Transportfråga!
Jag har alltid hört att det är lag på att den övre luckan på hästtransporten SKA vara stängd när man har häst i transporten. Och att det blir böter om man blir stoppad av polisen med häst i transporten och den övre luckan öppen!
Men nu har jag fått höra att det inte är lag på det men att det rekomenderas, pga skrämselrisken av hästen.
Hur ligger det till egentligen? Någon som vet? Och hur gör ni?
Nu menar jag inte när man har ett föl löst i transporten, utan med vuxna hästar som sitter fast enligt konstens alla regler.
Bra att veta i värmeböljor som denna, även om det känns tryggt med stängd lucka….
/Annica
Man får ha överluckan öppen, det där är en gammal skröna som verkar vara svår att ha ihjäl.
okej har haft samma undran själv.

Tack! Bra att veta!
Jag har ofta åkt med den nere, just för att luften kan vara dålig på sommaren speciellt i äldre transporter med dålig luftgenomströmning.
Har själv hört detta för många år sedan, men som ovan det är nog valfritt. Dock när jag transporterar föl har jag alltid övre luckan stängd.
#5 När man har lösåkande föl är det en helt annan sak.
#4 Eftersom luften sugs in bakifrån så kör jag med öppen lucka så ofta som möjligt.

#6 Jag har hört tvärt om, att luften sugs ut om man har luckan öppen. Det ska ha gjorts tester på det, minns inte var. Tror att det beror på vilken sorts ventilation som finns i fram och i taket. Det blir ju lite samma effekt som när man har bilrutorna öppna och kör på t.ex. motorvägen (ganska fort, alltså). Då är det ju inte så ovanligt att det känns som att allt syre sugs ut ur kupén.
Det är vad jag har hört, i alla fall. Jag kör alltid med stängd lucka i vilket fall som helst och satsar på bra ventiler istället.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Självklart ska man ha bra ventiler. Jag beställde en extra öppningsbar taklucka i mitt släp men har ändå öppet bak i största möjliga mån.
Senast på kompetensbeviskursen sade man att luften kommer in bakifrån (och sa skämtsamt att alla proffsryttare har sina bästa hästar längst bak i lastbilen av den anledningen) och visade luftströmmar på en hästtransport.

Jag tycker mej ha märkt att ventilationen fungerar utmärkt i hästtransporten så länge ekipaget är i rörelse. Stannar man, blir det dock snabbt varmt och kvavt i buren.
Samma sak gäller tyvärr vintertid när det är kallt - det blir riktigt friskt i släpet under färd…

Man blir nästan lite sugen på att åka en bit i släpet för att testa vilket som vore behagligast… Och hur luften rör sig i just det släpet man har…

#10 Synd att man inte kommer ihåg hur det var med luftströmmarna när man som 11åring lastades in i transporten på ridlägret och fraktades ihop med 12 andra barn till badstranden 8km neråt vägen.
Men vilken bra ide, det har jag tänkt prova på när jag får tillfälle.
Jag kör alltid med stängd lucka när jag kör större ponny/häst i men med shettis kan jag köra med den öppen OM det finns speciella skäl som t.ex. väldigt varmt och man får en del stillastående tid (färja, köer mm).