Ni som kör med fast brösta?
Är det ingen utav era hästar som får "skavsår" av buk eller däckelgjordarna?
Har vant min häst vid lös brösta och hela köret, men det går inte att komma ifrån att han helt klart föredrar sin gamla sele. Och jag med för den delen i detta fall. Han känns mycket tryggare (och roligare)att köra med den gamla.Han är ju körd med det i flera år innan jag köpte honom. Men jag vill ju inte att han ska få sår utav den! Häromdan testade jag den gamla igen och började ifrågasätta mig själv varför man ska ändra på nått som fungerar (han fick ju inget skav då), men det känns inte bra i samvetet.Finns det olika varianter av dessa selar, typ nån lyxvariant;)
Har jag fel storlek (kan det bero på det) Min kompis har en sele med fast brösta till sin shettis och den sitter bra, hon har aldrig fått nått skav.

En sele med en fast brösta är inte att föredra - som du skriver så kan de få skav plus att de inte drar rätt, och jag ser en sele med en fast brösta mer som en tvångströja än en sele. Om din häst inte tycker om den kanske den är fel anpassad, kan du lägga in en bild på hästen förspänd så kanske vi kan ge lite tips. eller kontakta någon körkunnig som kan anpassa selen rätt!?
Jag har sele med fast brösta. Har aldrig haft skavsår. De flesta bröstselar har tillräckligt med justeringsmöjligheter för att man ska kunna få den att sitta bra.
#1 Kan du förklara på vilket sätt ponnyn drar "fel" med en sele med fast brösta?
Ska ponnyn dra tunga "grejor" är en loksele att föredra.

#2 Då bröstan sitter fast i resten av selen så finns den ingen följsamhet när hästen rör sig dvs. den "låser" bogen - jämför med en lös brösta då draglinorna från bröstan till svängeln ("vippbräda" på vagen) följer hästens bogrörelser och hästen kan röra sig obehindrat. På en sele med fast brösta så är skakelfästet väldigt lågt på selen, vilken gör att hästen får allt vikt av vagnen direkt på ryggen - tänkt dig sedan vad smal däckeln är och det inte kan vara så skönt att få trycket där. Det låga skakelfästet gör också att skakeln ofta petar hästen i bogen när man ska vända för den hänger så lågt. Baksele saknas ofta på selar med fast brösta, vilket innebär att när du kör i backar får hästen bromsa vagnen med bukgjorden skärands in i armbågarna och all vikt hamnar där. Om man tömkör duger en sele med fast brösta, så som du förstår ser jag inte måga fördelar med sådanna selar :)

Men hur är det med en loksele då? Finns det bogfrihet (eller vad det kallas) där?

Japp det finns bättre bogfrihet där: själva lokorna ligger ju ovanpå bogen - eller bogbladen, och lokorna är delade upptill (2 lokor) så det gör att de följer hästen bättre.

Jag kör med fast brösta, ingen av mina hästar har nånsin fått skav. Har självklart baksele.
#3 Vagnens avvägning har ju inget med selens konstruktion att göra. Ser inte att det övriga har så stor betydelse för den låga vikt som är lämplig för bröstsele över huvud taget. Däckeln är heller inte smalare på en sele med fast brösta.
Baksele går lika bra att sätta på en sele med fast brösta.
Kan tillägga att jag även har en sele med "lös" brösta. Tycker att skaklarna "fladdrar" för mycket i den. De går inte att spänna "fast" på samma sätt som i den andra selen.

#3 Skaklarna ska inte spännas fast i vagnen, de ska vara lösa så vagnen inte trycker på hästens rygg och följer med bättre. Om dina skaklar fladdrar beror detta på att din vagn är fel avvägd - de ska ligga helt stilla. Om du håller i skakeln vid skakelfästet ska det väga ca 1-2kg, när du sitter i vagnen ska den inte tippa framåt eller bakåt. Det kan krävas lite tid att få till vagnen rätt avvägd, men det är värt det!
Det går säkert bra att köra en häst med fasta bröstor. Det är inget jag vill göra på någon häst eller rekomenderar andra att göra heller! Tråkigt bara att många är så negativa att köpa en bättre sele och försvarar de sämre till dödagar.. Du kan köpa en bra sele för ca 2 000kr och göra en svängel för 100kr.
#8 Vill bara påpeka att min vagn är helt riktigt avvägd.

#8 OK OK då är du den enda som har rätt avvägd vagn men ändå slag i skaklarna :)
Då är det bara att ni kör vidare med era sele som ni anser är bättre än resten av Sveriges tävlingskuskar, konstigt bara att de som tävlar använder sig av selar med lös brösta och svängel - de borde ju använda fasta bröstor, de kostar ju bara 5 % av de andra selarna…
Sorry om nån tar illa vid sig av min ironi - det är lite tröttsamt att alltid måsta förklara varför man ska använda bra selar på sina hästar!! Men det beror nog kanske mest på okunskap!?

#10: Tvärtom, jag är jätteglad för att du har delat med dig av din kunskap och erfarenhet! Jag har fått många bra tips av det du skrivit ovan!
Sedan måste ju inte alla hålla med … var och en får vara "salig i sin tro". 
#10 Ingen som sagt hittills att de med fast brösta är BÄTTRE än en tävlingssele, men heller inte sämre för dagligt bruk.
Sorry säger jag också att du tror att det du säger är största kunskap. DET är tråkigt!

#10 Tack för det Charlotte, alltid kul att höra att man är till hjälp, körningen är en sådan lite del av ridsporten och kunskaperna behöver spridas för vinden .. och självklart får alla tycka precis som man vill :)
#11 Ja men visste du inte att jag vet precis allt om körning och är störst, bäst och vackrast!? Så allt jag säger Är största kunskap!!
(OBS jag skojjar, tråkigt att du upplever mina förklaringar och åsikter som världsbästa, inte min mening. Men jag måste ändå få skriva att jag inte är en totalt nybörjare inom körning och kan nog mer än medelsvensson… obs igen - ta inte detta som största kunskap, jag får nog vara lite mer ödmjuk i mina åsikter hädanefter).

#10 Jag har inte utgett mig för att vara bättre än tävlingskuskarna.
Jag sa bara att mina hästar inte får skav av sina bröstselar. Man blir aldrig fullärd, men jag har gått körkurser och de instruktörerna har inte dömt ut min utrustning. Diskussionen om fast/lös brösta har funnits i andra trådar här på Forumet. Jag kan förstå argumenten för lsö brösta, men i vissa inlägg låter det som om man medvetet skadar hästen om man kör med bröstsele och tonen från de som vill förmedla kunskap kan vara ganska hård och det tycker jag är tråkigt.
Alla har olika förutsättningar. Det kan låta billigt att köpa en sele för 2-3000 kr. Men jag fyra hästar i olika storlekar, då handlar det om 8-12000 kr om jag ska byta ut alla selar.
Jag tror att det är lite så att man får de man betalar för, det gäller ju allt..oavsett. Jag skulle ex. aldrig lägga en av dom billighets-sadlar som finns på marknaden på någom häst jag skulle rida, just för att jag vet hur dåligt dom för det mesta sitter samt vilka skador dom kan orsaka.
När jag köpte min shettis och skulle börja köra med honom så var jag noga med att ta redan på vilken utrustning som behövdes. Jag ställde då frågan på Bukefalos där det finns en hel del körfolk som har mycket rutin och som tävlar i dom högre klasserna, deras tips och åsikter väger högt hos mig då jag anser att dom vet vad dom pratar om. Om jag inte har fel för mig så var det bla. "Lulan" som gav mig tips där.
Jag köpte en komplett sele med lös brösta, draglinor baksele osv. och de kalaset slutade på strax över 1000kr..så där finns faktiskt ordentliga och bra selar till en billigare peng.

Lulan, imponerad av dina körkunskaper.
Roligt med folk som kan sina saker.
För dagen tröttkörd katt
lite skav här o där

Jag säger inte att jag tycker bättre om fast brösta. Är helt medveten om fördelen med lös! Det är därför jag bytt.
Och nej! Den är inte fel tillpassad. Det är Håkan Blom och Benny Gustavsson som har hjälpt mig med honom. De känner du säkert till om du kan en del inom körvärlden.
Jag kör med mina nya saker och det känns bra eftersom jag vet att det inte skadar hästen på något sätt.Har tilloch med ergonomisk brösta.
M E N , som jag säger så märks det att han tycker bättre om den gamla han är mycket roligare att köra. Och känns tryggare. Jag tror att han känner sig "friare" i den.
Jag vet ju att det finns många som inte har nått problem med fasta bröstor och det är därför jag frågar.

Jag har kört med fast brösta i tjugo år fungarar kanon bra,aldrig något skav och pållarna trivs.
Jag har kört med fast brösta i 12 år fjording och shetland,aldrig fått ett enda skavsår, hästarna drar villigt med öronen framåt.

Kört med det innan men nu har jag mer kundskap om den selen och har köpt en med draglinor, baksele och lösdäckel. Fick jätte dåligt samveta när jag fick höra att det inte vara bra för hästen.

Ok OK alla ovan som använt selar med fast brösta i alla år - fortsätt med det då! Men dagen ni köper en ny sele kan ni väl snälla iaf överväga att köpa en riktig sele!? Då kan jag känna mig nöjd om jag lyckas så ett litet frö …
#15 Kul att höra Rebecka att man gett dig lite tips :) Du gjorde som man bör göra innan man börjar köra sin häst - kolla upp vad man verkligen behöver och ta råd från kunniga!
#21. Det intressanta var de att jag satt och tittade på en massa bilder som låg på "körning" och tyckte det såg så väldigt invecklat ut med baksele osv. så först beställde en sele med fast bröst för en billig peng, när jag fick hem och provade den på hästen så kunde tom. jag se att det inte kunde stämma…den satt verkligen illa, så den returnerades och så rådfrågade jag folket på Bukefalos. Jag såg ut som ett frågeteckan när jag packade upp selen, men med hjälp av en digitalkamera och Bukefalos så fick jag rätt på hur dom olika delarna på selen skulle sitta, sen tog jag ut en tränade som justerade den åt mig.

Jag har ju då turen att vara arbetskollega med Cecilia Qvarnström
.
Lulan! Jag stödjer dig i dina kunskaper!
Jag har märkt att en ponny har mycket lättare att gå i rätt form och samtidigt dra betydligt mera i en sele med lös brösta, draglinor och baksele. Dom ekipage jag sett med denna utrustning på körtävling har varit mera positiva till arbete eftersom dom ponnyerna inte har någon oro inför att det kan göra ont, bli obehagliga tryck någonstans eller klämma/nypa i skinnet o.s.v.
Vill göra lite tilägg till ovanstående:
#0 Har din gamla sele bara en bukgjord? Hur ser din nya seles maggjordar ut, är det som en "platta" eller hänger dom var för sig? Hänger dom var för sig så kan jag förstå att ponnyn kan få skav, speciellt då bukgjorden inte är så mycket längre en däckelgjorden och dom kan skava mot varandra och få med sig lite skinn/hår. Ett tips är att pröva sadelgjordstunnlar! Jag har sett några ekipage som haft bukgjordsskydd (en tunnel) på sina selar. Vissa ponnyer är känsliga och får helt enkelt skav oavsett om selen är rätt inpassad eller ej. Har förövrigt sett skydd av både teddy och andra material på både baksele och brösta också.
#7: Om jag har en bröstsele med låga skakelfästen så kommer skaklarna att sitta lägre (vagnen kan t.o.m. luta lite framåt) än på en sele med lös brösta där dom är mer justerbara. Ponnyn kommer då att få ökat tryck i skaklarna och över ryggen = vagnens avvägning har ändrats. Då blir det ju automatiskt så att selen påverkar vagnens avvägning!
Om däckeln: om man jämför däckeln mellan en sele med fast brösta och en sele med lös brösta, så ser man att det inte är någon skillnad på bredden - men däremot på längden! En däckel till en sele med lös brösta är längre och ligger an mot hästen över en större yta = en däckel på en sele med lös brösta har en större anläggningsyta, och är därmed bekvämare för ponnyn då en större yta fördelar trycket jämnare.
#8: Helt riktigt! En ponny ska dra i draglinorna och styra med skaklarna!
Om skaklarna fladdrar upp och ner = skaklarna är för lätta, avvägningen måste ändras (det är det som är finessen på vagnar där man kan flytta sätet fram eller tillbaka = mkt lättare att väga av vagnen) Vid test om ens vagn är rätt avvägd så behöver man en tredje person som kan hålla i skaklarna fram och bedömma trycket då både kusk och groom ska sitta i vagnen!
Om skaklarna fladdrar i sidled (vänster-höger) kan det bero på att skaklarna är för vida framme vid ponnyn och utrymmet där behöver justeras.
Till alla: Jag säger inte heller att jag är någon expert, och visst kan man köra med både och. Men min personliga åsikt är den att jag vill mina ponnyer väl - därför skulle jag aldrig använda en sele som inte verkar för ponnyns välbefinnande.
Självklart om man vill satsa lite högre, ta lektioner och få sin ponny att gå i form med lätthet så är en sele med lös brösta, draglinor och baksele att föredra!
Körning är kul, men ack så dyrt!
#23 - Fuskis där 

En liten fundering jag har.
En lös brösta, är det en som sitter fast i vagnen bakom hästen??Och en fast brösta som sitter direkt i selen??
Är det så ni menar??
Då min fundering till att, hur en lös brösta i sånnafall kan vara bättre?? Sånna används inte i trav då dom sitter direkt i selen, och vad jag såg när jag jobbade i travstall så, mådde inte hästarna sämre av det, eller fick skav. En brösta har ju en funktion att förhindra att inte selen glider bakåt, när den tillexempel arbeter i uppförsbacke. Så en sele som sitter som den ska, ska ju inte sitta spännt. Och då anser jag ju att hästen har tillräckligt med rörelsefrihet.
En sele med lös brösta, där selen har glidit lite bakåt får ju dra allt med bröstan.
Rätta mig om jag har fel??
Jag har bara fått mina erfarenheter av trav.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
#26 Hästen SKA dra med bröstan.
Inom travet har man inte så tung sulky. Vid träning med rockard ska man inte använda travsele.

#23 - usch för dig! det kan man kalla fusk ;)
#24 Tack så hemkst mycket för ditt inlägg - väldigt bra!!

Tar man då inte bort rörelsefriheten i bogen då??
Om man har en fast brösta kan man ju i sånnafall dra år den mera så att dom drar med bogen om det ska vara så.
Jag kritiserar ingenting och tycker att inget är rätt eller fel, då jag som sagt bara vet hur det är inom travet och inte vanlig körning. Men jag vill lära mig, där av alla frågor.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
# 26: Inom trav används bröstan precis som du skriver, för att hålla selen på plats då en travhäst drar det mesta med däckeln. Och inom trav är vikterna så låga så att det fungerar. Ser man ett travekipage på nära håll så kan man se att bröstan följer med i hästens bogrörelser för att den sitter så löst - hästen drar alltså inte med bröstan och frambensrörelserna hindras ej = inget obehag för hästen.
I vanlig "skolkörning", "klassisk körning" eller vad vi nu ska kalla det drar hästen allt med bogen, och därigenom bröstan. Med bogen ska en shettis dra från ca 150 kg och uppåt.. (om man avser ett tävlingsekipage med lätt vagn och liten kusk samt groom). Sitter då denna brösta fast och inte rör sig i bogrörelserna för varje steg, ja då kan det börja göra ont och skava och dessutom hindra ponnyns bogrörelser. Våra shettisar är oftast så tålmodiga att dom finner sig i det mesta och inte protesterar, men jag skulle inte vilja vara i den shettisens päls iaf
. Med en vanlig körsele är det också viktigt vilken höjd själva bröstan placeras för att varken komma åt bogspetsen och inte heller påverka andningen. Vilket kan bli nog så svårt på dom allra minsta shettisarna!
En häst som enbart gått med travsele och inte är van med "vanliga" körselar måste man vänja vid att dra med bogen. Oftast får dom svårt att gå fram och dra i början, men det brukar ge sig med vettig träning.
Även en vanlig körhäst lär sig med tiden att "lägga sig" i selen som man uttrycker det och använda hela sin kroppstyngd till att dra.
Jag hoppas det klarnat något!
# 28: Varsågod!
Tycker om att dela med mig av min egen kunskap och erfarenhet om någon behöver, då gör den iaf någon nytta nu när jag inte har någon direkt körponny längre..

#30. Mycker bra beskrivning! Tack :)
Jag har loksele till mina shettisar. Den är utprovad av en duktig instruktör. Han sa att det är viktigt att lokorna är svängda, särskilt om de används till små ponnyer.
Jag funderar på att även skaffa en bröstsele, eftersom jag tror att våra lokselar kommer att vara för stora för vår lilla unghäst. Finns en i Börjeskatalogen som verkar intressant.
# 31: Tack! Kanske skulle bli körinstruktör ändå
Har Börjes katalogen framför mig och den enda vettiga bröstselen där är Ideal Equestrian sid. 83-84. Ideal är en rätt dyr sele men en av dom bästa selar jag hittills sett!! Absolut!
Funderar du på någon annan billigare bröstsele från Börjes med fast brösta så råder jag dig hellre att köpa en komplett bröstsele med lös brösta från t.ex. Equilex eller selar.se. Där ligger priserna på 1695 :- för en komplett sele i stl. shetland med lös brösta, draglinor och baksele. Ett mycket bättre, billigare och shettisvänligare köp om man har en mindre plånbok!
Bara ett litet tips i mängden..

#32. Det är den jag menar, kostar runt 4500:-. Har den lös brösta?
Skall även kolla runt på andra ställen, det är inget som brådskar ännu.
#33 Den har lös brösta. Jag har en sådan sele från Ideal Harness och är urnöjd! Den bästa selen jag haft. Min är ett par år men är fortfarande jättefin och ser ny ut trots ganska flitigt användande. Tyvärr har de stigit väldigt mycket i pris de senaste åren.

#34. Hur anpassningsbar är den till olika storlekar av shettisar?
# 33: Ja, Ideal har lös brösta. Det är den bästa selen som jag hittills sett vad gäller kvalitet på läder och spännen, den är rejäl och hållbar, har många bra funktioner och är framförallt snygg!
Det kan även vara intressant att kolla med Tärnsjö. Dom ska ha (hade förut iaf) en ponnysele i ungefär den prisklassen också som såg fin ut, har dock ingen erfarenhet av den.
#35 Min minsta ponny är 92 cm och den passar alldeles utmärkt till honom. Den största ponnyn som haft selen var 104 cm. Bukgjorden är inte jättelång, jag kan t ex inte använda däckeln från den selen på stona när de är dräktiga.
Bifogar en bild på selen med pärlan Tello vd Zandkamp 

#37. Den ser ju både rejäl och väldigt snygg ut. Dessutom en stor fördel om den passar till allihopa.

Men ta en elr två nosludd å sätt på bröstan ifall det e den som skaver ?

#24 Den gamla selen har 2 gjordar. Jag vill inte själv använda den och gör inte heller. Men hästen trivs bättre med den.
Är jättenöjd med min nya sele. Den är från equilex och har ergonomisk brösta.

Med all respekt för allas kunskaper om selar och körning, förvånar det mig att alla har så bestämda åsikter om vilka selar som är bra eller dåliga. Ingen nämner något om att det beror på VAD hästen skall dra, när man väljer sele. Eller är det så att alla alltid bara kör enaxlat? Ska hästen dra en rockard eller annan enaxlad kärra, är det bra att ha en bladdäckel och en brösta som är frikopplad från däckeln. Höjden på skackelinfästningen är lättare att ställa in då inte höjden på bröstan påverkas, - men det går även att ordna detta på en sele med fast brösta. Skacklarna skall ju kunna röra sig i öglorna, alltså kan den fasta bröstan fungera lika bra som den fria. Jag förutsätter nu att man i båda fallen använder linor och svängel. En fördel med den vanliga bröstselen (den med fast brösta) är att den kan man även använda när man kör släde.
Det är inte min mening att spela "besserwisser", men jag har ganska lång erfarenhet av körning och har utvecklat och tillverkat rätt många selar. Jag har ändrat uppfattning MÅNGA gånger om vad som är rätt och fel, och fortsätter att lära och skaffa erfarenheter så länge jag har sinnena i behåll.
Bilderna tog jag i morse. (Egentillverkad sele). Det är samma däckel, men med fast och med fri brösta. Det är alltså ingen "skitsele" (även om hästen är skitig)
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Jag kör med fast brösta, men jag ska försöka få den såld. mitt problem är skavsår på bogarna då bröstan är lite för stor. tänker testa lös brösta nästa gång.
Hej där.. Med risk för att inte få svar då jag just insåg att tråden var gammal.
Vad skulle ni rekomendera till ett kraftigt varmblod som till en början ska dra nåt sulkyliknande(förra ägaren benämde den inte som sulky utan som nåt annat men minns inte vad) men som sedan mestadels ska dra en rockard…
Skulle en loksele fungera? Jag kikar runt lite på begagnat då jag vill ha billigast möjliga sele då min plånbok är exremt tunn för tillfället.
maila gärna tips till: lenitakarlsson@hotmail.com
#36 Tärnsjö tillverkar inte ponnyselen längre, när det gjorde det kostade den cirka 10 000:- komplett. Nästa prisklass är den jag har beställt en sele i; 28000:- med rabatt.
Idealselen är helt okej, dock ingen toppkvalité.