Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1163 ggr
Charlotte-J
0

Pigmentförändringar runt ögonen!

Hur vanligt är det och varför blir det så??

Räknas det i folkmun som en "defekt" eller hur ska man förhålla sig till det?

Kan man visa en sån häst på utställning eller dras poängen ner pga det?

Hur ärftligt är det? Alltså kan det gå i flera generationer eller tar det stopp efter en viss "utblandning??

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

Ingen aning hur vanligt det är. Jag har haft ett sto som hade vitt runt ögonen, plus att jag nu har en inackordering som har vita "glasögon" som bara blir större o större. Hon har dock inte haft dem mer än ett par år och är ett äldre sto, så det kom sent.

Varför det blir vet jag inte heller.

Förmodligen kan väl helhetsintrycket störas på utställning om det är mkt. Men i teorin skall det ju inte påverka då det inte förstör typ osv. Men jag vet inte hur mkt det kan dra ner…

Defekt vet jag inte om man kan kalla det… Det gör iaf inte jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

SaraDoos
0

Är det vanligt på shetlandsponnyer???? HAr nog aldrig sett en shettis med pigmentfläckar…

Ganska vanligt bland arabiska fullblod (och inte bara runt ögonen då). Räknas inte som en defekt där och flera 'kända' araber med fläckar är flerfaldiga champions.

Mitt arabsto har haft fläckar vid ögonen då hon varit dräktig, sedan har de bara försvunnit igen. I hennes fall kanske det har med hormonerna att göra…

Hanna-D
0

Den godkända hingsten Electro 778 har ju sådana runt ena ögat, han sminkades innan störrre tävlingar och plåtningar Skrattande