Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 10706 ggr
PetraJ
0

Köpa sadel

Skall köpa en sadel till min shettis. Vad rekomenderar ni för märke mm?

Maliiin
0

Har hört att endel har Hööks ponnysadel till shettis. Så kika du på den=)

Frida-E
0

Jag köpte faktiskt just en ponnysadel ifrån Hööks till min standardshettis i förrgår. Den satt inte helt hundra men funkar absolut. Framvalvet var väldigt högt med tanke på att småponnyer sällan har en sån hög manke, men 14 tum passar bra på korta shettisryggar, och den såg inte ut att klämma eller skava någonstans. Min lilla ryttare får rida in sig i sadeln några gånger så får vi se då, men än så länge känns det som att man får en bra sadel för de pengarna.

[Teddy]
0

Jag har använt billiga Höökssadlar och Börjessadlar, och de passar utmärkt. Till ett litet barn kan en ponnyputa med handtag fungera.
En sådan har jag till salu, förresten…

PetraJ
0

Tack för alla svar.

# ponnyputa har jag men killarna vill ha en riktig sadel nu.

[Teddy]
0

#4 Kanske en cowboysadel? Om det är killar menar jag. Jag har cowboysadlar till mina när vi är på ponnyridning. Funkar super. Det är mocka i sitsen - ungen sitter stadigt, bra med hornet - något att hålla sig i.

En bra sadel som är lite dyrare är Hööks syntetsadel. Jag har den till en av mina. Jättebra passform!

PetraJ
0

#4 Vad har du för storlek på syntetsadelen?

[Teddy]
0

Jag tror det är 15 tum.

Pernilla77
0

Jag har oxå syntes sadeln från Hööks i 15 tum.
Den ligger jättebra på mina shettisar

PetraJ
0

#5 # 8 Vad heter den?

Pernilla77
0

Min heter maxam ponny fishProduktbild

Linnea
0

en sån har jag till salu. den är dock 16 tum kanske för stort för en shettis?

Skynda långsamt så går det fortare.

exitingsvillemo
0

ligger verkligen en 15 tums sadel bra på en shettisrygg? Min arabkorsning (arab/fullblod) har 16 tum som max-storlek på sadel.

Jag har kollat på westernsadel och då på storlekarna 10-12 tum

Maliiin
0

Jag har en westernsadel å tror det är 12" på den. Min shettis är 101 i manken. Så en 15" skulle han inte kunna ha iaf..

exitingsvillemo
0

#13 nej, det låter väldigt stort =)

cinna
0

Hmm, rekommenderar INTE en westernsadel, typ de som säljs av Hööks och Börjes för en tusenlapp eller så…

De är aldelles för trånga och raka i bommen. Nyper över bogbladen mm. Ska vara ärlig och säga att jo, vi har en sådan hängandes i stallet oxå och har använt den MEN för väldigt korta turer och till SMÅ, lätta  barn…

Har sett många skräckexempel på folk som ser att bakdelen på sadeln lyfter när de drar gjorden, och därför drar åt flankgjorden för att hålla sadeln på plats…Skrikandes

Snälla, statsa på en engelsk sadel med rem som handtag istället om ett sådant behövs.

exitingsvillemo
0

det finns ju andra westernsadlar än dom på hööks och börjes dock.

Jag vill ha en westernsadel, inte bara för knoppen, men självfallet ska det vara en sadel som ligger bra, det gäller ju alla sadlar

cinna
0

Hr fösökt leta efter en "kvalitets sadel" i westernmodell anpassad till små hästar, men har inte sett någon alls.
Hittar du någon som ligger bra så får du jättegärna öra av dig. Är som sagt var western-människa och skulle gärna vilja ha en bra sådan sadel till shettisarna.
Man vill ju få in barnen på rätt spår direktFlört

Antar att man får kolla in USA-marknaden istället, för här i vårt avlånga land verkar det inte finnas några vettiga sådan.

Får jag fråga vad du är ute efter när du vill ha just en western-sadel?

exitingsvillemo
0

Jag vill ha en western-sadel till min son på 5 år. Vi har redan en vanlig sadel, nu vill vi prova en westernsadel =)

Jag har hört att westernsadlar passar bättre till hästar med den formen som våra ponnysar har, vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Sen har man bättre stöd både bakifrån och framifrån i en westernsadel, man sitter bättre i en sådan. Iaf om man är 5 år och inte har den bästa balansen på hästryggen ;)

monzun
0

#17 Dom westernsadlarna som säljs på zolitzas. com då???

Jag är oxå på jakt efter sadel och vill helst ha en westernsadel.

cinna
0

#19 15,5 och 16" är väl lite stort för en shettis/5-årigt barn??

12" till 14" passar nog bättre ;)

monzun
0

#20 Jag har aldrig sagt något om 15,5 och 16".

Dom på zolitzas är ju 10" till shettis å 12/13" till ponny.

Pernilla77
0

Min 15" sadel ligger kanon bra på min shettis, hon är 106,5 cm

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en westernsadel som ligger jättebra på shetland modell större. Den var ganska dyr och tjejen jag köpte den av sa att den kom från USA men sånt kan man aldrig veta. däremot klämmer och trycker den inte någonstans. Passar dock bara de stora breda pållarna.

Jag har 15 tums sadel på de större ponnyerna. På de mindre har jag 10-12'

En sadels storlek ska anpassas efter barnets rumpa men de kan ju inte ligga hela vägen bak till korset precis. Men visst kan 15' passa shetland

monzun
0

Finns det någon som har denna westernsadeln från zolitzas???

Är den okej?

cinna
0

#24: Se mitt inlägg #15 Glad

Tycker inte att den är ok…

SannaHolmgren
0

Westernbiten (postorder 0320-73070) har kvalitetssadlar till shettis har jag för mig. Iallafall har en kompis en sådan sadel till sina shettisar och på min ponny låg den bra när jag provade. Han har kort rygg och är inte alltför rund.

monzun
0

#26 Hur hittar man dem?

Googlade men lyckades inget vidare. :-S

monzun
1

#15 Men har du testat dem alla då?

För jag tycker inte det verkar rätt att dra alla billiga sadlar under en kam. Dyrt är inte alltid bäst.

Varför satsa på en egelsk sadel när det är en westernsadel man vill ha???

En engelsk sadel kan sitta minst lika illa som en billig westernsadel.

SannaHolmgren
0

#27 Ring dem! 0320-73070

cinna
0

#28 Nej, jag har inte provat alla Flört

Håller med om att dyrt inte alltid är bäst, MEN du får vad du betalar för och än så länge har jag inte sett en enda vettig wetern-sadel i den ovan nämnda prisklassen, oavsett storlek…

Vidhåller dock att en engelsk sadel definitivt är bättre då det ofta är lättare att hitta en sådan med bra passform.
Skulle vilja ställa en motfråga; varför just en westernsadel om det är fråga om en sadel till ett litet barn? Om det är "säkerheten" av ett högt fram- och bakvalv samt något att grabba tag i  om något händer du är ute efter, så finns det också på en del syntetsadlar som alternativ.

Visst kan man sitta illa i en engelsk sadel, jag hatar dem!Skrattande
Har aldrig suttit så illa som i en engelsk sadel, men å andra sidan heller aldrig så bra som i min Long horn, RA Reiner heller…

monzun
0

#30 Jag vill ha en westernsadel för att jag tycker att dem är snyggare och så är dem bättre för hästen. Och jag vet personligen att dem är skönare att rida i.

Och då jag har en son så känns det som att det kommer bli mer aktuellt med ridning om man har en "cowboysadel". Är liksom tuffare.

cinna
0

#30 Jaja, du gör som du vill…

Här har du en länk till en diskussion som var uppe på  Buke för et tag sedan. Kolla in länkarna i inlägg nr 3 och säg sedan att dessa sadlar är något man vill lägga på sin ponnys rygg…

Och i och med detta inlägg har jag sagt mitt och tänker vara tyst i sadelfråganGlad

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=9105961#post9105961

Gnagster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

finns numera en bomlös variant till shettis.. den finns även i bomlös westernsadel.. kolla under nyheter. där tror jag att dom ska stå med :)

http://www.stallvra.com/visa_produkt.asp?id=725&t=Cheyenne+barnsadel

[

](http://www.stallvra.com/visa_produkt.asp?id=725&t=Cheyenne+barnsadel)

[Teddy]
0

#33 Den finns i rosa oxå….