Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3746 ggr
[lindatornerup]
0

Veka kotor på föl

Jag undrar om det är någon som har erfarehet av veka kotor hos föl? Och vad ni gjorde åt det och om det blev bra så småningom? Jag vet att hovslagarn bla behöver korta tån .

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hårt underlag är enda modellen! Så här såg mitt sto ut vid födsel. Idag syns inget och hon har 8 på benen

[lindatornerup]
0

Tack..då finns det hopp Är ute och går med henne varje dag på asfalt och hon stå också på hårt underlag iboxen. ja hon har så klar halm att ligga på också. Hon är inte fullt så vek i kotorna , men tack för du visade mej att det fixar sig så småningomCool

[Billan]
0

Mycket vila, så mycket de vill samt ha en mjuk halmbädd att stå på. Altså tvärs emot vad de flesta menar att det ska vara.

exitingsvillemo
0

Oj här var det olika bud må jag säga! Inte för att jag har ngn med veka kotor nu, men skulle vara kul att veta vad som är bäst utifall man står där en vacker dag.

#1 och #3 kan Ni utveckla lite VARFÖR just eran metod skulle vara bra? Förklara lite mer?

Att gå på asfalt med sådana kotor som bilden i #1 känns ju lite häftigt, kotorna ser ju ut att ligga i backen ordentligt.

Rentspontant skulle jag nog ha bäbis på mjukt underlag, för att slippa skav på kotorna

[Billan]
0

Jag kan bara säga att är fölen veka eller strama i senor och band behöver dom VILA, inte anstränga, för att de ska ha en ärlig chans att rätta till det. Fölen är helt enkelt inte mogna att gå på sina ben ännu. Det brukar ta några dagar sen kan man se förbättring.

Jag har även andra tips, men då får man PM:a mig.

Pheobe
0

av min veterinär samt hovslagare fick jag höra att fölen ska röra sej måttligt samt att dom ska gå på så hårt underlag i början som möjligt. Detta gör att dom snabbt rätar upp sej och slipper få problem med att senan inte drar upp sej tillräckligt mycket. Det kan visst gå på mjukt underlag men risken var att senan inte hängde med hela vägen vid sträckningen och att den blev för vek i kotan även som vuxen. Jag kan inte säga att mitt förslag är bäst men det har rätat upp två av mina avkommor till noll. På kort tid.

Skav på kotorna har jag aldrit sett? Varför skulle den få det?

Man gör ju det som man själv beprövat och funkat bra. Då finns det ingen anledning att misstro åtgärden och ändra den

[Billan]
0

Jag har också fått dessa råd av samma kategori som du Anna. Men även tvärt emot av andra kunniga personer till lika uppfödare och veterinär, och det har gett snabba resultat. En sena som är för lång eller slapp KAN sträckas ut ännu mera om den tvingas att arbeta i fel riktning, den behöver vila för att kunna läka.

Jag köper också olika metoder. Var och en gör som den vill.

Man kan ju tänka själv, om en människa har samma problem får man gå på kryckor. Varför skulle det vara annorlunda med en fölunge egentligen.

Pheobe
0

jag har aldrig sett veka kotor på människor  Obestämd jag har som jag sa aldrig heller varit med om att man sätter fölen på mjuk bädd, har bara hört att detta kan förvärras och inte bli 100% bra. Man går på det man själv beprövat helt enkelt.

[Billan]
0

Nej inte veka kotor på människa, men senskador och ligamentskador i fotleden. Är inte det lika skador som veka kotor på föl. I allafall är det så i mina ögon

[lindatornerup]
0

Ja buden är många ,men jag har en mjuk halm bädd inne. Promenerar på "hårdare underlag", typ grusväg ,några minuter per dag , hon har också en bra hage ,för den är inte stenhård och inte heller jättemjuk,så jag tror faktiskt attdet skall funka. Plus att min hovslagare kommer var 10:e dag och tittar till hur det är med hennes små hovar. Han har även lagt ett speciellt "lim" som han köpt  i USA, som en liten klack( den är som en lite mjukare variant av hoven själv ) Och det syns faktisk en liten förbättring redanGlad

Jag tror att det är individuellt hur vet, och hovslagare arbetar och man får hålla bra koll själv hur fölen reagerar, min busar på som  vanligt ,så öm i kotorna är hon inte , tvärtom så får vi hålla henne  lite mer inne så hon inte blir , överansträngd. Jag  återkommer med "rapport" om hur det "utvecklar" sigCool

v hoven själv) och jag kan redan se en förbättring Glad

[lindatornerup]
0

Idag den 20:e har jag varit hos veterinären, och ska försöka få igång hennes brunst så vi kan ta baktprov och när jag ändå var på kliniken i Hjärnarp, så frågade jag om underlaget ..mjukt eller hårt och Phoebe , du har helt rätt. Den vet jag frågade har 40 års erfarehet så hon borde vetaSkrattande

[Billan]
0

# 11

Det var det jag skrev redan från början att det var tvärs emot vad andra säger. MEN JAG KAN GARANTERA ER att det fungerar lika bra och utan att man ska stressa ett föl att gå på ett underlag som gör att dom känner smärta.

Mina förslag kommer också från en person till lika veterinär också i uppåt 40 år och med erfarenhet av egen uppfödning av halvblod i lika många år i stor skala.

Jag skrev också att var och en gör som den tror är det rätta. Men jag skulle aldrig utsätta en fölunge för något som gör ont om det går att fixa på ett annat vis.

Lycka till med fölis hur du än gör. Den rätar nog upp sig helt utan åtgärd ska du se.

Pheobe
0

#11 Det hjälpte min fölunge som faktiskt såg ut att inte överleva pga kotorna… Lycka till!

[lindatornerup]
0

Tack alla för svaren ! Jag uppskattar att ni gav mej lite av era erfarenheter av liknande problem!! Har ni några bra tips till en "surtant" som fick opererat sin fotled igår, och skulle behöva lite "uppmuntran"? Vore mycket tacksam för förslagFlörtGlad

Milla
0

#14 japp har du facebook? i så fall går du in och blir sen medlem så du kan spela farmtown ett simpelt spel som är så idiotiskt så det faktiskt är skoj.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[lindatornerup]
0

Ska kolla direkt!Cool

Denna kommentar har tagits bort.
Emma-Andersson
0

#15 heter det inte Farmville?

Milla
0

#18 hm nä det är det andra som inte jag tycker är roligt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Emma-Andersson
0

ok