Fuxar med mörka fläckar
Min hingst har en mörkare fläck på nosryggen och nu har hans föl fått en mörk fläck på ena frambenet. Ovanligt eller vanligt? Speciella linjer? Fler som har detta?
Hingsten som har det är Fridhems Kim och dottern från i år Mirabella
Min ena Welsh Mountain hingst har precis lika dant - han har 2 små fläckar på vardera sida på bakdelen (lixom väldigt mörkfux färgade).
Nu har även hans ena dotter som är fux fått det fast lite fler (en 5-6 st) i varierande storlek, och det roligaste är att han även har ett skimmelsto efter sig som fått tydliga (inte vita men ljusa) ljusa fläckar på bakdelen. Ser väldigt lustigt ut!
Dock har ingen lika stor fläck som ditt föl, och dessa fläckar syntes in på dem som föl utan har kommit med tiden så att säga och de har blivit mer och mer tydliga på dem båda, men som sagt inga riktigt svarta/vita fläckar utan bara blekta/mörkare :S
Jag kan ju tillägga att det inte finns något svart i släkten på ett väldigt långt håll i.af och fläckigt är ju itne ens tillåtet så hur det har kommit in har jag ingen aning om!
Hakuna matata!

Nej jag vet helelr inte riktigt vart det komemr i från på Kims sida. Kim har ju även sånna vita stickelhårs fläckar en uppe på korset och sen små snö flingor på sidorna :)
Hon ser nog mer ut att vara apelkastad, mitt st har bla. 1 stor fläck på 6 x 10 cm!
Hakuna matata!

min stora shettis har en svart fläck ca 2x3 cm stor på ena skinkan. han e fux förövrigt :) e: brandij vd hoorn.
Har reflekterat över att mitt sto fått fler mörka fläckar i år än hon hade året innan. Har sett dessa mörka fläckar på många, många fuxar så det är nog inte så ovanligt. Mitt sto är för övrigt också e. Brandij v.d. Hoorn
.
Har även fuxsto m. vita hår i gruppering, som en fläck på ena sidan, i höftområdet ungefär.

Så lände det inte är tydligt vitt/svart så räknas det väll inte som någon form av skäck? Jag menar som mina extra ljusgrå men ej vit och fux med mörka dock inte svarta fläckar. Inga skarpa avgränsningar utan lite insprängt.
Hur stort ska det vara för att börja räknas som någon form av skäck~? *vill ju inte ha skäckar på mountains*
Hakuna matata!
#7 På Quarters så går gränsen på vita fläckar vid 5cm, över det o det är en paint eller hur det nu var
.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Nej något typ av skäckanlag är det troligtvis inte. Men något typ av anlag är det säkert. De viat fläckarna Kim har är som stickelhåriga men en är mer än 10*10 cm :)
Jag undrar bara vad mina räknas som… Efter som de inte är vitt, inte svar och insprängt inte en tydlig kant runt om… Kanske är någon liten knabstruper som blivit pappa i hemlighet? (A) Haha nej då! :D
Hakuna matata!

Ja än så länge finns det väl ingen tillägg för sådannna fläckar :)
Alla kännetäcken ska ju skrivas upp i passet! Min ena ridponny som fick pass (tidigare registrerad) fick en notis i sitt nya signalement om en fördjupning längst ner på halsen. Vi vet inte om detta uppstått efter skada eller ev operation eller liknande hos tidigare ägare? Men något har hänt i.af och det skulle med i passet!
Så små "leverfläckar" borde ju också tas med egentligen?
Hakuna matata!

Kollade på brandij vd hoorn och Kims stamtavla och hittade i de fyra första ledsen så vard et bara Kipper of Marschwood som var gemensam. Givetvis kanske det finns fler där bakom men det vore intresant att veta om han hade någon sådan fläck :)