Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 29-icke-hästrelaterat
Läst 2597 ggr
QuickStep
0

Att bo i skärgården

Avskyr jag på midsommar och semestertider.
Folk från stan undrar varför vi är så arga på "stafolket"… Kanske om inte slängde sopor runt sig.. använde toaletter som finns och inte närmsta rabatt…

Idag blev jag så trött.. en mamma kom med 2 små barn.. åh sa till mig. Nöden har ingen lag… Mina barn va så kissnödiga.
Självklart säger jag inget om det.

Men att bara klampa in på gården. Ta närmsta buske och sen stirra surt på mig när dem e klara. Kundtoaletterna va ca 30 meter ifrån.

Näää… usch va bara tvungen o beklaga mig lite… sorry. Ingen som har nått roligt istället att skriva tillbaks så man får skratta istället! =)

Skrattande

SaaraE
0

haha klart man måste få beklaga sig! Åh jag kanske tillhör en av de där som gör så där. men nog skulle jag vara lite mera diskret… och kanske välja nån annan satns än en tomt:P

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

QuickStep
0

måste ju vara lite skämmigt och bli påkommen med byxorna nere tycker man.. =)

Stall-Stjarna
0

Vet precis vad du menar!!!

Bor på en Ö på västkusten :-/ Mycket trevligt men vissa stunder… jobbigt! ;-)

Pia-Lena
0

Skönt att höra att det inte bara är jag som blir folkilsken  i semestertider, bor på en av Kosteröarna, vintertid är vi ca 350 personer som bor här, sommartid räknar man med 6000-8000 övernattningar per dygn. Det räcker om en bråkdel av dem bär sig dumt åt för att man ska få nog av turister.

India
0

Vet precis vad ni menar! Bor på Singö, fullt med turister hela sommaren. Ibland vill jag veva ned vindrutan på bilen och skrika "åk hem!" men jag håller mig i skinnet. De tror att varenda väg är en gågata och att alla har semester..

Annelie-P
0

#5 Jaså bor du på Singö! Faktum är att vi senast igår pratade om att vi skulle åka ut till Singö och titta lite. Vi bor i Östhammar, har ca 4 mil till Singö så vi skulle nog inte känna oss som turister men däremot kanske uppträda som sådana. Min pappa har mycket släkt på Väddö och han säger att det är så fint på Singö, vi har i många år sagt att vi ska åka och titta. Så snart kommer vi! Får försöka stanna och kissa innan vi passerar bron!

India
0

#6 Singö är jättevackert! Men ni har väl en hel del turister i Östhammar också va?

Hihi..det finns gott om buskar om man blir kissnödig, ingen fara!

AnnicaL
0

Bor oxå på en ö på västkusten, och det är lagom kul när turen över bron tar upp emot 20 min!!! Tar inte ens två min i vanliga fall, men fredag eftermiddag håller man sig ifrån att åka till fastlandet- KÖ när man ska hem igen! Och på söndag samma sak, men åt andra hållet!

Men drar det ihop sig till regn, då flyr dom! Woahahahaha..!Cool

Kratern
0

Ni som "hatar" turister….. hur är det…..tjänar ni några pengar på "idioterna"? Flört

AnnicaL
0

#9 Inte personligen, men jag antar att butikerna gör det. Tjänar pengar på dom alltså.

Och dom är inte alla idioter! Vissa är riktigt trevliga! Men det är jobbigt när det blir köer över bron, tycker jag…Tungan ute

Pia-Lena
0

Det är nog ett fåtal människor som tjänar pengar på turistinvasionen, jag hör inte dit. Tvärtom kostar turismen mig i form av djur som dör/måste avlivas, hagar som inte får användas för att folk vill ligga och sola i dem osv osv.. Turismen är som en helig ko, får inte kritiseras, ska värnas. Men det känns som Egyptens gräshoppor har kommit över en, sedan drar de vidare till nya platser när ön är förödd, vi som bor här blir kvar med resterna.

Maria Persson
0

Vi har tillgång till svärfars sommarstuga med en rätt stor tomt vid havet. Problemet vi har är att folk genar över gräsmattan, strax vid farstukvisten för att ta sig ner till havet.
Det finns ett nedsläpp en liten bit längre bort.
Dom använder våra bänkar som vi ställt ut för att ha picknik speciellt när inte vi är där , plocka upp efter sig vad är det?
Folk hänger upp tvättlinor där min man brukar rengöra sina fiskenät. Värst är det om ingen varit på stugan på ett tag.
Privatmark vad är det?  Jag skulle då aldrig komma på tanken att hänga upp tvättlinor på någon annans tomt.

Kratern
0

#11 Oj, det lät inte bra!

Är det många djur som dött/ tvingats avlivas?

Pia-Lena
0

#13 Min gamle häst, fjord/arabkorsningen Pontus, fick avlivas tre dagar före sin 40-årsdag p g a att "snälla" människor hade slängt in kassevis med kex och kakor o äpplen. Dagen därpå hade han en så kraftig fångreaktion att avlivning var det enda möjliga. En av mina islänningar fick både kolik och fång då någon tre dagar i rad öppnat grinden och släppt över honom i en annan hage med alldeles för kraftigt bete. Ett par lamm har blivit klämda till döds då nyfikna människor inte kunde nöja sig med att se på lammen i hagen utan var tvungna att öppna dörren till fårhuset och när fåren kom rusande smällt igen dörren igen utan att märka att lamm kom emellan. En av shettisarna utsattes för att ett gäng tonåringar använde honom som en bock att hoppa över, han var bara året gammal. En dag när jag kom till hagen fick jag se två små barn sitta på ryggen på min ettåriga islänning, föräldrarna satt på marken bredvid och fikade. När jag upplyste dem om olämpligheten i detta fick jag en utskällning för att jag inte unnade barnen att ha roligt. Sedan har vi alla lösa hundar som jagar får och hästar, människor som förföljer högdräktiga tackor därför att de vill se när de lammar. Listan kan göras hur lång som helst, alla uppför sig inte så här men det är tillräckligt många för att det ska vara ett problem, djuren blir ju lidande.

Hanna-D
0

#14 Vad hemskt! Tycker det är väldigt märkligt att allemansrätten gäller i inhägnade hagar med djur, borde klassas som privat mark och tillträde förbjudet.

Bor inte i skärgården men har hästarna på ett stort vikingagravfält så jag har samma problem som du. Har dock inte förlorat någon häst, "bara" fått halta hästar och rädda föl som man slagit med pinnar.

Pia-Lena
0

Tyvärr saluförs allemansrätten enbart som en rättighet men den innebär faktiskt en del skyldigheter också, något som man inte lika gärna berättar om när man ska "sälja" Sverige till utländska turister.

Pia-Lena
0

Ska väl tillägga att kunskapen om allemansrätten  brister även hos svenska turister.

AnnicaL
0

Jag har fått höra att allemansrätten gör att man får korsa hagar, om man måste. Men det är helt olagligt att på något sätt störa eller röra djuren! Kan ha förstått det hela fel, men det låter vettigt i mina öron. Men personligen ser jag helst att människor håller sig utanför hagen när jag inte är med….

#14 Låter helt sanslöst! Så ARG man måste bli! Känner hur arg jag blir när jag läser….!

Annelie-P
0

#7 Ja det finns många turister i Östhammar och Öregrundsområdet. De flesta är nog bra människor, som är helt nödvändiga för att många handlare/restauranger mm ska kunna existera. Många skulle få slå igen om inte sommarsäsongen fanns.

#14 och 15: Väldigt otrevligt med främmande människor inne bland hästarna. Har inga såna problem här, men någon enstaka gång har jag sett obekanta ge "godis" över staketet. Egentligen är det väl inte så farligt men det känns i alla fall inte bra. En annan sak, om någon är inne i hagen och får ett bett/spark/tramp av det allvarligare slaget, hur ansvarar då jag som ägare?

KarinRendahl
0

# 14 Får jag föreslå en äldre bagge med pondus Flört? Han röjer garanterat ut oönskade gäster ur hagen! Och om du bara sätter upp ordentliga skyltar på staketet att han finns där så går du fri om någon får en "kyss" i baken. Hmm… Det kanske till och med räcker med skyltarna för att folk ska inse att man nog inte skall gå in dit.

cinna
0

Får jag förslå flyblad med Allemansrättens *skyldigheter* att dela ut, alternativt *kraftigt* elaggregat kopplat till stänslet… Flört

Kan ju tillägga att vi har vår bäskärda del av vilsegångna turister är på "slätta" också… Bor 1 km från vandrarhemmet och folk är *väldigt* envisa med att "Jodå, den här vägen bara måste vara en genväg dit, den leder ju åt det hållet…" Att sedan vägen slutar på grannens stallplan 100 meter från vår tomtgäns är ett argument de bara inte tar.

Pia-Lena
0

#20 En äldre baqge med pondus vore kanske en bra ide, det tråkiga är bara att jag inte har någon sådan just nu, bara en massa små gulliga bagglamm och de är inte särskilt respektingivande.

#21 Man kanske kan döpa om "allemansrätten" till "allemansskyldigheten" och bara informera om skyldigheterna, rättigheter är det förfärande många människor som tar sig ändå.

Om alla besökande bara kunde använda sunt förnuft och respektera andras djur och egendom skulle mycket vara vunnet.