Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1011 ggr
ponnymorsa
0

stödfodra på bete

Stödfodrar ni era shettisar när de går på bete? Med vad isf?

Har shettis med föl som går på bete, hon får lucern men tror hon behöver något mer. Hon är väldigt tunn i överlinjen och har stor mage.

Hanna-D
0

Lusern och olja. Har dock inte behövts i år, brukar i såfall bli framåt oktober.

Milla
0

behöver inte stödfodra, har alldeles för mycket bete för att det ska vara nyttigt för mina töser.

Men lusern säger jag också om hon är tunn.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Rebecka]
0

Jag stödfodrar med lusern, då det inte är så mkt bete i hagen..

AnnicaL
0

Mina får lite hö, då det är väldigt magert bete i hagen men ingen av dom är tunn. Och sen får den som jag tränar mycket lite kraftfoder.

Mossedal
0

Vi har de som absolut ;-) inte behöver stödfodras, men också de som är tunna.

De får krossad havre och lucern i dagsläget trots att det finns bete. Om betet skulle tryta får de givetvis hö allihopa.

Om havre och lucern inte räcker (eller om hästen är het) brukar jag ge krossad korn också.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Hanna-D
0

#5 Om havre och lucern inte räcker (eller om hästen är het) brukar jag ge krossad korn också.

Av vilken anledning? Korn är mer energirikt än havre och innehåller mindre fett.

[ronja123]
0

Jag ger mina killar lusern,havre och lite breed.De är de nya killarna som ligger långt efter i utv,pga att dom blev dåligt matade hos den förra ägaren.

Mossedal
0

#6 Av gammal "vana" ;-)) och hävd.

Må väl,
Maria

Ellinor Johansson
0

Jag stödfodrar aldrig våra unghästar, de går på ett bra bete och få utvecklas i sin takt. Några är riktigt välutvecklade för sin ålder och andra ser ut som räkor. Min filosofi är att om ponnyn är frisk, maskad och tänderna ok och trivs i sin flock får det ta den tiden som den behöver för att utvecklas och blir hållbar och vacker.

# 7 Det finns hingstar som är födda här i min unghingst grupp som ligger lång efter i utvecklig utan att vara dåligt matade av mig.

Annette
0

#9. Det  tycker jag är sunt. Man måste ge varje individ den tid de behöver. Hästuppfödning är ingen hobby för de som har bråttom.

[ronja123]
0

#9håller fullständigt med dig,men hade du sett dessa killar tror jag du oxå hade gett lite extra.

Mossedal
0

#9 Håller helt med om vi pratar fullgott bete och friska hästar!!

Tyvärr har ju inte alla fullgott bete, alla hästar är inte friska osv osv.

Jag tycker bl.a. det är synd när man ser riktigt tunna hastar utan rumpor, med ryggarna som sticker ut men som har uppblåst buk och därför "bantas" av ägarna för att hästen anses fet :-(
Överfeta ponnyer är inte heller bra… det gäller att hitta bete/foderintag som matchar hästen. Flört

Må väl,
Maria

[Billan]
0

# 7 &  # 9

Jag kan garantera er att VI vet vad vi pyssalr med. Det är inte första unghingstarna vi har här på stuteriet. Här är det heller inte frågan om broiler uppfödning utan att ge varje individ det dom behöver. I detta fallet är särskillt en av ett åringarna som såg ut som hästarna som omhändertas på Animal Planet. Dessutom kan man inte jämföra de beten ni har i Nyköping och Borås med de naturbeten vi har.

Det är heller inte första gången vi fått hem hästar i detta skick. Många vet nog hur Bravo såg ut tre månader innan mönstringen 2003, och han fich vi beröm för skicket på då han visades. 

För att det inte ska missförstås så är det inköpta hästar det gäller som ser ut som ett skinn på ett skelett. Visserligen har den värsta tat upp sig ganska bra men det gäller att skynda långsamt.