Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2215 ggr
QuickStep
0

Att lasta häst

Är inte lätt. Det finns mycket säkerhet att tänka på. Men nått som har hänt mig dem senaste ggr är snälla personer som kanske bara egentligen vill hjälpa till men som har gjort mig att känna mig helt värdelös.
Dem tar verkligen grimskaftet ur handen på mig och säger. Men lilla vän. så där ska du inte göra. Låt mig ta han och så går han  in på 5 röda…
Jag hinner inte ens försöka lasta min egna häst innan folk ser att jag har lite problem.
nää nu ska jag gå på lastningskurs tror jag.
Nån som vet vart det finns såna?

Hur gör ni när ni lastar och vad för problem brukar uppstå för er?

Hanna-D
0

Tar grimskaftet och går in, de enda som kan bråka lite är små föl som tycker det är läskigt, de andra kliver snällt på. Jag gör ingen stor grej av det och då gör inte hästarna det heller.

[Teddy]
0

Min B-ponny är en stadig herre som får för sig ibland att han INTE ska åka bort. Har man honom i grimma finns ingen möjlighet att hålla honom vid sådana tillfällen. Däför lastar jag honom alltid i träns.
Om någon häst är tveksam står jag alltid med ryggen åt den, så hästen ser att jag är på väg in i trailern. Många ggr ser man folk som står uppe på lämmen, vända mot hästen och drrraaarrr i grimman. Då är det bättre att någon /några tar ett grimskaft/rep runt rumpan, så att trycket kommer bakifrån och inte bakom öronen på hästen.

exitingsvillemo
0

Min unghingst tycker att det här med lastning är fullständigt onödigt.

Jag lägger en longerlina runt rumpan samt ett stigläder över ryggen som jag trär igenom longerlinan i. För att linan inte ska halka ner.

Sen går vi på, med ett lätt tryck runt rumpen.

[lindatornerup]
0

Tålamod och gott om tid är en fördel. Och att du bara har de som du själv vill ha tillhjälp. Har en fjording som är makalös så fort han ser en transport. Men vi har faktiskt fått honom till att gå in utan problem . Det tog en halv dag att övertyga honom, med beröm när han satte en hov på lämmen, och inga "bannor" når han strulade, utan bara ,vända honom mot lämmen hela tiden, så han fattade att det faktiskt var dit han skulle. Och efter många "om och men"  så gav han ,Äntligen upp, och gick inSkrattande Och vi gjorde som ovan, lastade i träns, och även la ett rep runt rumpan. Ett tips är också att gå över lämmen på tvären. Det gör att dom oftast tycker det är mindre läskigt att trampa på den när dom skall in på "rätt håll"  Lycka till och ha tålamod , det är viktigt,så fixar du det säkert.

stallostby
0

njae jag tycker folk mest glor…inte hjälper till om man inte tvingar demFlört

Min ettårshingst stegrade och boxades med framhovarna i Axvall senast, men till slut blev han indragen i visningstränset, som höll! Ettårstoet lastade jag själv..

Har sällan problem..Man måste vara bestämd från början, det är bara pang in. punkt slut. Hästen får inte ägna sig åt att kolla omgivningarna, det är transporten som gäller.

När de går framåt gör man inget, när de ens tänker backa så är man på dem, förslagsvis med en sopborste som man kan sticka dem i baken med för att göra det obekvämt..enda sättet att komma undan det obekväma är att gå in… obs här slår vi inte in hästarna och ger dem en hemsk upplevelse!

Hellre då linor, det brukar funka på den mest envisa hästen..se bara till att ha handskar och en stark lina…min longerlina small av senast…men sedan gick den mkt envisa D ponnyn in.. En gång halade vi in henne med lina runt bommen fram…funkade bra, tålamod och stark grimma bara..

obs att det är skillnad på envis häst och rädd häst!

Men jag måste bara säga att shettisarna har varit oerhört lättvindiga att lasta, kanske mest för att de är små..men även psyket på dem.

UG
0

#0 Jag vill uppmuntra dig! Du låter som en bra och ansvarsfull hästägare som själv vill lasta din häst. Du berättar att folk som ser att du har problem kommer till hjälp och du beskriver vidare att du vill lära dig lasta din häst själv utan att någon griper in och tar över.

Just det behöver du förmedla till de som vill hjälpa. Du kan säga:
"Tack för att du vill hjälpa, stå en bit ifrån så ska jag säga till när jag vill ha hjälpen." eller likn. Så kan du lasta din häst själv, det får ta den tid det tar. Jämför dig inte med andra genom att tro att du är värdelös bara för att någon är bättre! (ja, jag gillar Mia Törnblom) ^^

Lycka till!

QuickStep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 6
tack för ditt svar. Det va väldigt uppmuntrande.
Ja nästa vecka har nog sommarhästarna åkt så det bara är mina kvar. då kanske det blir lite lugnare och träna på att lasta.
Problemet med min lilla pålle är väl att tar man fram longerlinor så växer han fast. jag tror inte han är rädd. det handlar om att han ska gå in på när han har lust. men så kan jag inte ha det.
han e 3 år och halvblod så jag kan inte lyfta in han som med en shettis kanske.
när han va föl så lärde dem honom gå in med havrehink.
jag tycker inte mat är bra att lasta med.. det är ju mig han ska lita på och lyssna på.

Majja12
0

Jag vet en travkusk som ställer transporten i unghästarnas hage och lägger mat där inne. Då kan hästarna gå in där när de känner för det och får samtidigt en positiv upplevelse av transporten. Kanske kan vara nåt om du har tillgång till en egen transport =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Hanna-D
0

#8 Låter otroligt farligt. Tänk om flera hästar tränger sig in samtidigt, eller om någon halkar på gummimattan när det regnat…

Majja12
0

#9 Man behöver ju inte ha alla hästarna i hagen samtidigt medans transporten står där Flört

Hanna-D
0

#10 Det stod unghästarnas hage.

Majja12
0

#11 Ja, men detta var ett tips till TS. Betyder inte att man måste ha flera hästar i hagen… Sedan är det givetvis bra att du uppmärksammar alla som läser tråden på att det kan hända olyckor Glad Jag tror inte att hästar (av ren självbevarelsedrift) skulle tränga sig in fler än vad som ryms i en transport, även om det finns mat där inne, högst i rang går först. Vad gäller travkusken så vet jag inte exakt hur han gjorde när han lämnade vagnen i hagen, om hästarna var där samtidigt eller om han hade dem där en och en (han hade en liten uppfödning, ett fåtal föl per år). Jag vet bara att han ställde den i unghästarnas hage och att alla hans uppfödningar genom åren blev transporttränade på detta sätt samt att ingen av hästarna blev skadade. Jag var inte där någon gång när han transporttränade hästarna och tyvärr finns han inte i livet idag pga en tragisk olycka så jag kan inte fråga honom exakt hur han gjorde heller… Ska se om jag kan få tag på någon som kände honom bättre än vad jag gjorde och vet hur han gjorde i hagen.

Ser att jag har skrivit i nutid i inlägg #8. Givetvis ska det stå i dåtid av förklarliga skäl som står i stycket ovan. Hade lite bråttom när jag skrev inlägget och ides inte skriva om det… Ville bara få fram själva budskapet, att låta hästen själv upptäcka att transporten inte är farlig.

annie
0

Detta med lastning brukar ge upphov till många känslor och tusen olika idéer. Min åsikt är ju enbart min och är ingen sanning alls…

Det jag upptäckt dock, när man börjar med exv. linor etc, är att hästen snabbt vänjer sig vid att den inte "behöver" gå in i transporten om inte dessa hjälpmedel finns till hands. Om alla linor däremot är fästa, hjälppersonerna är på plats och övrigt är som det "ska" så går hästen in. Vi har lastat ett antal hästar och genom detta fått en mängd olika erfarenheter och lär få fler genom åren. Det vi lärt oss och numera är noga med är att lära hästen är att självmant gå in i transporten och inte använda hjälpmedel eftersom vi inte vill uppmuntra detta beteende och vara i behov av hjälpmedel i lastningen. Det kan ju komma situationer då man behöver ha en häst som är välvilligt inställd till transporten och inte kan eller har möjlighet att använda hjälpmedel. Använder man exv. linor kan ju dessa gå av e.dyl och då bör man vara säker på att ha extra med sig etc. Ja, detta är enbart exempel och jag vill inte alls utpeka någon för att använda "fel" metoder. Vi gör alla det vi anser bäst och fungerar bäst för oss och det är helt ok i de flesta fall.

Det finns en mängd olika sätt att lära en häst att självmant gå in i och acceptera transporten. Frågar du en mängd olika hästmänniskor lär du få en mängd olika svar och därför ger jag inga handfasta råd. Många erbjuder sina tjänster i lastträning och säkert finner du någon som har ett sätt och en filosofi som passar dig om du söker.

För övrigt håller jag med #6, tro på dig själv och din förmåga!

Lycka till!

Mossedal
0

Jag säger som flera andra - tro på dig själv! Hästen känner om inte annat direkt om man är osäker, och brukar då av självbevarelsedrift ta över ledarskapet :-)

Genom åren har jag lastat många hästar, och de som har problem med transportlasning brukar faktiskt be mig om hjälp. Antagligen för att jag lärt mina hästar att "lasta sig själva".

Jag försöker tänka som hästarna….

1. Jag måste vara hästens ledare och hästen måste lita på mig. Jag måste ha kontroll över hästen i ALLA ANDRA SITUATIONER innan jag kan tro att jag får in hästen i ett trångt svart hål. Jag kan träna att "lasta" dem i en fålla av bommar formade som en transport eller en vanlig spilta t.ex. Får jag inte in dem där lär jag ju inte få in dem i en transport heller.

2. Jag måste känna min egen kropp och veta vilka signaler jag sänder ut. Att stå på lastlemmen vänd mot hästen betyder på hästspråk STOPP. Jag står ju med min bredsida mot hästen där jag vill att den ska gå!? Hade en mer ranghög häst stått på rampen vänd mot hästen som ska lastas förstår väl de flesta att den ranglåga hästen inte hade gått fram till rampen?
Jag står vid sidan av/på rampen med min kroppsida mot hästen. Håller grimskaftet/linan i vänster arm och pekar med denna arm in mot transporten. På så sätt vrider jag överkroppen mot transporten. Jag kan ha en pisk i höger hand och peta mot hästrumpan med denna (endast frammåtdrivande - aldrig i bestraffande syfte) precis som vi longering. På detta sätt ger jag hästen fri lejd in i transporten och visar med kroppen var jag vill att den ska gå (mer vana hästar går jag bara före med löst hängande lina och hästen bakom mig, eller skickar in i transporten och så lägger jag linan över rumpan stänger rampen och går runt och kopplar loss hästen).

3. Viktigt med gott om tid och lugn och ro de första gångerna. Ingen stress eller irritation. Ingen ide att bli arg.

4. Se det ur hästens perspektiv. Underlätta för hästen att göra rätt, gör det svårt/jobbigt att göra fel. Bra om man har tömkört/longerat mycket med sin häst. Man kan t.ex. longera/tömköra vid släpet och låta hästen gå över rampen utan krav på att gå in. Till slut kan man tömköra in hästen i transporten.

5. Viktigt att ta in hästen mycket korta stunder till en början. Lasta/led/kör in hästen. Gör halt och backa ut på en gång. Upprepa. Upprepa. Nästa gång kan halten vara längre. Kanske får hästen sin frukost eller middag i transporten innan man lastar ur igen. Man behöver inte stänga rampen de första gångerna heller.

6. När man väl lastar hästen och stänger. Åk inte så långt, en sväng i hagen kanske bara ;-) och så lasta ur igen. Lasta på direkt, lasta ur och "call it a day".

7. De flesta hästar tycker inte om att stå fast i en transport. Förståerligt tycker jag! De är flyktdjur som man låster in i ett trångt utrymme, binder upp kort och som oftast binds med huvud frammåt. När man sedan kör så har hästen svårt att parera kasten som blir i en transport, speciellt då vi bromsar in. PRÖVA ATT ÅKA I EN TRANSPORT SJÄLVA… inte kul. Om hästen ges möjlighet väljer den ALLTID att ställa sig med rumpan frammåt och huvudet bakåt. Då kan den "sätta sig" när vi bromsar - för våra accelerationer kan aldrig bli lika hastiga som våra inmbromsningar.

JAG KÖR ALLA MINA HÄSTAR LÖSA I TRANSPORTEN. Har bara varit med om en transportolycka, och det var på den tiden jag fortfarande "gjorde som alla andra" och hade hästen vänd frammåt och uppbunden. Hästarna känner sig mer fria/lugnare och har lättare att parera. Så får de vända på sig och stå med rumpan fram som de vill.

Ganska svårt att i text beskriva ur jag lastar och åker med mina hästar, men jag har fått "omöjliga" hästar att gå in självmant och sådana hästar som "alltid" fick panik i transporten att ta det lugnt. Helt enkelt genom att klura lite på hur de vill ha det och bry mig mindre om vad andra människor tycker. Det är ju inte de som ska åka i transporten utan hästarna ;-))

LYCKA TILL!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

IdaT
0

#14 Vilka bra tips! Dom kommer jag lägga på minnet!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Teddy]
0

#14 Jag kör mina shettisar oftast lösa i trailern. Men jag skulle aldrig komma på tanken att låta mitt halvblod åka lös!!

Mossedal
0

# 16 Jag har haft allt från minishettis till halvblodshingst lös i transporten. Så klart även de stora ska få åka bekvämt. Enda skillnaden är om en stor häst vänder i transporten blir det stort svaj (men en bunden stor häst som medvetet står och trampar kan orsaka samma effekt).
Alla mina hästar har vänt direkt efter att man stängt luckan, som senast då bilen börjar rulla på stallplan. Sen står de still resten av resan.
Vi började med lösa halvblod (inte ponnyer) då vi körde mycket sto med föl och tyckte riskerna med mellanväggar och grimskaft var för stora.

Ett roligt minne är från treårstestet på Strömsholm. Stooooooooor stallpan med mååååååånga transporter. När dagen närmade sig sitt slut var det många skrik och linor/piskar/kvastar och mankraft som kom fram. Min hingst jag hade med mig var en snygg kille som syntes, och jag lovar att hela stallplanen avstannade då jag själv fällde ner rampen, pekade in i transporten och han bara gick rakt på. Med tyglarna över halsen så knallade han in, jag fällde upp och gick runt och tog av tänset. Klart :-)
När vi kommer hem så går jag in och sätter på grimma, lägger grimskaftet över halsen och går runt och fäller ned. Skulle han ha bråttom så visar jag bara med händerna att han ska stå kvar. Sen är det bara för mig att gå in och ta grimskaftet. Funkar det på maffig halvblodshingst bör det fungera på de flesta andra ;-)

Må väl,
Maria

QuickStep
0

Glad underbart minne!

[lindatornerup]
0

Håller med "Mossedal" , dina lastningstips är vad jag  har erfarenhet av , plus att jag låter också mina shettisar åka lösa i transporten . Som sagt så ställer , dom sig själv "baklänges"  ( jag har allså inte transporten full av lösa shettisar), Har nu köpt en transport där dom kan åka sidledes, är också bra, Ett tips är att försöka få låna en liten hästlastbil, ibland går dom in lättare i en sådan ,om man haft problem tidigare. Iallafall var det så med min nordsvensk….vanlig transport icke …. ny fin hästlastbil..ok direkt! Sedan var det väl rätt ok att åka "mattes" transport trots allt. Antar att du #17 kände dej mycket stolt och "mallig" och det ska du göra det är ju så det (helst) ska vara!!

Mossedal
0

# 19 Mest stolt över det ömsesidiga förtroende och samspel jag hade med den hingsten (jag är övertygad om att jag hade kunnat skicka den hästen in i döden och han hade gått för min skull). Och möjligheten att visa att de som försöker tvinga sig på sina hästar är ute och cyklar.

När det blir tokigt med våra fyrbenta vänner är det ofta för att vi tvåbenta har ett tunnelseende, är stressade och missar massa signaler. Hästar kan inte klockan, de är inte sura för något som hände tidigare under dagen eller orolig för morgondagen - de är "bara" här och nu med oss. Det är vår skyldighet att ta mot den gåvan och vara där med dem… eller stanna hemma från stallet ;-)

Må väl,
Maria

[lindatornerup]
0

Håller med dej!!!Glad