte ska klara veterinärbesiktningen.

Jag har själv haft ett sto (inköpt pga att jag inte klarade av vetskapen att hon som ettåring fortfarande gick tillsammans med sin tvåårige okastrerade halvbror, sedan jag köpt deras mamma) som fick 5 på benen som treåring. Hon var väldigt gracil, ngt tät och tåvid/fransysk fram och bredspårig bak. Många avvilkelser i kombination som drog ner poängen ordentligt, vilket var helt korrekt! Det har i det fallet inte ens med hållbarheten att göra, utan bara avvikelser från det man önskar i rasstandarden. Dvs inget lämpligt avelssto.
(fast hon utvecklades lite mer och året efter när hon stambokfördes hade hon breddat fram och då rätat upp framstället + att hon inte längre breddade lika mkt bak, så det blev en 7a pga de gracila benen)

paparatzi
0

#58 Ja…och!

Det jag ville framhäva var att poängtera att hingsten icke hade några veterinära defekter, inte det du citerade