Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1646 ggr
icansson
0

Tjära bra eller dåligt?

Ja som frågan lyder tjära bra eller dåligt? har ni använt tjära till hovarna?

AnnaLundin
0

Tjära kan vara bra om man har problem med röta i hovarna, förutsatt att man gör ordentligt rent innan man applicerar det. Nackdel med tjära är att man riskerar att stänga in ev bakterier/svampar med den om man inte får riktigt rent. Det finns annat som är bättre mot röta, numera.

Det finns ingen anledning att använda tjära om man inte har några problem med röta. Och om man använder det så ska den bara appliceras där det finns problem (på strålen etc), aldrig på hovarnas utsida.

icansson
0

1# okej tack för svar! har du något tips som man kan använda åt hovar som lätt brister?

Joystick
0

På mitt varmblod som hade jättesvaga hovar ett tag fick jag rådet av hovslagaren att pensla med torsklevertran..

Luktade urk men hovarna blev fina!BILLIGT var det också. Köpte på järnaffärn som då tar hem Lantmännen/ Granngårdens sortiment

Anna-Carin

Mossedal
0

# 2 Det finns en uppsjö av örter och tillskott som hastar kan äta för bättre hovkvalité. Om man jämför med männsikor (och våra naglar) så brukar dåliga naglar tyda på någon form av brist. Så sköra/dåliga hovar kan vara att hästen har ett ej tillgodosatt ämnesbehov och/eller dålig blodcirkulation.

Titta in på t.ex. www.hippok9.nu och se vad de anser kan hjälpa hovarna.

Själv ger jag mina totton Hilton SEAWEED & ROSEHIPS (Sköra Hovar - Mkt BRA! Är även komplett Mineral o Vitaminfoder, 1-3msk/dag). Innehåller brunalger, nypon, bovete, alfalfa och nässla. Jag ger det för hovarna (har en fånghäst) och som mineraler… kan bara inte bli fel ;-))

Torra hagar kan också vara en bov i dramat… hovarna är ju anpassade efter att hästen går ned i sjöar/bäckar och dricker vatten - något som idag normalt inte sker eftersom vi har vattenkoppar/kar/hinkar. Så att ordna ett "geggigt" område när sommaren är torr kan vara ett sätt, att spola hovarna med vatten eller ställa hovarna i vattenbad ett annat sätt.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

#2 - det beror på varför de går sönder.

Det finns, som #4 skrev, massvis med diverse fodertillskott och dessa fungerar olika bra på olika hästar. Med fodertillskotten täcker man upp brister som orsakat sköra hovar, men det går inte att påverka det redan utväxta hornet utan bara det nya horn som bildas efter att man börjat med tillskottet. Det tar ca 1 år för en ny hov att växa ner, först efter den tiden kan man avgöra ifall preparatet man har använt har gett någon effekt.

Sen finns det flera tips och knep, men det beror som sagt på hur det ser ut, vad som är orsaken till att hovarna går sönder.

Det man också ska komma ihåg är att det är fullständigt naturligt att det bryts loss bitar från hovarna, det är så hästar i det fria håller hovarna korta….

icansson
0

okej tack för era svar hagen hon går i nu är väldigt torr kan det bero bara på det?

AnnaLundin
0

#6 - skulle kunna bero bara på det.

jag undrar hur det ser ut, var och hur hovarna spricker sönder? Det är svårt att svara generellt…

icansson
0

ska se om jag kan ta några bilder på hennes hovar