Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 624 ggr
paparatzi
0

Angående DNA

Nu är det fastslagit ifrån moderföreningen vad som gäller för DNA

Det kommer att skrivas in en betäckning på vilka test som är gjorda, dessa följer hästen i passet och i stamboken

Är hingsten kollad mot pappan får den en särskild "kod"

Är den kollad mot mamman får den en

Och är den kollad mot båda blir det en särskild

Är dock inte hingsten kollad mot någon av föräldrarna blir det en särskild där med

Är båda föräldrarna döda eller att man på annat sätt inte har möjlighet till att ta prover från föräldrar får den en särskild "kod"

Men ingen får stängas ute ifrån aveln pga dessa olika "koder" avkommorna till dessa får stamboksföras precis som vilken som helst

Detta skall skrivas in i hästens pass samt i stamboken

Detta gäller med omedelbar verkan, och varför England tagit detta beslut beror på EU-regler

kacka
0

Gäller detta även registreade shettisar utan tre generationer stam?

paparatzi
0

#1 Shetlandsponnyer utan tre generationer kan inte räknas som en renrasig sådan med undantag för de som är registrerade i vår moderstambok

paparatzi
0

Såhär kommer "koderna" att se ut

Spc = är kontrollerad mot fadern

Dpc = mot modern

Sdpc = både mot fadern o modern

Npc = när det inte går av en eller annan orsak att ta prov

Nv = ingen åtgärd alls är gjord

Milla
0

rätta mig om jag har fel,men behöver man inte DNA testa hingstarna längre eller är jag helt fel ute???

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

paparatzi
0

#4 Nej du har inte fel, det är enligt EU inget tvång på detta, UK har nyligt tagit beslut om hur det ska se ut med DNA och det är enligt ovanstående, det skall dock inskrivas i passet samt stamboken om vad man gjort.

Annette
0

#5. Hur skall man då veta att det är rätt häst?

Milla
0

amen det är ju banne mig inte klokt då vet man ju inte längre vilken hingst man avlar med. JAg menar det sker ju förväxlingar även med kontroller.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

paparatzi
0

#6 Ja det är en bra fråga, men man får väl hoppas att så många som möjligt väljer att i mesta möjliga mån ta dessa prover

RebeckaSvensson
0

Hur kan man ta ett sådant beslut? Hur ska man kunna veta vad man betäcker med då? Har ju hänt ett par gånger det blivit fel, bara på den lilla delen som passerat nålsögat. Verkar ju helkonstigt.

paparatzi
0

Jag vet inte riktigt hur EU tänker, men det kanske har att göra med att dom som inte har någon möjlighet till att ta dessa tester inte ska bli utestängd från sina rättigheter

paparatzi
0

Personligen tycker jag att det är viktigt med rätt identitet, hur ska man annars veta??

Annette
0

Vad 17, då vet man ju inte ens om hingsten är av rätt ras! Kan detta verkligen stämma? På höstmötet var informationen den helt motsatta.

paparatzi
0

#12 UK hade möte i oktober 2006, det var då man fastslog detta

paparatzi
0

Allt är skrivet för att följa de rätta EU- direktiven

Annette
0

Om detta är EU-direktiv så borde det innebära att det gäller alla raser. Undrar verkligen hur avelsföreningarna ställer sig till detta? Låter helkonstigt, tycker jag.

Cattis
0

När det är klart kommer säkert info om detta på SSS hemsida, så vi kan ju avvakta tills det kommer ut den "officiella" vägen.

Det blir kanske tex annorlunda förkortningar då de anpassats till svenska. Jag säger inte att Carolas källor har fel, men jag föredrar att vänta tills dessa nya regler isf är inkörda i Svenska systemet innan jag tar ställning till vad jag tycker.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#16. Bra idé.

paparatzi
0

# 16 Naturligtvis är det inte helt osannolíkt att vi får mer "svenska" förkortningar, det jag citerade är ju de Engelska

England har redan offentliggjort dessa uppgifter, så det är ingen hemlighet

Pheobe
0

då får man helt enkelt betäcka med hingstar som är kollade för att vara på säkra sidan.

Ellinor Johansson
0

# 14 Har du verkligen underlag för det du skriver nu?

paparatzi
0

#20 Jag har precis lika mycket belägg för det jag skriver nu som jag haft tidigare gällande att vi måste följa moderföreninges regler

paparatzi
0

#19 Precis, vill man vara helt på det säkra bör man nog göra så, men det är ju så att det inte verkar spela någon roll här om det är rätt eller fel hingstar man visar, det går visst ändå

Annette
0

#22. Tack vare DNA har det ju rett ut sig.

VeronicaP
0

#22 Tror nog att det inte bara är i Sverige det är så  utan även i Uk , och som Anette säger Tack vara Dna så har det rett ut sig .

Fast jag väntar nog till jag också får det bekräftat på annat vis , inte alltid alla saker stämmer som sägs här …

Kratern
0

#24 Lite nyfiken… vad är det som inte stämt?

VeronicaP
0

#25 Mycket snack har inte stämt som sägs här på forumet och det äv väl rätt vanligt på alla forum … det går från en mun till en annan och ändras lite här och där…

Cattis
0

Även om mkt av det fakta som skrivs här faktiskt visat sig vara sant, så tror jag att man skall ta en del saker med en nypa salt. Åtminstone till dess att saker publicerats på officiella sidor, som i detta fall antingen SPSBS eller SSS.
SSS kommer säkerligen att publicera den Svenska "versionen" av dessa nya regler. Först då är det "på riktigt" iaf för min del.
Väldigt många har "källor" både här och i andra länder. När det återges kan det såklart ändras på vägen, egna tolkningar läggs in osv. Alltså kanske inte allt är riktigt riktigt korrekt då det publiceras här.

Det här är ett bra ställe att snabbt dela med sig av det man hört/läst/sett. At tdiskutera saker man funderar på eller fråga om saker man undrar över. Men varje skribent här, är själv ansvarig för det de publicerar och allt får behandlas med en nypa salt som sagt. För att inte tala om sunt förnuft.

/Cattis

VeronicaP
0

#27 så sant så ….

paparatzi
0

#25 Det skulle jag med vilja veta

#27 Så allt som publiceras på SSS hemsida har varit korrekta uppgifter menar du?

Men det kanske är mycket snack på fler ställen än här då..

Cattis
0

#29 Jag menar ingenting. Jag säger att det är inte officiellt förrän respektive förening/organistation publicerar fakta.

Jag ogillar mkt då man försöker få det jag säger till ngt helt annat än det jag faktiskt sagt/skrivit..

/Cattis

paparatzi
0

#30 Jag menar det inte så heller, jag säger ju bara att England redan har publicerat dessa uppgifter, vad är det att vänta på?

Cattis
0

#31 Har du en länk till den sidan där det publicerats?

Vad det är att vänta på? Jo, att det behandlats i Sverige och anpassats till Svenska systemet. Det är inte helt ovanligt att saker får en lite annorlunda form då det skall in i olika änders olika system.

Ingen (iaf inte jag) ifrågasätter riktigheten i vad du skriver Carola.

/Cattis

paparatzi
0

#32 Det vet jag att du inte gör Cattis, och du har helt rätt i det du skriver om att det tar en stund, om du själv vill se uppgifterna så finns dessa publicerade och utskickade till alla som är medlemmar i SPSBS

paparatzi
0

Gå in på deras hemsida,(SPSBS) klicka till about the society och sen på shetland house report och newsletter, läs där om det förslag som lagts fram och beslutats om i oktober

paparatzi
0

Där skriver dom också att dom hoppas att så många som möjligt ser detta med att ta DNA som viktigt och väljer att ta det på sina hästar