Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3623 ggr
Ponnyfantast
0

Fårnät till shetlandsponnyer??

Hej, jag har tillgång till 12 hektar bete med fårnät. (Markerna betas även av får, ska växelbetas med häst.)

Jag vågar inte släppa ponnyerna direkt mot fårnätet, utan har 2 eltrådar ca ½ meter innanför nätet.

Men undar nu, är jag orolig i onödan och gör det onödigt dyrt och besvärligt för mig? Jag har sedan barnsben hört att fårnät till häst är högst olämpligt, de kan fastna i nätet. Men vad jag också vill minnas var det hästar med skor som fastnade. Och hästar fastnar ju även i eltråd och kan gör sig illa. Jag har inte grimma på i hagen.

Någon som har eller provat fårnät till shettisar (oskodda)? Vad har ni för erfarenheter?

[lindatornerup]
0

Om du har eltråd innanför, så skulle det väl inte vara något problem. Har du ström i tråden? Det är ju bäst i alla läge. Jag hade sett till att ha ett bra elagregat, så  du har ström i trådarna, sen ska det nog inte vara några problem. Lycka till!

exitingsvillemo
0

Tycker att du ska sätta eltråd innanfär precis som du tänkt.

Ja, hästar kan fastna i vanlig tråd också, men skillnaden är att tråden går av vid viss belastning, det gör inte fårstängslet. Med hemska skador som följd

[Billan]
0

Har du eltråd innanför är det ju som vilken annan hage som helst med ström, för det ska ju vara ström i tråden. Enbart fårstängsel har jag dåliga erfarenheter av.

achibaldsminiatyrer
0

jag har både får och shettisar i mina hagar där jag har fårnät jag har inte el trådar på de behövs helt enkelt inte de är inte intresserad av staketet trots att de inte finns några eltrådar, finns de bete så varför skulle de ge sig på nätet? har jag aldrig varit med om de trots att jag har både ston,föl och hingstar i hagarna.

Kris_J
0

En bekant till mig hade ett föl som blev "hängd" i fårstängslet. H*n hade i alla tidigare år haft ston och föl med fåren utan problem. Troligtvis hade den lille lagt sig vid stängslet och sedan fastnat när han skulle resa sig upp.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

# 4

Ja visst går det bra så länge det inte händer något, men rätt som det är fastnar någon och då stoppar de ofta in alla ben och fastnar regält. Som föregående skrev kan de ju av misstag komma för nära staketet och så är skadan skedd.

AnnaLundin
0

#0 - Jag minns inte säkert vad som gäller vid fårstängsel + el, men när man har taggtråd och el så ska man antingen sätta eltrådarna med distansisolatorer eller sätta elstängslet ett par meter från taggtrådarna. Detta för att hästarna antingen inte ska kunna komma mellan de två stakettyperna, alternativt att de ska ha tillräckligt utrymme mellan de två stängslen så att de inte gör sig illa när de försöker vända sig om…

En halvmeter mellan dessa två staket låter som sämsta valet av lösning.

Jag har själv en bit med fårstängsel och där har jag satt distansisolatorer på stolparna och har eltrådar innanför - 20-25 cm från fårstängslet.

[Teddy]
0

Det finns inget staket som är ofarligt. Det blir hemska olyckor med eltråd också som INTE går av! Våran fjording fastnade förra sommaren i eltråden, snodde in båda bakbenen, drog med sig 40-50 m staket, men inte gick tråden av inte!

StuteriSolo
0

Vi har också flera hagar med fårnät, vi har en eltråd uppepå för att de stora hästarna inte ska välta staketet, shettisarna når ju sällan upp så de kan lägga huvudet över staketet… Har inte varit några problem hittills, tror inte det händer fler olyckor med fårnät än med andra stängsel. Beror ju också på själva hästarna, hur stor hagen är, hur bra bete och annat. Fåren roar sig med att krypa under nätet istället, eller gå rakt igenom rutorna när de är små.

Stängselskador blir ofta otäcka oavsett typ av stängsel.

Ellinor Johansson
0

Vi har en stor hage som är stängslad med fårnät utan el. Det finns inga andra hagar den hagen samt att dem är stor så pållarna står inte och hänger vid något staket.

SannaHolmgren
0

Jag har haft min i fårstängsel, det gick ju bra tills det kom en häst på andra sidan. Den andra hästen fastnade när han sparkade till med benet när de hälsade och följden blev ju ganska dyr veterinärräkning.

Här hemma så har jag haft hästarna i hjorthägnet när det stått tomt utan problem, det är ju ett viltstängsel, lite kraftigare än det som finns utmed vägarna. Jag satte upp eltråd 2m från stängslet för säkerhets skull när jag hade hästar på bägge sidor för att undvika att de fastnade. När de hälsar på varann så slår de ju ofta ut med nåt ben.

Här syns nog stängslet i bakgrunden.

Charlotte-J
0

Ett bete vi har är hägnat med fårstängsel men där har vi satt 3 elrep på distansisolatorer innanför just för att jag är lite rädd för fårstängsel. När jag var yngre (för typ hundra år sen) var det ett reportage i någon tidning om en travhäst som fastnat i en fårstängselögla och dragit av hela hoven. Den bilden har etsat sig fast och jag är jätterädd för fårstängsel.

Amor vincit omnia Kyss

HannaDolly
0

#5 hörde också om den som har fått sitt får hängt i stängslet, min systers man var bekant till den ;)

Sjäkv skulle jag inte vilja använda fårstängsel då hästar kanske kan fastna i det .