Hjul på rockard
Vad har ni för hjul på era rockarder?
Luft? Hårda?
Varför har ni dom hjul ni har? Vad är bäst i olika sammanhang?

Crossdäck har jag haft på mina rockarder till shettisarna, hade en med bildäck men den var för tung o klumpig. Cykeldäck på sulkysarna.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Har gummihjul, inte lika lättrullat som lufthjul men man slipper punktering 

#2 Hur är gummihjulen på grusväg? Blir det inte väldigt hårt o stötigt eller dämpar vagnens fjädring det?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#3 Beror väl på vagnen
Jag har en Roslagsvagn, den är OK, ganska stötig trots fjädring.
Jag har Roslagsrockard, med gummiklädda stålhjul. Funkar kanon. Inget stötigt. Beror ju i o f s på var man kör, men ett vanligt litet gupp i grusvägen dämpar rockardens fjädring.
Däremot på mjukt underlag, sand/gruspaddock tex gräver hjulen ner sig. Då skulle jag föredra de bredare lufthjulen.

När jag skulle köpa ny rockard, frågade jag kuskar, tränare och vagnstillverkare vilken sorts hjul som var att föredra. Alla jag frågade var rörande överens om att det är en smaksak. 
Detta var iaf vad jag kunde sammanställa efter min rundfrågning (varav det mesta redan tagits upp i tråden):
**Hårdgummihjul
**+ Slipper punktering/kolla luften i däcken
+ Mycket bra på hårda underlag som t ex grusvägar
- Sämre fäste vintertid än luftgummihjul, vilket gör att de kan glida i sidled
- Har en tendens att "gräva ner sej" i mjukt underlag, vilket gör det tyngre för hästen att dra.
**Luftgummihjul
**+ Högre komfort då luften fungerar stötdämpande, vilket gör det mindre stötigt på ojämna underlag än med hårdgummihjul
+ Vanligaste önskemålet på nya vagnar, enligt de tillverkare jag pratade med
- Risk för punktering
#6 tack för bra beskrivning =) Jag har ju luftgummihjul på nya rockarden, vilket jag ville ha just för att vi bara har skumpiga grusvägar här.
I huvudsak kommer ju vagnen att användas på bana (i sand alltså) i ridhus, eller på grusväg, som är stenhård ibland och jättemjuk ibland. Den kommer användas mestadels för dressyrkörning.
Vintertid så är det glansis på våra vägar, brodd i hästskorna är ett måste!
Så på din beskrivning så känns det som att jag har valt rätt hjul till våra underlag =)
Punktering är ju ett gissel, men det får man väl leva med.
Hur mycket luft ska det vara i hjulen? Finns det nå standard att gå efter, som med bilar?