Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 768 ggr
Jalmaar
0

Premiering

Om ett sto har en rörelsestöring pga skada, hur gör man för att stamboksföra henne då?

Jalmaar
0

Putt

Cattis
0

Ingen aning, men är väldigt intresserad själv av att få reda på vad som gäller.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Teddy]
0

Kanske skaffar ett veterinärintyg från en vet som kan styrka att det rör sig om en skada.

SofieN
0

Och jag är nyfiken på vad det är för skada som gör att hästen får en rörelsestörning.

Cattis
0

#4 Det är jag med. När det gäller min ponny har skadorna uppstått/skett hos tidigare ägare, som enbart skrivit i ett mail ATT ponnyn varit skadad. Inte hur, inte när och inte hur den behandlades. Jag vet fortfarande inte riktigt vart hon skadades ursprungligen, då hon i flera års tid har musklats och belastats galet. Så jag är lika nyfiken som du faktiskt.

/Cattis

VeronicaP
0

Du får skaffa ett veterinärsintyg på skadan och på det viset bevisa att det är en rörelse störning som inte påverkar avlen  och att den inte är halt.

jag måste tex skaffa ett veterinärsintyg till min russhingst som ska visas fram i augusti på hans överkäke att det är pga skada och inte är medfött.

Cattis
0

#6 Tyvärr så är hon ju halt av och till. Det har blivit bättre sedan vi på det här året jag har haft henne nu, lyckats korrigera hennes ena framhov ganska bra. Den var helt konstig, då hon felbelastade det benet oerhört illa. Det är förmodligen inget som man fixar till i en handvändning, om man alls lyckas när hon gått så här i flera år. Men jag vill gärna få henne avelsvärderad i Sverige - är ju rätt bra för eventuella kommande avkomor, om hon nu går att få dräktig igen.
Hon är anmäld till en uppsamling och det är ju ett par månader dit, så vem vet… Mirakel har ju skett förr. Obestämd

/Cattis

zettan
0

vore intressant detta att få veta vad som gäller. Jag avstod att visa mitt ena sto på premiering i år ju pga att hon har en rörelsestörning. Vi tror rörelse störningen beror på hennes belastningsfång hon hade tidigare. Så nu ska vi kämpa med stretching och massage så jag kan visa henne på premiering med föl nästa år.