Hingst prem. Hösten
Jag har fått för mig att höstens premiering är den 5-6 september, är det någon som vet om datumen ligger ute någonstans? Försöker få i hop jobbet med alla visningar, inte lätt när man förut inte har behövt jobbat helger… 
Delad glädje är dubbel glädje :)

De senaste åren har det väl varit första helgen i september. Men jag har inte sett några datum för i år ännu.
5/9 Köping och 6/9 Värnamo är höstens datum för HP.
#1 Ja, det har jag också för mig, men det känns lite surt om jag byter bort en helg, och så ändrar de datum… 
#" Tack!

ÅÅÅ vad bra att man fick datum nu i allafall
. Var hittar man anmälningsblanketter?

Å, vad bra att få reda på det! Då är det till att reservera den helgen i almanackan.
Vet inte ännu om jag ska visa något men annars blir det till att åka å titta.
(så tokig man är, en hingstpremiering hinner knappt avslutas innan man börjar tänka på nästa…) 
#6 Hehe, det ska till shetlandsfolk 

Hm det är samma helg som det är Derbyt på travet så jag hoppas att inte Värnamo krockar med Derbyt då ;-)

men… är det inte en premiering till i höst? på wången? Hade för mig det och hoppas verkligen då vi var tvugna att avboka Boden… =(
Om någon missat det så finns proppen ute på SPAFs hemsida.

Hu, nu blev det pirr i magen, redan, frågan är hur man ska göra, om man ska anmäla till hösten eller till nästa vår, återstår och se. Men lite pirr blev det…

Förstår inte hur man kan lägga hingstpremieringen samma dag som ponny derbyt (Värnamo 6/9). Har två döttrar som ska starta i Derbyt och har en 2-årig hingst som jag hade tänkt att visa. Synd synd
Hingstpremiering brukar väl försöka lägga sina helger första helgen i april och första helgen i september, så det kanske är ponnyderbyt som lagt på en redan upptagen helg.

#13 Derbyt har legat samma helg sen årminnes tider , faktiskt.
Men tyvärr är det nog så att *shettis* folket inte tänker på att våra shettisar också tävlar i trav och att det kan krocka med andra evengemang och derbyt är ett väldigt stort sådant.'
Förra året låg det också samma helg men tur för oss så låg det i Värnamo på lördagen i stället för söndagen , så då kunde vi åka .
I år så kan Syrran inte visa sin fina hingst i Värnamo pga döttrarna ska tävla på Derbyt och även jag hoppar över att visa pga Derbyt.
Tror att även shettisfolket kan kanske börja tänka om lite och ha lite koll på de stora Evengemangen i allafall , för visst vill vi att våra ponnyer ska användas ???

Shettisfolket har till skillnad från vissa andra raser två möjligeter om året att visa sina hingstar för AVN, så det är väl bara att visa till våren istället om man inte kan i höst. Jag förstår inte problemet.

#15 problemet är att det faktsitk är flera mil emellan också. Det gör en stor skillnad i priskostnaden tex övernattning, uppstallning , bensinkostnader osv , det är ju inte heller gratis att anmäla till Hingstpremieringen.
Sen så är det ju även så att hästarna tycker jag är finare på hösten än tidig vår.
Tex på russens föruttagning betalar vi i år 175 kr , där får man ju besked och man slipper lägga ut en massa pengar och åka långa vägar om det nu skulle vara så att ens hingst inte räcker hela vägen.
Shetland borde kanske gå tillbaka och ha föruttagningar igen på många olika platser som det var förr?
Förstår inte heller varför när man ger kritik om något att det alltid ska tas så himla negativt , tycker att man kan ta åt sig och tänka till lite i stället och kanske fundera på att man ska ha lite mer koll på de stora sakerna som faktistk väldigt många shettisfolk/russ folk är med på och det gäller många uppfödare med.
Russen har ännu fler föruttagningar tex och själva premieringen ligger på hösten när det inte är stora evengemang. de har lärt sig av sitt misstag då de råkade lägga det samtidigt som kriteriet.

#15 sen så får du ju faktiskt bara visa 2 åringarna på hösten om man nu vill visa dem som 2 åringar och ibland vill man det om man tror att de är så bra och man kanske har tänkt sig att sälja dem.

#16. Så det är okej att du kritiserar men jag och andra får inte bemöta din kritik med andra argument då, menar du eller?

#18 Nej men det verkar som att så fort man kritiserar något som har med föreningen att göra uställningar eller annat så kan *ni* inte se några problem med det hela , men ibland måste man se längre kanske än den inre kretsen som håller på med shetland , (utställning bla) Det är så många fler som håller på med våra små underbara och det är just det man måste tänka på och inte glömma för det är ju faktiskt de som köper de flesta av våra ponnyer de som går till bruks och andra användningsområde.
Jag kan hålla med en del andra att så fort man tycker lite annorlunda så går det till försvarställning direkt varför inte vara lite mer öppna och tänka aha det är kanske inte så dumt att lägga det någon annan helg än när det är SM, Derby, kriterie eller andra stortävlingshelger.
Du får gärna bemöta kritik men ibland så kan du låta väldigt försvarsinställd , bara det här att du inte förstår problemet , nä det kanske du inte gör (eftersom du kanske bara ställer ut) , men man kan faktiskt sätta sig in i andras problem också . För det blir ett problem om man nu använder sina hästar .
Varje förening kan ju tänka på att inte försöka krocka med andra evengemang som pågår och allra helst då vi bara har 2 st föruttagningar per år .