Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 623 ggr
icansson
0

döm inte ut utan vägled ist

Hej

vill bara öppna upp mina tankar lite. Som många vet härinne så köpte jag ett sto som va betäckt med icke godkänd hingst. Jag va ju inte helt säker på att hon va dräktig men beslutade att inte spruta henne. Då mitt syfte med fölet är att inte använda det i avlen. Många kommer in på denna sida och kanske då äger en korsning som ej är stamboksförd, då tas oftast inlägg bort.

Vi kan råda folk att köpa en stamboksförd shetland men vi kan inte hindra. Vi kan förklara varför inte avel ska göras med korsningsponnyer. Men snälla många är väl medvetna om detta många inte så när inläggen tas bort för nya medlammar som inte vet kanske de går att skriva ett pm till dom.

Jag är helt emot korsningsavlen men vill inte att man dömmer ut folk utan att veta bakgrunden.  Låt alla vara välkomna till forumet , låt folk äga korsningar men råd dem till att ej avla. Det räcker väl så man kan ha en super bra ponny vare sig den är renrasig eller ej allt beror ju på syftet.

Detta är ett stort ämne som jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om.

Argumentera o diskutera gärna med mig om vad ni tycker !Flört

AnnaLundin
0

Jag har aldrig sett att inlägg försvunnit för att någon har skrivit om sina A-ponnyer utan stam. (däremot har det många gånger nämnts att dessa ponnyer, som saknar godkänd härstamning, inte är shetlandsponnyer utan anses vara korsningsponnyer av A-ponnystorlek)

susanne-s
0

precis, och detta är ju ett forum som heter Shetlandsponnyn i fokus
A ponnyer utan stam är inte en shetland.
Vad jag förstår så är det väl bara fölboxen annonser etc som tas bort/inte får vara med, inte nya medlemmars frågor om sin lilla ponny..
Men jag kan ha fel, har inte tänkt på det.
De flesta här inne har ju ett stort intresse av att det INTE avlas på just dessa ponnyer av shetlandstyp.
Vi vill dessutom höja värdet på våra renrasiga Shetlandsponnyer
och det sker inte om vi samtidigt ska acceptera de andra ponnyerna.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#1 Faktum är att vi tagit bort en hel del inlägg som rör korsningsponnyer/ostammade shettisar. Av olika skäl.

#0 Du har absolut en poäng i en del av det du skriver, att det är bättre att vägleda än att enbart kritisera. Så långt är jag med.

Men på den här sajten skall det inte annonseras om annat än renrasiga/fullstammade shetlandsponnyer till exempel.

Inte heller vill vi ha trådar som kan tolkas som att vi "står bakom" de som producerar nya korsningar/ostammade ponnyer. I artikelserierna med fölboxarna och Veckans hingst tex, skall det inte finnas med korsningar/ostammade ponnyer heller.

Och det må låta hur taskigt som helst, men ponnyer utan stam eller korsningar är inga "riktiga Shetlandsponnyer". Och den här sajten är enbart till för "riktiga" sådana.

Att diskutera sakfrågan är en sak, men vi kommer som sagt fortsätta gallra bort trådar, som av nya medlemmar tex kan tolkas på fel sätt.

"Jag är helt emot korsningsavlen men vill inte att man dömmer ut folk utan att veta bakgrunden.  Låt alla vara välkomna till forumet , låt folk äga korsningar men råd dem till att ej avla. Det räcker väl så man kan ha en super bra ponny vare sig den är renrasig eller ej allt beror ju på syftet."

Alla ÄR välkomna, även de som aldrig ägt - eller kommer att äga - en Shetlandsponny. Sajten är till för dem som är intresserade av rasen, oavsett om de varit det i 1 dag eller 50 år. Och folk får äga korsningar bäst de vill. Men är man på ett rasforum, då får man nog vara beredd på att inte få det minsta stöd, när man tex skriver att man tänker ta föl på sitt ostammade sto eller upplåta icke avelsvärderade hingstar till allmän avel. Men visst, åsikterna kan ofta framföras på trevligare sätt - från båda sidor.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Jag kanske skall förtydliga en sak:

En del ponnyer har förvisso ren Shetlandsstam, men är "buskavlade" eller ex resultatet av tjuvbetäckningar med icke godkända hingstar. De ÄR alltså egentligen Shetlandsponnyer, men inte heller dessa tas med i fölboxarna eller får annonseras till salu här m.m.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

icansson
0

Okej tack för era svar och jag håller fullständigt med dig Cattis!

Jag kan tycka det är tråkigt när man läser annonser ex. shetlandssto säljes o när man öpnnar annonsen visar det sig vara en korsning eller så. De är lätt hänt att det blandas ihop o jag tycker man ska jobba för att göra det mycket tydligt vad en shetlandsponny är och va en korsningsponny är.Som Susanne säger vi vill höja värdet på våra shetlandsponnyer och det sker inte om vi samtidigt ska acceptera andra ponnyer. Kunde inte sagt de bättre själv.

De jag vill få fram är ju att forumet är ju för shetlandsponnyer och hur man kan förtydliga det på ett trevligare sätt. Många oerfarna kommer in på forumet som kanske inte ha den blekaste aning om vad som gör att en shetlandsponny är en shetlandsponny. Många kan använda ett väldigt strängt eller kanske till och med otrevligt sätt att skriva.

Jag själv läste inte igenom fölboxens "villkor" innan jag la ut där jag hade nämligen lagt ut mitt föl Tindra, som då blev borttaget. Nu förstår jag varför och jag har fått ett väldigt bra svar av Cattis här ovanför, där står det tydligt vad som gäller här på forumet o just det är viktigt att få fram.

Blir ett litet trådkap här med.

Många håller nog med mig i detta att man läser flera inlägg om vuxna eller ungdomar som vill rida shetland. Jag kan bli så arg så jag skakar när jag läser dessa inlägg. O när man ifrågarsätter personen eller personerna i fråga pratas det bort.

Jag tror det är många som är alldeles förstora som rider sina shetlandsponnyer vilket jag anser är djurplågeri! så istället för att ha stora diskutionstrådar kan man väl skriva ihop en artikel om enbart detta. Som man hänvisar till om de kommer fler trådar om just frågan.