Stopremiering
Hittar inte i storeglementet men kanske någon här kan svara.
Om en 3 åring får Diplom, blir hon automatiskt GI eller måste även ett diplomsto vara utställd med 2 guld för att få GI ?
Hon får GI av diplomet

Vet du om det står något om det för jag hittar inget i storeglementet.
Var i Bjärsjölagård i Lördags och vi som fick diplom fick en G-rosett men förut har jag alltid fått GI ihop med diplomen.
Dom ville inte mäta skenan heller trots att jag ville det.
Det står så här i storeglementet:
Avelsvärdeklass GI
Stoet skall uppfylla minimikraven för avelsvärdeklass G samt uppfylla något eller några av följande
villkor:
- erhållit avelsdiplom,
osv.
Så jag tycker du ska överklaga beslutet till SH, med hänvisning till detta, om det står bara G även på protokollet.
#2 De gjorde fel!!Skicka en överklagan till SH omgående, de vill veta om fel begås, och det är endast drabbade hästägare som kan klaga.
Veritas odium paretFörvånad

#4 Så har vi också haft det på någon av våra shetlandston som fått diplom , vet faktiskt inte varför det blir så men en orsak tror jag att det beror på att de flesta ston för att få GI eller GII är att de antingen ska ha gjort bruksprov eller visas med föl vid sidan.
Det är väl nästan bara shetland där de får GI eller GII direkt.
Synd du inte tänkte på det direkt för då hade dom bara bytt åt dej, men det får dom ju fixa i efterhand

#6 Man tänkte inte så mkt under hjälmen i värmen ;-))
När mitt sto visades i Köping -07 och kvalificerade sig för diplom fick jag fel rosett 3 ggr. Det var min första premiering så jag var väldigt osäker på hur det funkade men fick till slut den rätta rosetten.

#3 Det står varken G eller GI på protokollet men jag fick en Diplom- och en G-rosett

när premierar man ston, alltså vilken ålder? mitt ena sto e nu 3år men väldigt rund så vi kommer inte ställa ut henne alls i år plus att hon skall betäckas nu, kan man premiera ett dräktigt sto? vilken tid på året sker shettis premieringar? samt hur går de till? mkt frågor men allt e fortfarande rätt nytt för mig när de gäller shettisar
Du kan bara viss ditt sto för diplom när hon är tre år den chansen återkommer inte. På endel platser finns det uppsamlingspremieringar som det fortfarande går att anmäla till.
Det är en mycket bra idé att visa på en treårspremiering, du får en bedömning på sin pålle som är till stor hjälp vid val av hingst till henne.

#12 ok men hur hittar man dessa premieringar? hur går de till för att få RS nummer då, när kan man visa för att få de på sin pålle?
All information finns här:
http://www.svehast.se/sh/doc/1034.asp
reglerna ligger längst ned på sidan
När du har visat din treåring kan du ta protokollet och tillsammans skicka det till stambokföraren så får du ett RS nummer på henne.
#16 Förutsatt att hon uppnått de rasvisa kraven kraven.
Tänkte inte så långt förlåt
#14 Ursäkta det blev visst lite dubbelt i 15…, det fanns inte när jag svarade.