Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4199 ggr
Moheda
0

Höanalys

Läser mycket om anlys av hö, gör ni det? Jag har inte gjort det tidigare men någon gång måste ju bli den första. Har betalat in 493 kr (är det dyrt??) till Calumi AB som jag fick rekommendera i någon tråd i höstas. Skulle sedan få en provpåse som jag skulle skicka in med fyllt innehåll. Ska bli spännande och läsa resultatet.

AnnaLundin
0

Jag brukar analysera, lämnar oftast in på labbet på Lantmännens foderfabrik i Kalmar. Tror iofs inte att det spelar någon roll vart man skickar proverna. Det viktiga är hur man tar provet, så att det blir så representativt som möjligt för hela höpartiet.

Moheda
0

#1 Det viktiga är hur man tar provet, så att det blir så representativt som möjligt för hela höpartiet.

Hur gör jag då?

Kris_J
0

Jag har precis varit i kontakt med Agrilab under 300 + moms för analys (inkl.mineraler)

Veritas odium paretFörvånad

StuteriSolo
0

man tar litet hö ur så många balar som möjligt, blandar ordentligt och skickar in det.

stallostby
0

jag vill tillägga att man ska öppna balarna och varsamt ta ut höprover, alltså inte riva ut höet för då får du bara stjälken som inte har så högt värde. Ta ur minst tre olika balar gärna mer. Du kan klippa ner det så blir det inte så skrymmande.

Jag har blivit skeptisk till analyser sedan vårat hö visade två helt olika värden vid två olika prover..

UG
0

Jag betalar ca 350:- när jag skickar in till www.vidilab.se eller www.hjortenslab.se
Jag tycker det är bra att få veta proteinvärdet så jag vet om de klarar sig på höet utan tillskottsfoder, innan de faller ur så det syns med ögat.

stallostby
0

Hösilaget förra året visade så låga proteinvärden att det inte ens var möjligt enligt lärare vid Wången. Vid omprovet, då från tre plastade balar så var värdet på gränsen till högt, lagom till avelsdjur… Vilket skall man då gå efter?

Hanna-D
0

När jag gick på gymnasiet skickade vi in tre prover från samma bal och fick tre väldigt skiftande resultat…

UG
0

#8 Du fick skiftande resultat för att du skickade in tre prover från samma bal. Precis! Just därför!

Det korrekta sättet är öppa flera balar och ta sampel. Alternativt använda höborr. Självklart kan en bal innehålla många olika sorters grödor. Eftersom samplet blir så litet har det stor roll att ta ett representativt prov och inte bara några strån timotej och skicka in eller några strån klöver. Är du med?

Som med allt annat måste man göra rätt för att få rätt resultat. Läs instruktionerna på emballaget noga.

UG
0

Kobönderna är noga med att ta analys på sitt grovfoder för att säkerställa att djurens näringsbehov täcks så att våra livsmedel får hög kvalitét och näringsinnehåll. Ekologisk mjölk har till exempel ett procentuellt högre näringsinnehåll eftersom korna fått ekologisk odlat grovfoder vilket inte besprutats, så att baljväxter, örter och likn. kan växa där och äts av korna.

Skulle inte våra hästar för sitt välbefinnandes skull vara världa grovfoder av bra kvalité? Varför chansa och köpa dyrt grovfoder som kan vara näringsfattigt?

AnnaLundin
0

analysen kan inte visa något exakt värde för hela skörden, men den ger en fingervisning om vad grovfodret innehåller, så att man slipper gissa och chansa på att det stämmer.

Hanna-D
0

#9 Det var inte mitt foder/prov.

Köper inte att man får så olika resultat i en och samma bal, hur varierande kan inte hela skörden då vara? Mer tur att man tar rätt tuss och skckar in. Jag fodrar med ögat Glad

UG
0

Givetvis går det att ta ett korrekt prov som ger korrekta utslag eftersom bönderna som livsmedelsproducerar gör det.

Moheda
0

Har nu fått resultatet av höanalysen jag skickade in i början av veckan! Men jag fattar inte ett skvatt av resultatet!SkämsVad är bra och vad är dåligt! Kan någon hjälpa mig???

AnnaLundin
0

Shoot, breätta vilka värden du har fått så ska jag försöka tyda det åt dig. Glad

Moheda
0

Ahh, kunde väl ha gissat att du kunde!!

Så här står det:

per kg foder              per kg torrsubstans

torrsubstans                     -                             84%

energi häst                     8,6 MJ                       10,2 MJ

råprotein                         76 gram                    90 gram

smältbart råprotein häst     45 gram                   53 gram

Vad läser man ut av detta, bra eller ??

AnnaLundin
0

Det jag ser direkt är att det är ett bra hö för normala ridhästar, som du kommer behöva komplettera med lite kraftfoder.

Man brukar generellt säja att (den vuxna) hästens normalbehov är 6 g smältbart råprotein/MJ, så om höet har en kvot på 6 eller högre mellan dessa värden så kan man täcka hela energi- och proteinbehovet med bara hö. Om hästen tränas så ger man då bara mer av höet, i den mängd som behövs för att hästen ska hålla ett bra hull, dvs med analysen i ryggen kan man fodra med ögonen och vara ganska säker på att hästen får sina behov täckta.

Ditt hö ligger aningen under 6 i kvot och om man då täcker hästens energibehov med höet så kommer man hamna på ett litet proteinunderskott, så att hästen får ta av sina proteinreserver (musklerna) för att täcka sitt underhållsbehov. Täcker man proteinbehovet så får man energiöverskott = en fet häst. Därför kompletterar man med ett lämpligt kraftfoder för att få en bra balans mellan energi och protein.

Kika gärna i utfodringsartiklarna som finns på ponnytrav iFokus, där finns rätt mycket matnyttigt om detta.

Moheda
0

Tack för hjälpen, Anna! Då vet jag hur vi ska fodra i vinter! Vi har hittills givit våra pållar lite tillskott av Hippo Bas och B-vitamin under den tid de står på stall under nätterna (ca nov - april).Någon vinter har vi också fodrat med hösilage, då vårt eget inte räck till. I år var tllgången god så det lär räcka!

SannaHolmgren
0

Man kan få liten fingervisning om hur foderstaten kan läggas upp om du kikar in på www.freefarm.se  Den vuxna hästens foderstat eller ladda hem ett lite mer avancerat program.

Elshira
0

Här hemma tar vi hö från samma åkrar varje år och är själv med och packar in dem. Har aldrig gjort foderprover, men jag matar med ögat, är det fint riktigt grönt hö som nästan luktar som färskt nyslaget hö så vet jag att de är bra kvalite, är de inte riktigt lika färgsprakande och inte luktar lika mycket (ska ju såklart inte lukta dammeller så heller) så behöver de mindre av det.

Vi utfodrar inte heller i kg här utan här gäller det i "små eller stora kakor". Har haft hästar så pass länge att man känner på vikten vad som är lagom för alla åra olika hästar och det tror jag går väldigt bra om man inte har tänkt komma upp på elitnivå då et knske är lite mer avgörande. Alla brukar få kanske ½-1 dl havre som godis oavsett om de är i arbete eller inte och ntingen får de mineralpellets eller så har de mineralstenar/mineralpottoer =)

Hakuna matata!

Moheda
0

#20 jag har heller aldrig skickat in vårt hö för analys! vi har också egen åker och gör arbete själva, men jag tyckte att det skulle vara intressant och få veta hur bra (eller dåligt) det var. Våra pållar har i stort sett fri tillgång till hö men det spelar ju ingen roll om inte näringsinnehållet är bra. Nu har jag också fått hjälp att tyda analyssvaret och vet hur jag ska fodra min i vinter, ett bekymmer mindre!