Försäkringspremier ?
Har någon här inne jämfört vad försäkring på djur kostar på dom olika försäkringsbolagen ? Vilket är billigast och bäst ? Någon som kollat ?
Tänkte kolla lite själv, men har inte kommit till skott ännu. Tycker att det börjar bli dyrt med försäkringen på mina hästar, hund och katter som jag har en "samlingsförsäkring" på. "Mitt" bolad tycker jag är dyra, men bra.
Är nog svårt att jämföra rakt av med olika villkor, If är (väl?) det enda bolaget med fast självrisk t ex.

på sveland kostar en avelsförsäkring på shetlandssto 8000:-/liv-användbarhet, 50000:- vet. vård ca. 1036:-/år
En val. liv 5000:- samt 50000:- vet vård kostar ca.1138:-
Då är sj.risken 1900:- samt 20% rörlig
Med if kostar ovannämnda försäkringar 665:-/st om man har 4000:- i sj.risk, men ingen rörlig. (väljer man 2500:- i sj. risk utan rörlig, så blir stoförs. ca.100:-dyrare än svelands, och val. 200:-dyrare, dvs 1150 och 1300)
skall ringa dina förs. imorgon, då jag håller på att omorganisera bland försäkringarna, återkommer igen 
jag har sveland nu, men tycker att de smyghöjer varje år! tycker att de kan skicka ut lite info om de nya premierna innan de höjer iaf! Mitt sto kostade 686:- första året på sveland ca 800:- förra året och iår 1036:-
Annars är jag mycket nöjd med dem!!

#2 Kan informera dig om att för att en avelsförsäkring, A6, ska gälla i Sveland så krävs det att du försäkrar din häst för minst 20000 i livvärde.
Jag tecknade försäkring där med lägre värde och blev inte upplyst om det förren ett år senare då jag skulle försäkra en annan häst i A6, då fick jag veta hur det skulle vara och höjde den andra aktuella hästen. Det är väl så att dessa som sitter i telefonerna och säljer försäkringar inte har allt i huvudet… man måste fråga om allt…
Annars är jag nöjd med sveland. Tycker dom har bra priser.
Jag betalar extra för en fast självrisk på vetvården som jag har valt att ha på 100000, självrisken är 1900:-
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#2 konstigt att de inte upplyser om sånt, mina ston försäkrades vid två olika tillfällen av olika handläggare, tycker att iaf en av dem borde nämnt det… det gäller att läsa förs.breven noga…
Har iaf kollat med dina-försäkringar och där kostar en shettis/islänning 600:-/år för 60000/vet vård, 1800:-grundsj.risk, 20%rörlig sj.risk. 100:- extra /år för 5000:-/liv 160:-/extra för 8000:-/liv.
Tack för era svar. Jag har inte hunnit kolla upp detta själv ännu. Tänkte sätta mig ner och jämföra lite olika bolag. Men "man vet vad man har men inte vad man får " Så det är inte bara att byta bolag heller.
Det bolag jag har, har alltid varit vänliga och tillmötesgående. Agria pratar jag om, men hur är dom andra ?
#9 Jag har ringt runt o jämfört mellan bolagen If, Agria, Svealand och Folksam o fick billigast på folksam även med fast självrisk
Konstigt, jag känade många tusen på att byta från Folksam till If.
Veritas odium paretFörvånad

#6 o #7 Jag tycker detta med försäkringar är en djungel???????????
Beror det på vem som kollar då eller ???????
hingst 1 år 10.000 liv, 50.000 vet vård 686kr (bonus 8%)
sto 1 år 9000kr liv, 100.000 vet vård 608kr (bonus 8%)
hingst föl 7000 liv, 50.000 vet vård 345kr
sto 2 år 10.000 liv, 50.000 vet vård 608kr (ingen bonus)
sto 6 år 15.000 liv 100.000 vet vård 1077kr (16% bonus)
Alla försäkrade i IF
alla har avelsförsäkring A1
Tänk på att en avelsförsäkring för HINGSTAR har speciella krav. en godkänd hingst ska ha ett visst antal betäckta/bokade ston varje år för att man ska kunna få ut livvärde om han skulle bli infertil
IF är ett skitbra bolag. Har hjälpt mej mycket med mina hästar.
Har 120.000 veterinärvård med Plustillägg så att även mediciner och dyl täcks. Ingen livförsäkring. Betalar 75:-/mån per ponny hos Agria. Är nöjd!
#10 Kan läsa att du är nöjd men är det inte lite väl dyrt? 900 kr per ponny och ingen livförsäkring. Låter jättedyrt. Har du fast självrisk på det?
#11 Nä, har 2500 i självrisk + 20% (nyligen ändrat). Innan hade de fast.
Rent allmänt:
Det här med fast självrisk var Agria först med, sedan hakade de andra bolagen på. Fast självrisk är inte hållbar i längden eftersom veterinärmedicinen går framåt i fantastisk fart och man kan göra mer rent medicinskt för att rädda en häst. Just därför lär det snart vara fler bolag som slopar den fasta självrisken. Veterinärmedicinen blir mer omfattande och därmed dyrare. Det är inte ekonomiskt hållbart. Eller så tokhöjer de premierna.
Att byta bolag hade jag aldrig gjort. Kan det nya bolaget, så härleder de skadan till att den fanns där innan man tecknade försäkring hos dem. Det blir väldigt kostsamt.
#12 jag tror du har fel där faktiskt. IF var först med fast självrisk vad jag TROR… Jag bytte till IF från sveland pga den fasta självrisken och sedan hakade de andra bolagen efter.
IF har för närvarande inga tankar om att ta tillbaka den rörliga delen. Och så länge man har fast självrisk, så länge kan man tjäna pengar…
Även om IF tar tillbaka den rörliga delen är deras premier ändå billigare än alla de andra bolagen. Åtminstone på mina hästar
Jag har bytt bolag och aldrig haft problem trots många skadade hästar

Folksam var väl först med den fasta självrisken. Det var iaf därför jag bytte från If till Folksam, men nu är jag tillbaka hos If igen, eftersom Folksam tog bort den fasta självrisken.

Vi har ´Sveland och vi har alla våra försäkrade i A1.
Kan lämna ett här iof russ men ändå.
Vetrinärvård:Normal 100000 Fast självrisk 1900 kr Bonus 15 %
Liv användbarhet: 8000
Dödsfall: 8000
Djurambulansbidrag 5000
Sveland Horse : olycksfalls skydd för den som skadas av en Svelands försäkrad häst.
Sveland Horse ger följande ersättningar
Ersätterkostnader vid skada upp till 100000
Skyddar víd invaliditet upp till 200000
Ersätter vid dödsfall pga olycksfall med 40000
Detta betalar jag 1426 kr för. + 88 kr för autogirokostnad per år
Shetlands försäkrad i A1
Vetrinärvård:Normal 50 000 självrisk 1900 kr rörlig självrisk 20% Bonus 20%
Liv användbarhet: 8000
Dödsfall: 8000
Djurambulansbidrag 5000
Sveland Horse : olycksfalls skydd för den som skadas av en Svelands försäkrad häst.
Sveland Horse ger följande ersättningar
Ersätterkostnader vid skada upp till 100000
Skyddar víd invaliditet upp till 200000
Ersätter vid dödsfall pga olycksfall med 40000
Detta kostar mig 810 kr + 49 kr för atutgiro per år.
Har även en shettis försäkrad för 5000 kr i samma sorts försäkring med samma vilkor den kostar mig 737 kr + 44 kr för autogirot.
en för 10.000 kostar 942 kr + 57 kr autogiro.
En för 20.000 kostar 1318 + autogirot.
Det är helt okey priser för mig och det bästa är ju även skyddet om någon skulle bli skadad pga mina hästar och Sveland är snabba på att betala ut ersättningar bla och har alltid blivit bra bemött.
Vi tjänade en massa pengar när vi bytade från Agria till Sveland.