Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4582 ggr
PP
1

Avlivning av häst

Jag närmar mej det oundvikliga beslutet för min kära, gamla ponny och det dyker förstås upp en del frågor… Det är sju år sen jag avlivade min ridhäst. Han blev dålig, så då var det "nödslakten" som kom, avlivade på plats med bultpistol/avblodning och tog med sej kroppen till destruktion.

Ponnyn skulle jag vilja begrava. Vi har tittat ut en plats i hagen, men jag har förstått att man behöver tillstånd för att gräva ner kroppen. Vart vänder man sej för att få det? Är det olämpligt av någon anledning att gräva ner kroppen i hagen? Hur djup ska graven vara?

Och så avlivningen… Av min veterinär fick jag veta att om man vill att veterinär ska avliva med en spruta, måste man ge lugnande och först sy fast en kanyl i halsen. Sen kan man leda hästen till den utvalda plasten där vätskan ges och slutligen, när vätskan haft effekt, måste hästen avblodas (vilket veterinären inte gör) för att den verkligen ska vara död. Jag är kanske blödig, men jag tycker det känns jobbigt att behöva utsätta ponnyn för att få kanylen fastsydd det sista man gör…

Undrar hur andra med erfarenhet av "trotjänaravlivning" gjort?

Mmia
0

Det fanns en annan tråd tidigare om avlivning med vätska eller bultpistol.

Jag föredrar bultpistol för jag har varit med om avlivning med vätska och det är bara ett långdraget slut för hästen.

Men alla tycker nog olika om den saken.

Tror du ska vända dig till kommunen om att få gräva ned pållen.

dajmie
0

Det är miljö och hälsa och Länsstyrelsen som har hand om detta.

MalinB
0

Länsstyrelsen utfärdar tillstånd för att begrava.

Jag har aldrig varit med om att man avblodar vid avlivning med spruta. Det brukar tvärtom vara ett av huvudskälen till att man väljer den metoden, att slippa allt blod. Vi de gångerna har inte heller kanylen sytts fast utan tejpats.

Men jag hör till dem som alla gånger föredrar bultning.

Trine
0

Ja jag har ju haft erfarenhet så det räcker ett tag nu…

Det är kommunen du söker tillstånd att gräva ner för.

Inte är det väl olämpligt o gräva ner i hagen , får väl tänka på att göra en tillräckligt djup grop bara utifall ni ska plöja nån ggn. 2 meter borde ju räcka.Då har du ju honom "hemma" i sista vilan..

Har jag varit dig så hade jag ordnat så att nån kan skjuta honom med bultpistol o sticka . Annars blir det ju en massa fler folk som ska vara med..Bäst för honom är nog att du står med honom,kanske ge äppel/morots bitar han får tugga på då har han en bra sista stund hemma i hagen , fast det är ju min åsikt..

Har ju bara varit med en ggn vid sprutning o då var det min föle o han satte dom bara dit kanylen löst o spruta direkt, men så gjorde han inte mkt motstånd heller som en vuxen kan göra..

Hoppas det löser sig på minsta besvärliga viset för dig..Tänker på er!

Annette
0

Vi har avlivat både med spruta och bultpistol. Jag föredrar bultpistol i det fallet.

Vi har tre hästar nergrävda i ena hagen ch det är inga problem med det. I vår kommun skall de läggas på 2 meters djup.

Nea-1
0

Har en häst nergrävd hemma. Här sa de att de ska ligga så djupt att ett rovdjur inte kan gräva upp hästen. Sen måste man ju tänka på att inte lägga hästen för nära vattenbrunnar.

Hanna-D
0

Har använt båda metoderna och står nu inför samma beslut som du. Jag kommer att välja bultpistol.

När vi avlivat med spruta (bara en häst tror jag) så användes Somulose och man satte bara dit kanylen och sprutade direkt, den syddes inte fast och man avblodade inte.

JMax
0

Föredrar bultpistol. Går snabbt o de hinner inte märka något. Få personer inblandade.

Jag höll i hästen när hon "sköts" när hon föll i hop bara vände jag o gick för jag ville inte se avblodningen. Hon begravdes hemma i skogen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Pheobe
0

Detta ämne kan jag!

Bultipstol Pernilla, bultpistol helt klart.

Jag har avlivat hästar med både bultpistol och spruta. Kanylen SKA sys fast för annars hinner den flytta sej och vätskan hamnar inte i blodet. Den som inte syr fast är bara lat.
Man avblodar INTE av avlivningsvätskan, däremot gör man det efter bulten. Men detta är inte så farligt tycker jag.

Du kan ringa kommunen för det är dom som kommer ut och hjälper dej bestämma var kroppen ska ligga. Vi har lagt på 2-3 m djup. Papper skickas till länsstyrelsen, detta kostar 300kr.  

Jag har varit med om att en shetlandsponny fick avlivningsvätska till en hel ardenner, ponnyn stod fortfarande upp. Kanylen satt fel. Hästen fick skjutas efter detta. Det var inte roligt. Hästen kan bli orolig när kanylen ska i och det tar en innerlig tid.

Med bultpistol säger det pang! Sen finns inte pålle mer =(  Detta går så fort att pålle inte hinner tänka. Med kanyl däremot går det långsammare.

EN gång har det funkat bra med kanyl.

Numer skjuter vi alltid.

#4 Vadå en massa folk? Här har det varit jag och veterinären… Det är två personer.

Det finns vissa som inte är veterinärer som får lov att använda bultpistol. (jag)  Tungan ute  Jag har dock aldrig gjort det på häst. Är nog för feg för det… Men andra djur går bra. Jag menar så blir det kanske billigare om någon annan än veterinären gör det… Jägarna brukar vara duktiga.

Lägg pålle hemma i hagen helt klart, om du får tillstånd.

Hoppas det ska gå bra, tänker på dej, Gwynsan också. Kram Anna

Trine
0

#9 Hon skrev själv att vetten inte skulle avbloda  och då antog jag att hon inte vill sticka den själv..Jag tar för givet att hon lyssnar till SIN vette som hon har kontakt med,som jag förstår så ville han avbloda den ändå efter sprutan..

Men jag förstår att du måste märka ord på nån det är ju inte första ggn det händer…

Pheobe
0

#10 Då kan man anlita en annan veterinär eller som jag sa en annan "gubbe" för att skjuta. Kanske ska du läsa igenom allt först och yttra dej sen? Det finns väl inget om detta ämne som är lätt?

Sasser
0

Pernilla. Det är tråkigt att stå inför detta som du nu gör. Jag har gjort det oxå… Men som tidigare talare skriver så kan jag bara hålla med om bultpistolsalternativet. Jag har varit med om bägge och spruta kommer jag ALDRIG göra igen.

Våran länsveterinär på Länstyrelsen sökte jag tillståndet hos. Det var inga problem att få det heller. Jag sökte tillstånd långt innan Pontus skulle tas bort för man visste ju inte "när" det var dax för honom att vandra vidare.

Ring om du funderar på något. Kram Eva

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

Jag har avlivat pållar både med bultpistol och spruta.

Båda avlivnings alternativen har varit fungerat bra i sina situationer.

När jag läser på tråden känns det som om ni inte tycker att medicinsk avlivning inte har varit bra.

Vi valde medicinsk avlivning på en pålle för rätt länge sedan. Vi åkte med pållen till Mälarkliniken för att göra en hältutredning, det fanns inte i min vildaste fantasi att han var så illa att vi fick ta bort honom på plats. Eftersom vi var helt oförberedda på detta och att Thiffanny inte var så gammal och skulle vara med valde jag medicinsk avlivning. Det gick mycket lugnt tillväga, han sjönk ihop i ridhuset veterinären konstaterade att han inte levde längre sen lämnade de oss. Vi fick sitta hos honom så länge vi ville.

Det enda som i så fall var negativt var att det var ett betydligt dyrare alternativ än avlivning med bultpistol

Kimpa
0

Vi har avlivat både med bultpistol och spruta. Den med bult var för att det skulle gå fort och att det var bestämt att den hästen skulle vandra vidare.
Den sista vi tog bort, lite drygt två veckor sedan försökte vetten rädda in i det sista, men bad om tillstånd att ta bort honom då han annars själv hade gått bort, fast i enorma plågor.
Hon gav först en överdos i venen och när han var borta satte hon även en rakt in i hjärtat på honom.

Som #2 säger. miljö och Länsstyrelsen söker du hos.
Vi fick beviljat samma dag vi sökte och begravde i hagen
på 2 meters djup ( den infon får du när du söker), samt att vi var tvugna att märka ut på kartor och en satelitbild var graven ligger.

Skulle välja bultpistol om det var möjligt, men nu var det en räddningsaktion som inte gick att rädda.

Hanna-D
0

#14 När jag läser på tråden känns det som om ni inte tycker att medicinsk avlivning inte har varit bra.

Det gick jättefort och smidigt när vi avlivade med spruta, ena sekunden stod hästen upp i nästa var han borta, men jag väljer ändå bultpistol om det finns möjlighet att välja metod.

Annette
0

Jag har samma erfarenhet och instämmer för övrigt med #16.

AusaBausa
0

Har bara positiva erfarenheter efter avlivning m spruta när jag avlivat 3 hästar med det. Snabbt o smidigt! Aldrig använt bult. Gillar inte det där m tömningen.. :-(

Fick m tillstånd för begravning hemma samma dag jag ringde om det. Till Länsstyrelsen sökte jag i Kristianstads kommun.

RebeckaSvensson
0

De hästar som jag har fått avlivat har varit med spruta och några får har även de avlivats med spruta. Jag tyckte inte alls om tanken på bultpistol och ville inte vara med om det fram tills att vår ena bagge fick avlivats på det viset. Efter det tänkte jag annorlunda. Han stod och betade och pratade med mig ena sekunden för att andra sekunden ha trillat ihop och var borta. Han märkte inget. Det är kanske inte det trevligaste att se när djuren avblodas, men det är inget djuren lider av utan bara jag. Huvudsaken är att jag tror att sättet de får sluta på är det bästa för dem och det tror jag är med bultpistol och slippa bli sprutade. Ska fler hästar avlivas och det finns möjlighet att välja kommer jag att välja bultpistol.

jackiejohn
0

Har avlivat en av mina hästar med bult och de kommer ja göra i fortsättningen oxå ja betalar inte flera 1000 för att nån ska komma och ge hästen en spruta aldrig hästen tas med pistol och PANG allt är över dom märker ingenting. När ja avliva min älskling så var det jag,pappa och morfar som sköt hon är nedgrävd här hemma och tja vi ringde och fråga om de va okej och kmr inte ihåg med betala nån hundring tror ja..,

Vetten fråga hur vi ville göra om vi blev tvungna till avlivning då sa ja bult och nedgrävning här hemma ingen jäkla spruta(!)

Vetten svara bara; Okej gör så de skulle ja oxå gjort de är över så snabbt för dom, se bara till att ni gräver tillräkligt djup minst 2m!

Vi har avlivat kalvar då vetten sagt till oss att skjuta och gräv ner i hagen ni behöver inte tillstånd och ja behöver inte vara med vid avlivning de klarar ni själva…ni vet va ni gör. samma vi har 2 ko nedgrävd här hemma oxå utan tillstånd men vi ligger lång ifrån sån där vattenledning grejs i marken.

ta hästen med blut och sök om tillstånd och gräv ner pållen hemma de är där h*n vill vila..

[lindatornerup]
0

Usch, det är ledsamt när man skall skicka sin vän till hästhimlen,jag har gjort det 2ggr, senast nu i november. Jag vet inte var du bor, men jag använde Hästkrematoriet här nere i Skåne. Mycket kompetent och framför allt väldigt förstående på alla vis. Men eftersom det var vinter så valde vi efter att Laban först fått en lugnande spruta,sedan stilla avlivades med bultpistol,tömmdes….ja det gjordes men det slapp vi se,att hantogs med för kremering. Askan hämtade vi några veckor senare och den lät vi strö ut i hans favorithage. Vitände en liten lykta på kvällen som lyste vackert ihagen hela den vinternatten. Det känndes som att ett bättre avslut hade vi inte kunnat ge honom. Laban blev 29år och bara 5 månader innan han blev sjuk vann han en hopptävling här hemmavid. Vi hoppas han har det bra i Trappalanda.

fuxar
0

Usch vad tråkigt Pernilla, men det kommer en dag då det oundvikliga ska ske.  När Clarissa blev avlivad använde han pistol, gick väldigt smidigt. Jag frågade varför han inte använde bultpistol, men han tyckte inte om det. Han har erfarenhet av slakt i många år+ att han slaktat mycket hästar.

[Billan]
0

Ja det är inget man vill fundera på den dag man ska ta bort sin häst, bäst att bestämma sig innan.

Vill man slippa se blod så finns ju bara ett alternativ och det är spruta.

Jag förstår inte de dåliga erfarenheterna som en del har. Antagligen har inte rätt preparat använts, eller så har vetten inte klarat att lägga kanylen i kärlet, utan den har hamnat utanför, då så klart tar det tid om övriga vävnader ska ta upp medlet. En rätt lagd permanentkanyl, behöver inte sys fast den sitter ändå,  redan efter några droppar av medlet gör att hästen faller och slås ut. Inget hjärtstick behövs.

Jag har dålig erfarenhet av bultpistol, även det kan gå galet.  Ett stort halvblod skulle avlivas, man missade regält och hästen faller och reser sig igen och springer iväg med matte hängandes efter, och ett hål i pannan som blöder. Vid tredje försöket fick man livet ur den stackars hästen.

Så det kan gå på tok med båda sätten.

Vad jag tycker är viktigt är att man har förtroende för den som ska utföra avlivningen och att man vet att den klarar det.

exitingsvillemo
0

Jag har bara avlivat med spruta. Tycker att det gått lugnt och tyggt till.

Kan inte minnas att ngn kanyl syddes fast heller. Inte heller att ngt lugnande gavs före "giftet".

Veterinären satt en kanyl, sedan gick vi till utvald plats. Pållan stod och betade gräs när vetten gav henne sprutan och på en halv sekund var det över.

Vet inte vilket medel som användes, men det slog ut hjärnan iallafall, så hästen var alltså hjärndöd när den slog i backen. Så fort hjärnan är borta slutar hästen andas och hjärtat att slå.

En hjärndöd häst känner ingenting och är inte heller medveten om ngt.

Jag vet inte, men jag tyckte att det var en bra metod. Bult kom aldrig ens på tal.

Däremot vet jag inte om du får begrava hästen efter att den fått en sådan spruta, jag har för mig att vi inte fick det och området där hästen legat fick inte användas till bete under en tid framöver. Så vill man begrava sin älskling hemma ska man kanske göra det på ngt annat vis.

Fölungen som vi misste begravde vi. Ringde länsstyrelsen och frågade om det var OK, behövde inte betala en krona för det.

JennyR
0

Har valt att använda spruta de gånger man har ställts inför det svåra beslutet… Har enbart "bra" upplevelser kring det. (om man nu kan säga nåt positivt om en avlivning… :-( ) Har även varit med vid bultningar, men jag tycker det är betydligt mer obehagligt :-/

Jag tror inte att det spelar ngn roll för hästen vilket alternativ man än väljer, men jag föredrar spruta eftersom man slipper ryckningar och avblodning…

Avlivning med Somulose går blixtsnabbt, hästen är död innan den når marken….

I vissa kommuner behövs ej tillstånd från länsstyrelsen, men dock från kommunen. (upptäckte jag förra året)

Kratern
0

Vill bara förtydliga för pp att man helt enkelt inte FÅR avbloda efter spruta. Giftet i sprutan är så starkt att man ska tvätta sig omedelbart om man varit i kontakt med vätskan eller blod från hästen.

Rättelse #24… En hjärndöd hästs hjärta fortsätter att slå. Därav avblodning vid bultpistol, eftersom hästen bara blir hjärndöd.

Vid giftspruta slås hela systemet ut omedelbart.

Det är den info jag fått av vetten.

Kris_J
0

Läs gärna det jag länkade till ovan där förklaras en del.

Veritas odium paretFörvånad

jojjehanna
0

Tråkigt Pernilla att den dagen börjar närma sig.

exitingsvillemo
0

#26 är hästen hjärndöd, skickar alltså inte hjärnan längre ut de nödvändiga impulser som kävs för att hålla djuet vid liv. Hos hjärndöda människor kopplar man upp dom på maskiner som fejkar andning coh gör så hjärtat syresätts och slår.

Hjärtat kanske slår några sekunder, men eftersom inga impulser för andning finns kvar, så slutar hjärtat slå ganska snart.

Är hjärnan borta så försvinner ju också alla andra nödvändigheter för att hålla koppen vid liv, det finnsliksom inget "chefs-centra" som informerar kroppen om hur den ska bete sig.

Kratern
0

#29 Ja, du kanske vet mer än min vette…Obestämd

Jag återgav bara den knapphändiga förklaring hon gav.

Kanske du kan förklara hur hjärtat kan fortsätta slå på en häst som "avlivas" med bultpistol?Flört

Kanske det är ordet hjärndöd som "ställer till förvirringen"?

susanne-s
0

Blir dom hjärndöda ?
Får blir ju bedövade… och sedan avblodas dom.

Detta är det alternativ jag skulle välja när jag avlivar en häst.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

#31 Bedövad eller hjärndöd…?

Hjärnan kan ju aldrig bli återställd efter en bultpistol. Om man inte misslyckas förstås.

Pheobe
0

#31 Avblodningen gör att hästen fortare försvinner. Gör man inte detta dör hästen ändå men förblöder på insidan och det går saktare.

Kratern
0

#33 Tack

[Billan]
0

# 33

Förblöder på insidan ?? Där behövs en förklaring  ? Kan du utveckla det vidare ?

Elshira
0

Vi brukar gräva ner våra älsklingar vi haft genom tiderna här hemma och de har sin egna lilla kyrkogård. De måste komma ut från komunen el. länsstyelsen (kommer inte ihåg vilket) men man måste alltså få det godkännt på något vis. Man måste ta hänsyn predic som med dynga att det itne finns brunnar i närheten som det kan gå ner i, men annars brukar det itne vara några problem.

Jag tycker det bästa är slaktmask (slaktpistol) eller en pistol eller ett gevär att skjuta dem med i huvudet är det bästa. Har vi hästar som man inte riktigt får ta på i huvudet (alltså slaktaren, om hästen tycker han är lite "konstig") så är det väll oftast gevär som används och att de får stå lite lägre med huvudet och äta havre eller liknande. Annars brukar slaktmask vara det smidigaste och vi har aldrig brhövt använda något lugnande utan hästarna har stått snällt.

Att avliva med spruta kan jag inte påstå att jag skulle föredra då de måste stickas först och jag har 2 hästar so dessutom är stickrädda och då är det ju inte det snällaste mot dem ändå tycker jag.

Men som ni skriver så kan det gå fel även med slaktmask (bultpistol) osv och därför är det viktigt att man tar någon som verkligen vet vad han håller på med. Själv har vi en kille 500 meter bort som är just slaktare och kör djur, han är väldigt lugn och tar god tid på sig innan han gör det för att djuret inte ska bli stressat. Honom kan vi ringa mit i natten om vi så behöver och han kommer. Men har även en annan som vi använt oss av i över 20 år som alltid "gör sitt jobb".

Ang avblodningen osv. När man använder slaktmasken så faller de hejdlöst ner till marken och är då helt medvetslösa (huruvide de blir hjärndöda eller ine vet jag inte) men kroppen fortsätter att arbeta ett litet tag efter det i.af. Hjärtat slår och hästen kan ev ta något andetag, men ingen normal andning bör påvisas, men det kan ta ganska lång tid för dem att sluta göra det och för att det asolut inte ska hända några olyckor med att en häst (eller annat djur) på något mirakulöst vis skulle resa sig upp igen med alvarliga hjärnskador så tappar man dem på blod för att de säkert ska vara döda. Att många djur skakar eller rycker efter man har skjutit dom bara är för att nervimpullser osv fortfarande fungerar men hjärnan fungerar inte utan skickar ett kaos av impullser istället. Det kan därför se väldigt otäckt ut ibland.

Fick själv avliva 2 hästar nyligen och det var precis på dett vis det gick till (och alla gånger tidigare) och hästarna var inte på något vis stressade utan kände sig tygga in i det sissta.

Hakuna matata!