Färöponnyn/Färöiska hästen
Kanske fel forum men ändå..
Någon som såg detta på tv? Jag missade detta. Men vad jag förstod så var det mer typ Islandshäst?
Någon som vet ngt, vet ngn länk?

Jag såg det! jättebra, det är en egen ras med 46 individer, härstammar från skottland…tror jag det var, kom till färöarna för ca 1000års sedan. såg ut som en korsning island/shetland, b-ponny stl med tölt.
De hade genom div gentester eller nåt kommit fram till att färöhästen INTE var släkt med islandshästen.
Programmet var bra! Vilken natur att bo i. Det såg ut som om öarna kommit rätt upp ur havet, det var branta stup runt varje ö. Inte ett träd. På en ö bodde EN familj, de hade bott där i 400 år. Ja inte SAMMA familj, men samma släkt förstås….. de sålde/bytte en vallack mot ett sto som fick gå med en hingst, och han såg inte för kul ut. Fettnacke, lång kropp och korta ben. Transporten skedde med helikopter och en bur under, med hästen snurrandes.
Hoppas det går i repris, jag såg det inte från början.
reprisen var tyvärr i Onsdags den 29:e, jag skulle också vilja sett det
Vilken kanal var det på?
Amor vincit omnia 

Jag såg det och tyckte det var ett trevligt program. Inte fullt så inriktat på hästarna som jag hade önskat, kanske. Samma upphovsmän som till programmet om de danska bröderna som födde upp shetland och jutska hästar som gick för ett tag sen, misstänker jag.
De hade en färöhäst och en islandshäst bredvid varandra och med risk för att göra mej ovän med eventuella islandshästmänniskor här, så gillade jag färöhästen bättre. De påminde mer om shetland än island med mer bredd i bålen och finare huvuden… Kanske inte de roligaste rörelserna.
Jag kände mej lite extra hönsig när de visade stoet som transporterades till hingst med helikopter och som sen skulle transporteras på samma sätt tillbaka. Jag som är rädd för att utstätta mina dräktiga ston för minsta stress, kanske kan tagga ner på den fronten framöver…
#4 det gick på SVT1, kanske det finns nå web-tv där man kan se programmet?!
#6 Ja det var det jag tänkte 
Amor vincit omnia