Vilken färg?
Eftersom ni verkar vara experter här inne kan jag ju fråga.
Isabell+brun (inte mörkbrun, han har klara färger om det nu har nån betydelse). Vilka färger kan det ge?
Jag gissar på:
- Isabell
- Fux
- Gulbrun
- Brun
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Lägg till svart och gulsvart så är listan komplett….

ett är säkert den kommer att få en färg 
behöver inte bli fux eller isabell, beror på om den bruna har anlag för rött eller ej. Behöver heller inte kunna bli svart. Beror på hurvida ponnyn är heterozygot eller ej.

öhm många ord nu…kan ta reda på färgerna som är bakom. bakom mamman är ju iaf isabell och fux… så mycket vet jag..

pappan har fux och brun bakom…innan det vet jag inte. som jag har fattat det blir detta hans första årskull så jag vet inte vad han har lämnat. det är även stoets första föl.

att båda har fux bakom, betyder det att fölet löper stor risk att bli fux?
#6 Risk? Du menar väl chans?
Förlåt, kunde inte låta bli. Tycker fuxar är jättefina…

jag tycker det är tråkigt med fux på shettis…finns så många…det värsta vore fux eller svartbrun/mörkbrun. gillar inte heller svart om dom inte har en speciell utstrålning som bara vissa hingstar har. eller det bästa vore kanske om det blev i sån färg för då kommer jag ha lättare att sälja det sen…det värsta sett ur den synvinkeln vore ett isabell eller gulbrunt stoföl…då kommer det bli svårt att sälja..
då kan det bli de flesta färger utom skäck och skimmel och black

#8 det stämmer väl inte, udda färger är väl mer eftertraktade.. har jag fått för mig i alla fall

#10 hon menar nog att det blir svårt för Henne, att sälja. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Aha! Såklart, läste för snabbt.. 
#8 svart är vanligast. Fux är väl ganska vanligt men det finns ju olika nyanser på fux. Vill du inte ha en fux ska du betäcka ditt isabellsto med en homozygot svart. Men då kan du heller inte få isabell. Bara brunt, svart, gulbrun och gulsvart.
Vill du ha lite roligare färg så betäck henne med en skimmel eller en skäck eller kanske en black. Men att betäcka för att inte få en viss färg är svårt. Lättare att betäcka för att få fux eller svart. eller är det stoet som är brun?
#13 Hon funderar på/ska köpa ett sto som redan är betäckt (stoet är en isabell)

#13 precis som 12 säger så är hon redan betäckt med brun hingst…
#11 precis…kan inte behålla fölet, och det blir svårt att sälja om det har rolig färg…
#9 skönt att det inte blir skäck…men lite synd på skimmel och black som är lite roliga :)
Obs! Det är en högst personlig åsikt om färgerna! tycker inte fuxar, skäckar eller svarta är sämre på nåt vis men jag personligen vill inte äga en shettis i dom färgerna.

Hör ni vad hon svär?! Inga skäckar! *ve och fasa!*
(Tihi! Jag delar i princip din åsikt om svart och fux, inte för att de är "fula" utan för att typ alla har dem. Jag trivs bättre med att gå mot strömmen, antar jag…)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#8 "En bra häst har ingen färg" :-)

#17 Nej precis = svart. För svart är ju ingen färg. :-D
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

På MEDELTIDEN räknades inte svart som en färg (i heraldiken) men nog sjutton har väl gemene man ändrat uppfattning om det? Jag menar, har ni inte hört nedanstående vits;
"Pappa, är vitt en färg?"
"Ja."
"Är svart en färg då?"
"Ja, det är klart."
"Där ser du, vi har visst färg-TV!"
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#19 Oh no. Svart ÄR ingen färg. Faktiskt.
/Cattis
vitt är alla färger… svart är inga färger.
Men faktisk så existerar det inga färger. Färger uppkommer genom att solljuset reflekteras olika av olika mtr som kan reflektera olika beroende mtr sammansättning.
Alltså så finns det inga färger i ett mörkt rum.
#21: Nej, svart reflekterar inget ljus och är ingen färg. Det är avsaknad av färg.
Vänliga hälsningar
Niklas
#22 Jag skrev ju att svart inte var någon färg. vad är skillanden? Färger finns bara i vår upplevelse värld. Alltså att du ser eller tror dig se finns inom dig. Olika färger/nyanser uppfattas olika av olika människor, Ungefär som om ett träd faller i skogen och ingen hör det faller. Avger det något ljud då?

Det var väl det jag visste!
Att svarta ponnyer är färglösa! 

#24 Ja och nu är vi tillbaka dit jag ville komma. En BRA häst har INGEN färg = en svart häst är den bra hästen. :-)
/Cattis

#25 Jag lägger nog en annan värdering i ordet färglös än vad du gör… *fniss!*
Kan vara ett förlag till SSS styrelse.. klassen svart skall kallas för färglösa i fortsättningen

#27 Den gillade jag! Kan tom tänka mej att skänka ett hederspris:
Bästa Färglösa Sto
*asflabb!*

#28 Hmpf! Jag kan skänka ett till "bästa missfärgade" = skäck ;-D
*obs! jag har skäckar själv o tycker inte alls illa om färgen* så ingen hackar på mig för det.
/Cattis

#28 HACK HACK!

#28. Dela iså fall ut den till den som går sist i ringen. Då har jag också chans på det priset ;)

#31 Fast det är inte samma klang i Sämsta Färglösa… 

#32. Den mest färglösa måste väl vara den sämsta? 

#33 Inte om du frågar Cattis förstås! 

#34 Precis! :P
/Cattis

Det borde skrivas in i rasstandarden. Att de bästa o finaste shettisarna inte har ngn färg, dvs de är svarta. :-)
/Cattis

Jaha, där rök mina vinstchanser sin väg. Aldrig får man vara riktigt glad.