Inkörning!
Hejsan!
Nu har jag börjat inkörningen av lilla Shettisen Brutus. Dock har jag ingen sele till han ännu utan använder sadel och trär tömmarna genom stigbyglarna eller i den där uppe på framvalvet (kommer inte ihåg vad den heter!!). Jag har tömkört han 2ggr nu och han otroligt duktig! Har testat med en bröstsele som jag låna av en kompis han bryde sig inte alls.
Så nu undrar jag när tycker ni det är dags att jag kanske drar ett däck eller så efter han?
Vet inte om jag la tråden rätt, annars får ni ändra!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Nu blir jag nyfiken…är det Skråmstaholms Brutus ?
du kan ju alltid börja med att själv dra däck bakom honom så han vänjer sig med ljudet.
En sele av ngt slag måste du ju också ha innan du kan börja dra något, eftersom det är med bröstan han ska dra.
Har du sele och hästen lyssnar på höger-vänster-start-stanna så kan du börja att dra saker.
Lycka Till
#1 Nej, de är "vanliga" Brutus om man säger så ;) Han är inte från något stuteri eller så. Han har ingen stam vad jag vet
#2 Ja, de va en bra idé :) Jo, letar för fulla muggar efter en sele.
Mvh. Ida Lundahl
"räcker" bröstsele för att man ska kunna spänna vagn på dom senare?
Jag är inte så inne på det där med körning men kommer få hjälp av min mammas kompis senare :)
Mvh. Ida Lundahl
#5 Så det går inte med "vanlig" bröstsele?
Mvh. Ida Lundahl
Tips, innan du börjar spänna för grejor bakom så kan du be någon/några kompisar att hålla i linor som är fastspännda i selen samtidigt som du tömkör. Först ska linorna bara hänga där, sedan så ska kompisarna se till att linorna rör bakbenen samtidigt som shettisen står still och sedan går. Accepterar ponnyn detta går det bra att börja spänna för saker bakom.
På samma sätt kan man göra med exempelvis störar alternativt lösa skaklar (som inte har någon vagn fastsatt i sig). En person på varje sida om ponnyn håller i ett snöre fäst i selen och i skakeln. OBS! Bind inte fast skakeln de första gångerna utan se till att den släpper om personen som håller i den släpper taget, detta för att snabbt kunna få bort skaklarna om ponnyn blir rädd.
Shettisar brukar vara väldigt coola när det gäller inkörning, inte alls som "galna" halvblod, så de brukar acceptera det mesta utan att ens "höja ögonbrynen", men det är ändå bra att förebygga för att förhindra att ponnyn blir rädd!
Lycka till!
#7 Tack så mycket för kloka tips! :) Ska tänka på det. Jo, blev rätt paff när jag satte på han sele och han liksom "jaha, som du vill" ända problemet är att han e lat ;) Men de får man ta! Tackar så mycket! :D
Mvh. Ida Lundahl
#6 Jag kör med vanlig bröstsele när jag övar med att dra däck och skaklar/slanor/släpa och sådant. Däremot kör jag med sele med lös brösta och baksele när jag kör med vagn. Det beror lite på vad du har för vagn till, med min vagn skulle det inte funka eller passa att köra med vanlig bröstsele, men till lätta "billigare" vagnar som inte är balanserade kan det funka till att börja med. Det beror lite på konstruktionen med skaklarna och sånt.
#9 Okej asså nu vimmlar många frågor u huvdet hoppas någon kan svara
- Vad menas med "sele med lös brösa och baksele"?
- Vad är en "biligare vagn" asså ex.
- Hur mycket kostar en sele med lös brösta och baksele?
- Vad heter en sådan sele i ett namn?
Hehe, många frågor 
Mvh. Ida Lundahl
1. En lös brösta är en brösa som inte sitter fast i däckeln, och en baksele är en del av selen som sitter över rumpan på hästen, enkelt förklarat.
2. En rockard för runt 1 000-lappen skulle jag nog säga.
3. Det kan vara allt mellan ett par tusenlappar till 5-siffriga belopp.
4. Pfiff är ett märke med sådana selar, Ideal Harness är ett annat, ytterligare ett är Zilco.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Den selen tycker inte jag om. Mi syster köpte en sådan. Öglorna på däckeln sitter för tätt ihop, ingen bra gång under däckeln. trycker lite för mycket. Tycker tom den ser billig ut. Då skulle jag spara ett par tusen till och köpa en idealsele. Det får man igen.
Om man ska börja dra saker så tycker jag att du ska ta hjälp av en erfaren person. Om något går snett i början tar det lång tid om alls att reparera skadan så att säga.
Lycka till med inkörningen!
lurvponnyn.vimeddjur.se
#14 Jodå, hjälpa ska jag få med ;)
Tackar!
Kan man köpa en bröstsele till att börja med och sedan köpa en baksele? Har nämligen inte så gott om pengar just nu är ju inte så gammal heller.
Mvh. Ida Lundahl
Om man köper en sele med lös brösta så ingår hela kittet, dvs sele, baksele, huvudlag och töm. Så den selen som någon gav förslag på för 1850:- blir betydligt billigare än om du ska köpa en billig bröstsele och sedan lägga på baksele, töm och huvudlag… Men visst går det att köpa till baksele senare. www.selar.se har bra och billiga bakselar.
Jag har en Ideal-sele och är supernöjd med den, dock är den ganska dyr, kostar runt 5000:- i shettisstorlek.
Vagnen jag har kostade också 5000:- ny och är helt OK, men har inte tävlingsmått.
#16 Okej, tack för svaret! Ska fråga min tränare vad hon har för sele med ;) Måste säga att ni är ett otroooligt sött ekipage :)
Mvh. Ida Lundahl
HÄR finns ytterligare en billig komplett sele =)
http://www.selar.se/butiken/?menyradnr=10200&grupp=101
kan man köra med den översta där eller den näst översta? :) *frågor, frågor* hoppas ni inte tycker jag är allt för jobbig men de vorre otroligt jobbigt om man går och köper fel grejer. 
Mvh. Ida Lundahl
Det står "för lättare körning" kan de då gå med vagn av typ som #16 visade?
Mvh. Ida Lundahl
#19 Handlar det om 200 kr så skulle jag definitivt inte köpa den med rep.
Gällande "billig rockard" så skulle jag säga att det är en för upp till 3000 kr. Min kostade närmare 10000 kr (Roslagsvagn). Selen med lös brösta och baksele skulle jag kalla finsele, eller en enklare/billigare finsele i alla fall. En sele med lös brösta och baksele kan vara svår att dra däck/släpa med dock, dels för att det kanske inte finns nånstans att sätta fast bakselen och draglinorna i, och jag skulle tycka att det kändes konstigt att sätta fast skaklarna på släpan långt upp på ryggen istället för på sidan.
Skickar med en bild där vi kör med enkel bröstsele (med fast brösta), skaklar och pulka.
#21 Missförstår jag dig helt nu eller brukar du köpa med bröstsele? Men den som kostar 1100kr är av läder och den av 1300kr är av nylon, spelar det någon större roll?
Kom på en till fråga ;) På Bröstsele har man väll svanskappa bak? för på bilder har dom det, det ingår väll om man köper någon?
Mvh. Ida Lundahl
Någon som vet? x)
Mvh. Ida Lundahl
#22 Jag kör med bröstsele när jag kör med släpa/däck, men jag kör med finsele när jag kör med rockard.
På bröstsele har man svanskappa, det har man på finsele också och det brukar ingå.
Jag är inte så bra på läder vs. nylon.
Vill säga tack för hjälpen alla men mina problem löste sig precis! :) Ska få låna sele av mammas komis (min tränare)! Kan hålla er uppdaterade om hur det går om ni vill?
Mvh. Ida Lundahl
Hämta selen igår! :) har endast bröstselen på han just nu :) han är otrooooooooligt duktig lyssnar på stanna höger vänster men trav är han lite tveksam till han har väldigt dålig kondis så vi får träna mkt konditions träning nu! Duktig är den lille pojken iaf! 
Mvh. Ida Lundahl
#27 och #28 Du får gärna hålla oss uppdaterade om hur det går, gärna med bilder om du har
Roligt att höra!
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#29 Jodå! Bilder kommer det komma
Fast vädret vill inte vara på min sida just nu! 
Mvh. Ida Lundahl
#29 Jodå! Bilder kommer det komma
Fast vädret vill inte vara på min sida just nu! 
Mvh. Ida Lundahl
Tömkörde idag igen han var så himla duktig! Nu lyssnar han på höger, vänster, stann, skritt och trav så snart blir de väll lite däck träning! :) Suuper duktig var han! Travade utan att tveka och han tyckte faktiskt de va jätte roligt!
Bilder kommer men vädret vill inte som jag
När ni drar ett däck elr annat efter hur fäster ni det då?
Mvh. Ida Lundahl
jag fäster draglinor (eller rep) i bröstan. Om du inte har ngn baksele så gör en egen modell. fäst stigläder i svanskappan som du kan låta draglinan löpa igenom, för att förhindra att draglinorna slakar och hästen trasslar in sig vid minsta sväng.
Backar han ocksa? Det ar ganska bra att ha om du blir 'fast' i ngt horn nar du sen kor med vagn? Tips: backa bara ett steg itaget alltsa nar han tar ett stag back berom, stanna, backa, berom och stanna osv. Annars kan dom borja backa for mycket osv.
#34 Jo backa gör han med 
Mvh. Ida Lundahl
#11 sådan sele har jag :) jag rekomenderar den varmt …
dock så finns det några saker jag skulle vilja ändra på den.
tillverkarna tycks tro att vi har ponnyer korsade med tax då jag fått snurra hans svanskappa flera gånger för att den ens ska gå i hålen ^^
*ps. på bilden är selen väääldigt dammig…*
Jag har lånat en sele numera dock ligger inkörningen lite på is eftersom vi fick ett bakslag när min knäskål luxerade (hoppade ur led). Fick tömma knäet på 70mm mesta delen blod så har nu hoppat på krykor en längre tid och sätter varsamt igång igen jag vill inte börja anstränga det direkt (vilket jag inte heller får för min läkare) så det får ligga på is ett tag till. Säger bara en sak, nerdans otur jag har 
Mvh. Ida Lundahl
Usch vilken otur! Fast se det från den ljusa sidan: Alla unghästar behöver viloperioder när dom lär sig nya saker, så när ditt knä blir bra igen kanske det går ännu bättre =)