Vart är marknaden påväg??
Fick ettnågot skambud på en av våra shettisar ikväll 2000:- Vem kan tro att man kan köpa en häst för de rpiset?
finns alltid dårar.. bara att strunta i sådana bud. Vi väntar hellre med att säljade vi har till salu än att sälja dem för skampris.
hihi… känner igen det… När jag hade min isabellhignst ute på annons så hade jag EN annaons med "bud men inte skambud"… Fick mest bud 500-1500kr!!! Jag ser det som skambud då hästen kostat 3600kr att tillverka (betäckningskostnader, ID-kontroll, chipmärkning och pass)…
Men samtidigt har jag själv köpt unghingst för 1.500kr och vuxet sto för från 3500kr… Och tilläggas kan är att de varit fullstammade med papper…
När jag satte ut "bud" på en häst för några år sedan, fick jag 5500:- för den.
Jag sätter i princip alltid ut priset på mina ponnyer när jag annonserar, då slipper man få skambuden…

Hjälper inte Anna du får dem ändå , får det ofta men jag talar snällt om att mina hästar säljs inte för sådana skambud och att de kankse skulle läsa lite nogrannare i annonserna för där står priset ;-)
#5 Jag har faktiskt inte fått ett enda skambud på mina ponnyer sen jag började sätta ut priset…
Vi fråga va hon var villig och ge för hästen och hon skrev 2000:- de är inget pris man säljer hästen för.. Då vet man ju inte var den hamnar å hur den kommer och ha de..

#0: Spontant känns det som om utbudet tveklöst är större än efterfrågan just nu. Det kanske är dags för alla som sysslar med uppfödning att helt enkelt dra ner på antalet betäckningar ett tag framåt för att komma tillrätta med denna obalans på marknaden.
Det är ju ingen större mening med att vi driver oss själva in i en situation där vi måste slumpa bort våra uppfödningar för en spottstyver och inte ens få igen en bråkdel av våra utgifter för resp. ponny.
Förslag på andra lösningar?

#8 jag håller med dig! Men hur många uppfödare finns det som "mass-producerar" shettis i dagsläget? Då menar jag iaf över 8-10 föl per år…

#8: Många bäckar små …
Detta borde nog inte heller begränsas till enbart uppfödningar utan även importer …
#8 + 10
Håller HELT med dig!
Det verkar helt klart finnas en mättnad på marknaden och det finns två sätt att komma tillrätta med det, att kombinera de båda är nog det allra bästa.
1) Locka fler att bli intresserade av shetlandsponnyer, så att efterfrågan ökar
2) Låta bli att tillverka och/eller importera så infernaliskt många fler shettisar innan efterfrågan och tillgång börjar närma sig någorlunda balans.

Det där med att betäcka mindre är ju ett problem för oss som inte har så många ston i avel. Skall jag med mitt enda sto låta bli att betäcka henne kommer jag ju aldrig igång med min avel och får heller inte veta vad hon lämnar. Andra sidan så har jag tänkt att behålla fölen några år, men det vet man ju inte om de är lättare att sälja senare heller.
Så helt lätt ar det inte.
Bara för att man vill köpa en ponny billigt betyder ju inte att den blir mindre älskad och att man har mindre pengar än någon annan.

#13: Det är absolut inte det som saken gäller! Jag tror säkert att dessa ponnyer älskas lika mycket som de "dyra".
Det handlar om att man som uppfödare/säljare skall få ut åtminstone de pengar man har betalat för att föda upp ponnyn.
tror också det hade #hjälpt# en massa om man inte betäcker på några år men samtidigt är det ju som annette skriver svårt om man bara har några få ston.
Jag börjar mer och mer fundera på att INTE betäcka stona nästa år,just för att inte sätta mig själv i den sitsen att inte kunna sälja avkomman om jag skulle behöva. Får bägge mina ston bra avkommer till sommaren så ska dom sparas och då är min kvot av hästar maxad.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Klart man måste ta i beräkning att fölet kan bli kvar ett tag. Så är det ju bara.
#8, #12 Tycker ändå att ju fler föl man föder upp, dessto mer bör man fundera över vad man ska göra av alla föl. Att betäcka ett sto bidrar ju, men mycket lite, mindre än om man betäcker 10 egna ston. Har man ett stort stuteri så är det annorlunda.

Jag har ett sto som jag alltid vill hålla dräktig om det går för då mår hon bäst. Sen har jag ju en *fru* till Madgic som han får betäcka varje år, så 2 föl lär det ju alltdi bli här nästan om de inte går naturligt galla..
I år har jag tex medvetet inte betäckt 2 st av våra diplom sto just för att hålla nere lite , men däremot betäckte jag då min Rödblack jsut för att jag vill att hon ska bli stamboksförd hon är ju aldrig visad, sen betäckte jag ju även då Lina som gått på travet då hennes avkommor blir väldigt trevliga både utseende mässigt och bruksmässigt..
Men ändå så blir det änå 5 st föl här nästa år 4 st shettisar och en welsh… fast 1 föl mindre än i år ;-)

#13. Det beror väl på vart den hamnar. Tror man tänker sig mer för innan ett köp om ponnyn kostar 8000:- istället för 2000:.

#18: Så är det nog. Ville bara förtydliga att just denna diskussion inte handlar om hur mycket älskad ponnyn kommer att bli utan enbart prislappen.
#8 o #11. Instämmer med er. Det måste minskas både på mängden betäckningar och importer för att åter få efterfrågan o att priserna höjs.Som det nu är det mättat och inget värde i individerna.
Kanske dags att börja värdesätta de ponnyer vi har här i Sverige, istället för att åka och importera en massa…
Känns som att det är högre status på importer. Går just nu en reklam: "vad är det för skillnad på lingonbröd?? 49 mil" Reklam för att man ska välja bröd som bakats på orten istället för att köpa det som fraktats x antal mil.
#8 Håller med, aveln måste minska.
Avelsstopp 07-08? Något ni kan tänka er?
#22 Absolut inte!

#22 Inte en chans! Dels försöker jag komma ngn vart med att avla = jag behöver ta fram avkommor till mina ston/hingst. Dels har jag äldre ston som jag vill hålla i föl så länge det går, för att jag har en "plan" med deras ev avkommor. Det var några exempel till varför jag inte tänker låta bli att betäcka mina ston.
Jag tror knappast det löser sig för att alla låter bli att betäcka ett år eller fler. Jag tror isf att de största problemen, och de enklaste att komma till rätta med är:
- "för mkt import" (vem som nu kan sätta sig till doms över andra o bestämma vad som är vad) och
- att undermåliga ston betäcks "bara för att" Utan att det finns ngn plan eller ngt mål med just de betäckningarna.
Men som sagt. Vem skall och kan avgöra vad som är för mkt import eller vad som skall anses som undermåliga ston? Inte skulle jag vilja ha den rollen iaf. Alla får förmodas ta sitt eget ansvar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#24 Jag förstår inte hur import kan vara ett problem? De som vill ha en shettis som sällskapshäst importerar väl inte?
Man kan likna problemet med problemet som finns med katter. Huskatter föds till höger och vänster och många av dem får aldrig något hem. Deras status ligger på minus och många får avliva ungar. Kanske blir det så för shettisarna sen också, att man får avliva dem pga att ingen vill köpa dem?

#25 Om man importerar 10 ponnyer, är det enligt mig iaf 10 ponnyer till på marknaden som cirkulerar och skall ha en ägare. 10 hem som kunde gått till svenskfödda ponnyer.
Det importeras en hel del ponnyer (inte bara shetland) av mindre skojig kvalitet, som köpts in billigt. Dessa kan man även köpa då man letar "sällskapsponny" såklart. Men hellre hade jag sett att dessa köpare köpte svenskfödda.
Men ALL import är inte alls av ondo. Det finns vissa som plockar in massor av fina ponnyer, med blodslinjer som inte finns mkt av i landet osv.
"Kanske blir det så för shettisarna sen också, att man får avliva dem pga att ingen vill köpa dem?"
Här kommer uppfödarnas eget ansvar in. Blir man inte av med dem får man ju ha kvar dem.
/Cattis
nä avelsstopp är då inget jag heller vill ha.
Kan man inte ha kvar avkommerna tills lämpliga köpare dyker upp så får man själv säga nej till att betäcka, men sätta ett avelsstopp är lite väl tycker jag.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#24 "att undermåliga ston betäcks "bara för att" Utan att det finns ngn plan eller ngt mål med just de betäckningarna"
Detta är nog ett ganske stort problem som förstör mycket. Funderar på vad jag själv vill med att betäcka något av mina ston. Då har den ena ändå avelsdiplom. Men jag vill känna att jag verkligen försöker uppnå något, inte bara "ha ett föl". Fler borde fundera både en och två gånger på vad syftet är. Men det är ju bara funderingar som jag har 

Instämmer - avelsstopp 07-08 är inget bra alternativ!
# 23
Håller med, inget avels stopp, Men det kanske ska tänkas mer på vad man betäcker, alla ston måste inte ha föl.
och vem skulle bestämma om ett avelsstopp. Med vilken befogenhet skall ett sådant beslut tas? Vem ska se till att det efterlevs?

Jag tycker inte heller att någon högre makt skall komma och införa ett avelsstopp. Däremot tycker jag att var och en får ta sitt ansvar och agera utifrån sina egna förutsättningar. Ingen tjänar på att det finns för många shetlandsponnyer i Sverige.
#31 kanske som ett bidrag till de som INTE betäcker sina ston…?
Ungefär som EU-bidrag som går till bönder som INTE brukar sin jord…
Frågan är väl i så fall vilka som ska betala ut det… SSS???

#33 det ligger knappast i SSS intresse att sänka antalet betäckningar. Snarare att öka dem men att det blir en bättre marknad = mindre ostammat o buskavlat som säljs och tar upp plats på marknaden.
/Cattis

Jag tror att det är lätt att förivra sig som ny uppfödare. I jämförelse med de större raserna kostar ju ett Shetlandssto inga större summor att köpa. Då blir det lätt så att man köper flera ston och betäcker dom, de fölar och man betäcker igen. På två år har man tredubblat hästantalet och stallet är kanske fullt. Man vill sälja, men eftersom man inte hunnit skaffa sig så stort kontaktnät går det trögt. Man annonserar men intresset är svagt.
Jag tror därför att det är bra att börja lite försiktigt och utöka sin avel efter hand. Då minskar man åtminstone risken att stå med massor av ponnyer som inte går att sälja till ett vettigt pris.

#34: Visst skulle det vara önskvärt att bli av med "ostammat och buskavlat" som du säger. Problemet är väl att nå ut till just dessa personer då de sällan är engagerade i några föreningar eller forum …
Jag önskar inget hellre än att marknaden var så "hungrig" att man kunde uppmuntra till en ökad avel. Tyvärr är dagsläget det motsatta och många ponnyer riskerar snarare att fara illa då deras ägare vare sig kan sälja dem eller har råd att behålla dem …

#36 Jo det är sant. Men jag tror inte heller på avelsstopp eller begränsningar, för vem kan avgöra vad som är lämpligt att betäcka och inte…
Tyvärr lär det bli än värre nu när man kommer kunna betäcka med precis vad som helst och ändå regga dem som renrasiga (om de nu har full stam osv). Det kommer troligen, tror jag, öka på antalet ponnyer av sämre kvalitet ordentligt. Så marknaden går nog mot en sämre period än på länge nu.
/Cattis

#37: Ja, den risken finns nog, tyvärr …
Och det är väl det som egentligen är själva grundskillnaden:
Vissa betäcker - enbart för att få fram en ny individ, medan andra avlar - med genomtänkta kombinationer av blodslinjer, m.m.
Det är dock glädjande att se så många medlemmar på ett forum som detta, många med väldigt kloka tankar och idéer kring sin avel. Det bådar gott inför framtiden! 

Jaja så er det vel bare å godta at prisen er lav en stund, hvis man må ha ponnyen ut av stallen. gode hjem er de ofte likevel. Hvorfor betale mer enn nødvendig? Man har jo også tilbud på andre "varer" man må bli kvitt. Ja takk begge deler går ikke nå for tiden, desverre.
Yvonne
#32 håller med! När jag var i Australien 2002-03 så valde många stuterier att betäcka många färre ston pga torkan. De hade svårt att få nog med bete, det blev dyrt att köpa in mat och fölen blev mer svårsålda pga smma situation hos alla.
#10 Bra skrivet
jag köpte en ettåring för 2500kr med sele och träns..allt hänger inte på pengar vissa kan köpa hästar för mkt pengar som helst och då tänker säljaren att hästen för det bra, men kan det inte vara så att man kan ge hästen ett bättre hem även om man ger såkallade skambud?

#42: Egentligen ifrågasätter vi inte alls vilket hem ponnyn kommer att få eller hur mycket den kommer att bli älskad beroende på vad man säljer den för.
Denna tråd handlar främst om att man som uppfödare idag knappt får tillbaka de pengar man har lagt ner på att föda upp ponnyn i fråga (språngavgift, försäkring, avmaskning, vaccinationer, hovslagare, m.m.).
Jag är dock glad för din skull om du fick din drömponny! 
ja jag fick min drömponny, och till verkligen ett ba pris!

#44. För uppfödaren var det inget bra pris.
nja vad vet jag, priset va ju redan satt..