Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1750 ggr
Annalena
0

Spån till föl ?

Jag undrar vad ni har för erfarenheter med spån och små föl ? Jag har ett föl som är 2 veckor och har ströat med hö eftersom jag inte fått tag på halm. Nu är jag ju bara van att mocka i spån men är fundersam på om det är dumt att ha föl i spånbox ( hönsig…javisst ! ). Vad har ni för erfarenheter ?

Kimpa
0

Vi har alltid haft spån till alla hästarna, inkl fölen. Har fungerat hur bra som helst. Kan tillägga att det är en tjock tilltrampad botten så de har fått bra fäste.

Trine
0

Jag har spån mest, halmar vid fölning men sen när dom är torr så spelar det ingen roll tycker jag.

Den föle jag hade iår var ju alldeles för knabb med o äta allting , så jag rensade rent allt från boxen,  både halm o hö iom att han fick foderstrups förstoppning.

Annalena
0

Jag brukar alltid ha "rejält" med spån i boxen. Det jag är rädd för är om de äter spån Skäms

exitingsvillemo
0

jag har ogärna spån i boxen när fölen är riktigt små.

Jag tror det sitter i sedan skolan då vi fick lära oss det kunde vara farligt för små föl att adas in spåndamm. Och eftersom fölisar ligger mycket i början så har det alltid varit på halm och då vetehalm.

JennyR
0

Jag kommer nog inte att ha spån till fölen mer, efter att ett av mina föl förra året utvecklade kraftiga luftrörsproblem som bara blev värre och värre, och till slut fick jag lov att ta det tråkiga beslutet att avliva honom.

Får väl till viss del "skylla mig själv" eftersom det aldrig slog mig att det kunde vara spånet som gjorde att han bara blev sämre och sämre, men ingen av de flertalet olika veterinärer som var här och gav alla möjliga olika typer av behandling sa ett pip om att det kunde bero på spånet. Kan säga att jag helst ville dränka mig när tanken slog mig, då var det redan för sent…Gråter Ett minst sagt dyrt misstag, både känslomässigt och ekonomiskt…

polgara
0

Mina fölisar föds på halmbädd, men jag mockar ur den när de är ett par dagar gamla o då får dom stå på spån, har aldrig varit några problem, varken med arab eller shettisfölen

Kris_J
0

Till mina två första shetlandsföl hade vi endast spån, det gör jag aldrig om. Inte så länge de är små. Bägge två fick behandlas med antibiotika för luftrörsproblem.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Jag brukar göra som #6

Dior
0

Hade spån för första gången nu i år till fölen. Gör inte om det. Ena fölet fick jag gräva ur en hel del från munnen på vid ett tillfällen. Två andra fick i ögonen och den ena fick jag tvätta ganska länge på efteråt. Skaffade därför halm när de var ett par dagar. Däremot när de kommit upp till en veckas ålder så var det inga problem med spånet längre.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Elshira
0

Vi har endast halm (med bäddar så det är både mjukt och inte halt) till alla våra hästar. Tycker inte om spån främst då flera av våra hästar tycker om att ligga ner och sova för det mesta och då tycker jag det är otäck med tanke på att de kan (som ovan nämnda) andas in små flisor/damm av det och få problem med luftrören. Och emd små föl som oftast ligger med huvudet ända ner i marken tycker jag det skulle vara ännu otäckare.

Men grannen har ett litet travstuteri och har liten startad uppfödning av Welsh Mountains. De brukar väll ha halm då de ska föla precis men inte efter det. De har aldrig fårr några problem än så länge, men det lär ju inte vara så bra i vilket fall som.

Hakuna matata!

pytte
0

Vi har iår haft spån till våra och det har inte varit några problem.

Anledningen till att det blev spån istället för halm är att vi helt enkelt inte hittade någon som hade halm av i vårt tycke bra kvalitet som inte var dammit/mögligt.

JennyR
0

Ett tillägg till mitt inlägg #5;

Jag har alltid tidigare haft mer eller mindre enbart spån till fölen, utan att det har varit några som helst problem. Men efter det som hände förra året så kommer jag aldrig att låta fölen stå på spån mer…

Mina föl förra året var heller inte försäkrade (klantigt som bara den, jag vet, jag får skylla mig själv), och jag törs inte skriva hur mycket veterinärvården kostade, men jag kan säga att det var inte roligt. Vill man ta risken att fölen får luftrörsproblem? Så har man råd att chansa? Inte jag iallafall.

Annalena
0

Jaaa inte blev jag klokare Flört. Jag får väl fortsätta att ströa med hö, inte för att det gör nåt för jag har så det räcker men det är ju så himla drygt att mocka ut. Iofs så behöver jag röra på mig så här i semestertider. Tack för era svar !

Hanna-D
0

Har alltid spån i botten och halm över. Just för att jag vill ha ett mjukt och fast underlag, halmen glider lätt undan när de försöker resa sig. Å andra sidan står mina föl inte inne så många timmar/dygn heller. Har aldrig haft några problem men håller med om att halm är det ultimata till små föl.

icansson
0

Men är det farligt bara när dom är små eller va går gränsen då?