Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 473 ggr
Tigrou
0

Säkerhetsåtgärder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad som egentligen gäller i ett stall.

Får man ha radio? Vad ska det vara för slags element i selkammaren/fikarummet/torkrummet? Får man ha kaffekokare? Ska hästar ha grimmor på sig i boxen i fall det börjar att brinna?

Finns det en "lag" på hur det ska vara och var hittar man den då?

Jag har försökt at luska lite men ingen kan ge ett rakt svar på vad som gäller.

Kratern
0

Jag gick en kvällskurs för någon vecka sedan som hette "säker hästverksamhet". Jag fick en tjock pärm med alla möjliga regler. Kolla med LRF.

[Anna-N]
0

#1. Den kursen är i samarbete med Länsförsäkringar och de har ett bra informationshäfte som heter "Din gårds Säkerhet" som går att beställa.

Där finns mkt matnyttig information om stall, brandrisker o förebyggande åtgärder.#0. Ett tips!

Kratern
0

#2 Ja, både Agria och Länsförsäkringar (hmm…samma sak kanske)

Annette
0

#3. Ja, de hänger väl ihop.

Pheobe
0

kanske ska man inte gå på alldeles för mycket lagar utan på eget hästvett…

Kaffekokare kan du väl ha. Men dra ut sladden då du inte är där. Ställ den inte inne i själva stallet intill halm och hö. Hör med dom som säljer elementen. Ska vara ett som tål damm ordentligt. Finns speciella.

Grimmor i boxarna. Nej fy. Hästen kan ju skada sej allvarligt. Börjar det brinna får man inte ut hästen snabbare för den har grimma på sej. Öppna dörren bara.

Kratern
0

#5 Jag tror personligen (efter alla historier man hört) inte att hästen går självmant ut ur boxen om det brinner i stallet.

Pheobe
0

#6 det är nog mkt individuellt.

Annette
0

#7. Där tror jag som Inger. Vid de bränder som varit här så har hästarna inte lämnat stallet frivilligt.

[Anna-N]
0

#6 & #8. …och kommer de ut springer de oftast tillbaka.

Brandkåren har ju varit med på både övningar o stallbränder och det är oftast så hästarna reagerar har de erfarenhet av. Självklart känner hästarna tryggheten i stallet.

Pheobe
0

säkert större risk att hästen skadar sej i boxen med grimma på än att stallet ska brinna. fast glömmer man kaffekokaren på så… Flört

ElisabethA
0

Han som äger stallet där jag har min häst föreläser om säker häsverksamhet för Agria. Han svarar säkert på dina frågor om du ringer honom. Han vet ALLT! Pm:a mig om du vill ha hans telefonnummer.

Tigrou
0

#11 Du har fått ett pm.

ElisabethA
0

#12 Du med Flört