lösdrift plats
Jag tittar efter lösdriftplatser åt två ettårsston till hösten/vinter samt åt två ettårshingstar. Behöver såklart inte vara på samma ställe
Anna Manberger, www.stuterila.se
Här kan finnas plats för grabbarna
, fast det är ju rätt långt bort…
#1 Nyfiken fråga… vad får man betala för en lösdriftsplats?
Om vi säger att ingenting ingår förutom platsen…vad skulle det kunna kosta = vad kan man ta för en så'n plats?
#2 500:- tar min stallägare.
#2 - Vad man kan ta betalt beror nog ganska mycket på vilken del av landet man bor.
Jag tar betalt för platsen inklusive foder, så det beror ju dels på vad jag får betala för grovfodret jag köper in, vad grovfodret innehåller (=hur mkt jag behöver komplettera med tillskottsfoder) och hur stor ponnyn är (hur mkt den äter). Håller på att räkna lite på vad jag behöver ha betalt, så jag kan inte ge något prisexempel just nu.
#3 Är det kallhyra?
Jag är intresserad av att få reda på vad en plats kostar UTAN strö eller foder.
Anledningen till det är att skattemyndigheten fösöker få det till att kallhyran ska vara 500:-
Det tycker jag låter hutlöst!
#5 - vaddå "ska vara"? Det är väl ändå inte de som sätter priserna, hoppas jag?
Men visst, för stora hästar är det säkerligen inte hutlöst med 500 kr + foderkostnade, jag tar dock lite mindre än så.
Jag betalar 600kr/ponny för lösdriftsplats. Då ingår fri tillgång på hö/hösilage, saltsten, vindskydd, stoora hagar, fri till gång till stall med v/k vatten och tillgång till box(får fixa strö o kraftfoder själv.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#5 JA, det är kallhyra.
# Jodå, de har schabloner. Orkar inte ta det här. Om du är nyfiken får du PM:a.