Färg på hästar i engelska stammar?
Är det möjligt att ta reda på vad för färger hästarna har i engelska stammar? Kan man maila någon i England som kan kolla i stamboksregister?
Hej
Roligt, nästan samma fråga som jag undrade. Hoppas jag också på svar.
Charlotta
Skriv vilka ponnyer det gäller så kan vi som har index/stamböcker kanske hjälpa dig.
Något som man ska vara medveten om är den skillnad som finns vad gäller färgbenämning i Sverige (nutidens) och i England (både nu och då).
I sverige anger vi hästens färg efter dess genetik. I England anger man en färg som beskriver hur hästen ser ut, oavsett om det är genetiskt korrekt eller inte. Detta kan ge konstiga färgsvar ibland, ffa är det väl blackanlagen och gulanlagen som ofta har samma benämning - på samma sätt som alla fjordingar kallades för "gulblack" förr. (Idag heter de brunblack, rödblack resp musblack - gulblack är en benämning om sinte existerar längre)

#3 Fast i indexen är det ganska många olika färgbenämningar faktiskt. Där skriver de strawberry roan, blue roan osv o det är ju enkelt att översätta. Red dun, golden dun, dun = lika lätt att översätta. Felmarginal javisst, men det spelar ju ingen roll då vi i sverige förvisso SKA ange genetiska färgen, men ändå är det så många id-kontrollanter som envisas med att skriva brunsvart eller svartbrun på vanliga svarta hästar. Så det blir nog minst lika rätt att översätta färgerna i indexen som att läsa webbstamboken.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 med tanke på att jag fått lära mig att både brunskimmel och rödskimmel kan heta strawberry roan, så är jag inte så säker…
(men jag håller med om att många ID-kontrollanter inte vet vad de gör, här heller.)

#5 Fast om du öppnar indexen och tittar, så ser du att de är ganska noga med att åtskilja färgerna där.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det gäller färgerna på några engelska ston som finns i min kusins hästs stamtavla samt fadern till Dazzle.
Kilcummer Dazzle SPSB AN0412; Kilcummer Tiny Tears SPSB 14091; Kerswell Muscat SPSB AA09495

Kilcummer Tiny Tears 14092 står som Grey dun
Kerswell Muscat har nr AA0495 och står som Dun.
Kilcummer Dazzle hittar jag inte på numret i det årets stambok men jag ska leta vidare en annan gång hinner inte nu.