Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2112 ggr
HannaDolly
0

Uppställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser detta bra ut? eller är benen fel?
Ser hullet bra ut?

kram

Hanna-D
0

Hästen ska stå tvärtom med benen Glad Dvs med öppen sida.

HannaDolly
0

#1Okej :DD

Elshira
0

Precis som #1 säger så skulle uppställning "spegelvänt" med den öppna sidan mot fotografen/dommaren vara bättre + att ponnyns vänstra bakben (som den står på bilden) hade kunnat vara lite längre bak.

Hur hullet ska vara på shettisar vet jag itne då jag inte föder upp dem själv och ställer då heller inte ut dem men "lagom" brukar ju alltid vara bäst ;)

Här kommer en liten "uppställningsguide" till dig som du kanske kan ha lite nytta av. Kanske ger lite "virriga" förklaringar men är det något du inte förstår så är det bara att fråga =)

Om vi utgår från att hästen står åt samma håll som din gör på bilden så ska…

…frambenen stå så lika som möjligt inte för långt fram och inte för lång in under hästen. 
   Även en uppställning med vänster framben helt rakt och höger framben liiiite längre bak är alldeles utmärkt det med.

…bakbenen ska aldrig stå in under hästen (även om det inte gör så mycket om benet på den bortre sidan dvs. hästens högra ben, står lite lätt in under hästen), och det är bättre att de står lika med båda än att ett ben sticker ut för längt ut eller in.

Höger bakben ska helst stå så att skenan får en lodrät linje på baksidan och det ska inte "sticka ut" bakom hästens rumpa (tänk dig en lodrät linje rakt ner från den punkt där din hästs rumpa sticker ut som mest).

Vänster bakben ska stå en aning längre bak men man får hålla koll på att det inte hamnar för långr bak bara. En "tummregel" för att framifrån se om hästen har det för långt bak eller inte är om man ser att den inte sätter ner hoven ordentligt utan gärna vill stå lite på tå (men en del hästar kan ju självklart vara lite fjantiga och itne sätta ner den av annan anledning).

Här kommer lite bilder på hur det "ska" eller "inte ska" se ut =)

Hingsten Rosinas Last Storm står exemplariskt och fotot är väldigt lyckat.

Vad man alltid får tänka på att att tänka vart solen står så att hästen inte blir skuggad, blir den det är det bästa att flytta hästen så den inte blir det innan man fortsätter. Står hästen och tittar mot fotografen som Rosinas Last Storm gjorde på fotot över så kan det lätt bli irriterande skuggor på halsen som Twyford Tuscan fick på ett "snabbfoto" jag tog när jag gick förbi honom i farten. I övrigt står han ganska fint det enda man hade kunnat "peta till" är vänster fram så det hade kommit lite längre fram.

Här står Pendock Davinci uppställd med vänster bak lite för långt ut och detta resulterar ofta i att även frambenen har en tendens att hamna lite långt fram.

Här står Linners Jackpot perfekt uppställd om man hade tagit fotot från andra hållet, men i ock med att han inte står in under sig med varken vänster framben eller bakben så gör det inte så mycket utan hästen blir fin på fotot i.af även om man hade önskat det tvärt om. (Men att ställa upp otåliga unghingstar är inte alltid det lättaste så då får man ta vad man kan).

Här är det en svensk ridponny som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på från en RPAF utställning. Hästen står väldigt fint med både höger fram och höger bak, men tyvärr hamnade vänsterbenen lite mycket in under hästen och det ser då lätt lite lustigt ut.

Nu hoppas jag att det här varit lite till hjälp i.af och jag önskar dig lycka till med framtida fotografering/uppställning!

Hakuna matata!

SannaHolmgren
0

#3 Vilken jättebra "uppställningsguide", och jättefina foton.

Jag tycker det är svårt att få till alla benen sådär bra. Jag har haft fullt sjå på utställningar att få mina pållar att stå still alls. Tungan ute

Elshira
0

Haha ja det krävs ju lite övande hemma först ;)

Hakuna matata!

HannaDolly
0

#3 TAACK såhär suuuper duper mkt för den guiden :D
Tänkte fråga om ngn hade en bild på hur den ska stå och det fanns ;DD Taack :))

Elshira
0

Nemas problemas^^

Hakuna matata!