Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2143 ggr
Annette
0

GM - Anmälda hingstar

Nu finns anmälda hingstar i webstamboken Glad

runas
0

Åh vad många läckra hingstar att se påTungan ute!

Ska absolut till strömsholm å titta!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

VeronicaP
0

Vad roligt att se viilka som ska vart …

zettan
0

å Nossebro ska jag till i allafall. Ska bli kul att se hingstarna:D måste laddat kameran

Kris_J
0

Vad bra att det kommit ut!Glad

Veritas odium paretFörvånad

Hovgarden
0

Ja kul att få se så många hingstar på en o samma gång!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Kratern
0

Jag letar och letar… Tyvärr kan jag inte hitta Ytterhalls Mistral på någon lista (min drömhingst).

Skulle så gärna gjort mig en resa för att se honom och de andra hingstarna på GM.

Någon som vet…?

Annette
0

Han är exporterad till Finland.

Håller med dig, honom skulle jag vilja ha till vårt ena sto.

Hanna-D
0

#6 Han finns numer i Norge där han visades på kåringen tidigare i år, verkar som det är fritt fram att använda honom i aveln trots att han fick veterinäranmärkning…

Kris_J
0

#8 Är man redan "godkänd" i ett land och sedan får vet anmärkning i ett annat så händer inget. Vi har ju hingstar här också som är godkända i andra länder men sedan fått vet anmärkning vid avelsvärdering här.

Hanna-D
0

#9 Visst är det så. Beror ju på vad som är fel på hingsten också… Är mest fascinerad över hur man kan vilja använda en hingst som inte är ok veterinärt.

Annette
0

#10. Vad var det som inte var ok på hingsten i fråga vid vetbes i Norge?

Kris_J
0
Anna-Karin
0

Kan sådant uppstå på "äldre dar" som hakningar?

Kratern
0

Jahapp, då sket det sig då….

Inte så konstigt att han så sällan "var ute i svängen" här i Sverige då.

Hur är det med hans avkommor här i Sverige? Har de hakningar? Visserligen hänger ju 50 % på stoet, men ändå….

Annette
0

#14. Han var väl ute en hel del här i Sverige, med goda resultat.

Kris_J
0

Han fick I i kvalitet, med ett veterinärbetyg på 9 , så att säga att de kasserade honom är väl att överdriva. Han fick däremot ett påpekande om tendens till hakning. Det är ju skillnad emot att verkligen haka. Glöm inte att han är veterinärt ok här i Sverige….

Kris_J
0

Forts från 16, en son efter honom visades vid avelsvärderingen 2007, han kasserades pga patellaluxation.

Johanna Pettersson
0

Hade egentligen inte tänkt att komentera detta. Men som hans sista ägare i sverige vill vi gärna lämna dessa upplysningar eftersom Mistral alltid kommer ligga oss varmt om hjärtat.

Då vi inte hade möjlighet att hålla två hingstar pga att  Plutus inte fick sinnesro med en annan hingst i närheten så tog vi detta tunga beslut att sälja Mistral. Med handen på hjärtat kändes det skönt att han såldes till utlandet då tårarna skulle rinna varje gång vi sett honom ute på utställningar och han inte var vår.

Han visades ett 15-talggr i SSS utställningars regi dessutom på några lokala utställningar. Alltid med fina poäng och omdömen.
Det känns därför tungt att det spekuleras i hans avelsvärde då
Han veterinärbesiktades ett flertal ggr i sverige vid premieringar när vi köpte honom 2005 och när han lämnade sverige 2007. Att spekulera i att denna upphakning är ärftlig och nedärvingsbar känns i våra ögon bara fånigt! Detta måste bero på något som hänt? Skada?

Mistral kommer alltid i våra ögon vara en av de finaste och mest välstammade shetlandshingstar i norden!

vårt första och sista inlägg i denna disskution… mvh Marie och Johanna

VeronicaP
0

På tal om något helt annat har katalogerna skickats ut till GM ? För vi har inte fått någon