Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1923 ggr
[lindatornerup]
0

Betäcka sent?

Jag har ett sto som var på betäckning ifjol. Hon brunstade som hon skulle och eftersom hon brunstade om så hon blev allså betäckt  under 2 brunster. Men hon brunstade inte om sedan hon kommit hem så jag tog förgivet att hon var dräktig..tji fick jag! Så nu undrar jag,jag skall till vetrinärn och få tagit bakterie prov och kolla henne,men hon lär ju inte brunsta om förran tidigast om ca 3 veckor, skall jag skicka henne till hingsten så sent på året ,eller vänta till nästa år? Och jag har också fått veta sent iefter hand, att hon varit betäckt 2 år på raken utan att bli dräktig, man blir ju jätte glad att få veta detta nu. Det hade ju underlättat om jag vetat detta i fjor när hon skulle på betäckning, för då hade jag ju kunnat fixa allt detta med vet och så ifjor! Jag vill gärna ha tips och råd vad ni andra hade gjort och om ni har några bra ideer om hur man kan få ett gallsto att ta.

Skynda och skrivGlad

ThiffannyJ
0

Jag skulle betäcka i år, efter att tagis bak. prov. Tycker inte att det är så fruktansvärt sent faktiskt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
0

Jag har tre ston på betäckning nu. Kommer de om så gör jag ett försök vid nästa brunst igen.

maggan
0

Jag har inte skickat stona till betäckning ännu.

Pheobe
0

jag betäckte ett sto i augusti och ett i september förra året. Båda dräktiga direkt. I år har jag betäckt ston i april som bara går om. Betäcka senare är modellen

Milla
0

Nej försent är det inte.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Det är inte försent ännu.

Har precis själv betäckt 2 st även om jag aldrig brukar betäcka så sent :-) men i år blir det så eftersom det är tävlingsponnyerna *ler*

Hovgarden
0

Nej absolut inte för sent. Tror det snarare har blivit lite väl tidigt på ponny.. Ta det lugnt än är det inte över :) Jag ska betäcka två ston nu :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

SaraDoos
0

Förra året lämnade jag ett sto, hon brunstade inte förrän 5 augusti, men tog sig direkt och resultatet kom 24 juni i år - fuxfärgat stoföl :) har lämnat 2 ston på betäckning idag.

Jag hade provat igen, efter vet.koll, om jag varit i din situation. Lycka till!

Hovgarden
0

jag lämnade mitt sto på bet idag efter att ha kollat och hon hade ägg på g :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan