SSS stambokförare
SSS sambokförare är avlönad från föreningen, för att sköta reg. och mycket annat givetsvis. Men varför ska det då ta så lång tid att få något utfört ????

Därför att han har ett vanligt liv också, såsom familj, djur o arbete. Han är inte avlönad med månadslön mig veterligen utan får betalt per pass, per stbf etc. Iaf var det väl så tidigare.
När man gör så, ifrågasätter varför det skall ta sådan tid att få ngt utfört, då har man troligen mkt lite koll på hur rackarns mkt han har att göra.
Vad väntar du på för handlingar? Har du skickat in allt i tid och fått med alla papper?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Kanske béror på att han har otroligt mycket att göra. Sen är det inte ett heltidsjobb han har som stamboksförare.
Prioritetsordning för passhantering är följande
- - Utlandsresa
- - Ägarbyte (som redan har pass)
- - Införande i Riksstambok.
- - Införande i grundstambok (fölregistrering)
- - Importer
- - Utbyte av registreringsbevis mot pass. (finns i händelselistan)
- - Nyregistrering av äldre (DNA-typade och valacker
Får man fråga vad ditt ärende rör sig om?
mvh
Fredrik
oj! du han före mig Cattis
En liten undran
Det kanske är för mycket för en heltidsarbetande att klara av en stambokförares uppgifter på ett sätt som är acceptabelt ur handläggningstidssynpunkt. Man kanske borde ordna det så att den som är stamboksförare antingen jobbar halvtid eller är pensionär?

#3 Vad är det som dröjer så lång tid att du är missnöjd med hans handläggningstider?
/Cattis

I vanliga fall, utan att han måste sitta o byta ut regbevis mot pass, så är han himla snabb tycker jag. Fölens pass kommer ganska snabbt. Det finns knappast ekonomi för att ha ngn som sitter på heltid för att vi skall få våra pass med vändande post.
Byta ut honom mot ngn annan tror jag inte alls på. Han är superduktig på det han gör och kan systemet utan o innan, iom att han själv byggt det.
/Cattis
Vi har själv inte lidit något speciellt av det, men ett problem som vi känt av är att han är svår att nå pga att hans tillgänglighet på telefon är starkt begränsad. Det är ju inte alltid man själv kan anpassa sig till hans telefontider.
Det är ju passtillverkningen för alla som gör att allt tar så mycket längre tid nu. Hans dotter (är det väl?) har ju fått rycka in och hjälpa till för att det ska gå snabbare, annars hade det varit ännu värre…
Jag blev, för övrigt, positivt överraskad när jag skickade in årets fölregistreringar (+ 2 returnerade pass pga dödsfall + en stambokföring postumt), det tog inte många veckor förrän det låg i brevlåddan!

De flesta rasföreningar har telefontider och jag kan lova dig att SSS stamboksförare är betydligt lättare att få tag i än ASRP:s.
Det är nog ingen ponnyförening som har medlemmar som är villiga att betala så mycket så det täcker en heltidslön för en heltidsanställd stamboksförare.

Jag fick mina pass jättesnabbt i år, jag blev väldigt glad. Vilket jobb han gör vår stamboksförare.
Vi har en fölregistrering som skickades in i september och som vi fotfarande inte fått. Tycker det är lång tid.
Frågan är väl om man kunde lösa detta med tillgängligheten bättre, eftersom det är så mycket att göra. Tror inte det funkar i längden att ngn ska kunna göra allt detta jobb "vid sidan om". Kanske ha ngn anställd på halvtid som kunde svara i telefon eller så, så det blev mer som ett kansli.
Jag var jättenöjd med min hantering av passet, skickade in för adressändring och valack registrering tillbaka fick jag även en ny pärm det kallar jag service. (ja det hade blivit lite illa behandlat)Han hade även skrivit i chippnummret på framsidan och det hade jag inte bett om utan det måste han själv kollat upp för att sedan fixa. Superbra jobbat!
och inte tog det lång tid heller.

#10. Anställd på halvtid innebär lön. Det i sin tur skall finansieras på något sätt.
Att handlingar blir sendragna kan ju bero på att de inte är helt kompletta. Kolla upp det först….
Iår har allt gått med raketfart tycker jag. Fölregistreringarna var tillbaka efter mindre än en månad, export och ägarbyte på mindre än en vecka och stambokföringarna tog inte heller särskilt lång tid.
Att ha anställda som ska avlönas innebär inte bara lön utan det tillkommer en massa avgifter så i slutändan blir personen väldigt dyr och kostnaderna måste ju tas någonstans. Höjda registreringsavgifter tex?.
Alla rasföreningar har väntetid. De som har kansli öppet dagligen har trots det väntetid på upp till 6 månader för pass.

#10 Är du säker på att dina handlingar kommit fram ? Kan vara något som fattas på id kontrollen , betäckningsrapporten osv .
Vi fick våra snabbt skickade in i slutet på sept..
Om man nu inte kan ringa själv när det är tel tid så kanske man kan be någon annan att ringa åt en, bara att skriva en lapp åt den som ska ringa så den vet vad den ska fråga..

Skall det vara öppet med telefonservice hela tiden, behövs en person som svarar i tfn - och bara det isf - annars lär det inte bli många pass gjorda. Själva passhanteringen sköter han strålande tycker jag, sen finns det små chanser att komma fram på tfntiden, det håller jag med om. Men man kan maila också.
Tänk så otroligt lite pass han skulle få gjort om han skulle svara i tfn hela tiden. Och svara på frågor och sitta o leta efter allas kuvert som de vill veta om de kommit fram. Vilken mardröm. Vi skulle få våra fölregistreringar efter ett år…
SSS har inte råd att anställe en kanslist för att svara på frågor, då får nog föreningen höja alla avgifter och det vill vi ju inte heller.
/Cattis
Ja, ja det är som vanligt, man ska inte ifrågasätta något i denna föreningen……
I vårt eget fall så vet jag med 100% säkerhet att handlingarna som är inskickade är kompletta.

#16 Har någon verkligen sagt det? Och det här är väl ingen förening mig veterligen? Bara för att andra inte håller med, så skall man inte ifrågasätta? Klart man skall, om man inte håller med.
Jag råkar veta vad jag pratar om gällande hur det kan bli om Fredrik svara i telefon mer. Jag hade telefonsupport för ett par år sedan, som du kanske minns? Jag svarade i tfn hela dagarna. Från morgon till kväll. Frågor om stammar, frågor om pass, frågor om färgen på en morfar till någons ponny - sådant som tar tid och som folk vill prata om. Det ringde på julafton, det ringde på barnens födelsedagar. Svarade jag inte på det särskilda nummer jag hade ett tag,så ringde de på min hemtfn, sedan på min mobil. Sen på min sambos mobil och till slut på barnens.
Så nej, jag tycker inte att han skall svara mer itfn, då får vi aldrig våra pass. Det blir ingen tid till dessa uppgifter kvar då.
I just ditt fall Ann, så tycker jag du skall maila honom o fråga om det dröjt. det kan ju vara ngt som hänt. Och har du skickat det ihop med en stambf ex, så kan det ta extra tid.
/Cattis
Alltså kolla in andra föreningar vilken lååång väntan det är på att ett passe lelr rentav ett ägarbyte skall göras. Många föreningar har inte tid och i vissa fall ska inte ens passet in för ägarbyte pga tidsbrist. Jag tycker shetland har en väl fungerande stamboksförare. Chippade ett föl ena dagen. skickade in pappren och en dag senare fanns det på webben. Superbra. Om det dröjer är det oftast oklarheter i pappren som är skickade. Om alla tog reda på vad som krävs innan pappren skickas skulle stamboksföraren få mindre att göra istället för att skicka tillbaks en massa papper.
Vi har alltid fått passen snabbt, värre är det med andra raser…
Håller med om att Fredrik är kanonsnabb. Vi har halvblodshästar också och där kan vi snacka om sena pass m.m.
Tycker också att Fredrik är himla snabb. Det ända vi fått vänta länge på och väntar fortfarande på är ett utbyte av regbevis till pass som skickades in i skiftet april/maj. Men det kommer säkert vad det lider.
Amor vincit omnia 
Håller med, tycker att det verkar gå himla snabbt när det gäller stamboksärenden. Fick mitt pass efter ett ägarbyte efter bara några dagar. Blev mycket överraskad över att det kom så snabbt!
Dock är ägarbytet inte registrerat på webstamboken, men det kommer kanske snart.

#22 om du inte angett att du vill att ditt namn ska synas i webbstamboken så kommer det inte synas.
/Cattis
webstamboken är inte uppdaterad sen 20/11 - 06
#23 Jag har angett att det ska synas :)

#25 Det gör jag varje år också med det syns aldrig när vi reggar våra *ler* vet inte varför det blir så , jag kryssar i att vi till låter att våra namn får synas men en vacker dag sker det *S*
Fast det är ju inge stort problem för mig ;-)
#26 Hehe, okej. För min del är det detsamma egentligen, men tycker att det ska stå att han bytt ägare iallafall.

Nu är webbstamboken uppdaterad igen.
/Cattis
Jag är som ni kanske vet registrator i Svenska Welshponny och Cobföreningen. När jag läser sådana här trådar, artiklar eller annat där man mer eller mindre gnäller på registrator, stambokförare eller andra ideellt arbetande personer blir jag så ledsen. Om ni bara visste hur mycket tid, engagemang, ork m.m. man lägger ner. Man offrar enormt mycket för föreningen. Personligen har jag t ex mer eller mindre skippat ridningen för att istället ägna mig åt passtillverkning. Jag gör det jag s a s måste med mina djur och har minst sagt dåligt samvete för det. Jag är fullt medveten om att det är helt upp till mig att vara både hästägare och heltidsarbetande utöver registrator hos SWF. Där kan jag inte "skylla" på någon annan än mig själv.
Läget för registratorerna har varit, och är hos de flesta, smått hysteriskt under det senaste året. Mängder med passansökningar för redan grundstambokförda ponnyer som är mer eller mindre korrekt inskickade utöver alla vanliga grundstambokföringar för föl har gjort att väntetiden på passen mångdubblats. Vi är inga maskiner. Eva Jangö kommer inom kort, i tidningen Ridsport, skriva en artikel om pass och registratorernas arbete. Läs den och tänk till.
All passtillverkning sker i samtliga föreningar på tid utöver annat heltidsarbete. Det vore naturligtvis en dröm att kunna jobba med pass som ett "riktigt" avlönat och skattat jobb men säg den förening som klarar av det ekonomiskt. ASVH och SIF är undantag då de är avelsorganisationer med helt andra ekonomiska resurser. Visst får vi registratorer-stambokförare också en liten ersättning från respektive förening men den är mer eller mindre symbolisk.
Nej, sluta gnäll, vänta snällt på era pass (de kommer så småningom) och VAR TACKSAMMA att det finns folk som ställer upp för sina föreningar.
/ irriterad Marie!

#29. Bra skrivit!
Tänk om ingen kompetent människa skulla vilja ta på sig denna viktiga uppgift. Hur skulle vi göra då?
Marie, vi är många som är mycket tacksamma för all tid och engagemang ni lägger ner.
Jag tror inte "gnället" beror på att de som gnäller inte har förstått vilken jobbig situation som alla stambokförare hamnat i.
#31 - Jo, det är väl oftast så att de som "gnäller" egentligen inte har någon uppfattning om hur pass mkt jobb som krävs av personen/föreningen som det gnälls på. Oavsett det gäller utställning, passtillverkning eller t ex medlemstidning/hemsida så finns det alltid gnällspikar, alltid folk som tar åt sig som jag själv och alltid folk som jobbar som "utan att det syns". Utan oss ideella galningar skulle föreningarna inte fungera.
#32 Visst är det så, det är bara så synd, en dag kanske de "ideella galningarna" fått nog av gnället och då står vi där.