Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1077 ggr
Engla-
0

Utställning/Premiering

Hejsan!

Vet inte om jag lägger detta rätt nu men testar.

Har rätt så nyligen fått hem en liten hingst som sällskap till min valack.

Funderar på detta med premiering,utställning? vad gäller, hur går man till väga? När var hur? Måste man visa varje år? Han är två nu.

Hade tankarna på att knippsa honom men då folk runt om sa att vi borde visa upp honom så började jag fundera.

Kan som sagt ingenting inom detta område så allt är välkommet :)

Engla-
0

Ingen som har några tips ?

MadeleneJansson
0

Använd sökfunktionen eller läs i trådar under rubriken premiering. Många frågar samma sak och man orkar inte skriva samma svar hela tiden….

Kortfattat:

Utställning: SSS och lokalföreningrna ordnar under 2009 ca 25 utställningar runt om i Sverige. Anmälningsblanketter finns på SSS hemsida, som du hittar i länkarna här på iFokus. En utställning är en skönhetstävling där dagsskick bedöms. utställningsresultat har ingetmed ev. användanade i avel att göra.

OM du funderar på om din Hingst är bra nog att avlas på skall du visa honom på en avelsvärdering. Avelsvärdering hålls runt om i landet på olika platser, ex, grevagården, Skövde i april och Köping resp Värnamo i September. Även på Gotland, i Wången och i Luleå hålls avelsvärdering för shetlandsponny. Anmälningblanketter osv finns hos SPAF, Svenska Ponnyavelsförbundet.

Det finns inte längre några poängkrav för att få avla på sin shetlnadshingst, utan avkommorna blir renrasiga shetlandsponnyer även om han får 35 p på avelsvärderingen. Uppnår man den gamla "gränsen" på 40 p och hingsten har korrekt stam, hans mamma har RS nr om han är född-06 eller senare så kan har tilldelas ett RS-nummer vilket är ett bevis på att han håller så god kvalitet att han rekommenderas att avlas på.

För att avkommorna skall kunna registreras som shetlandsponnyer  MÅSTE man sköta sina skyldigheter som hingsthållare gentemot SH ( Svenska Hästavelsförbundet) Detta innebär att man måste fylla i och redovisa språngrulla ( vilka ston han betäckt), året efter redovisar man resultat av betäckning, hur många föl föddes osv.

Fråga mer om du undrar, blev visst inte så kort ändå!Skrattande

achibaldsminiatyrer
0

våran hingst premierades med 36poäng samt ett godkänt körprov men blev ändå inte godkänd

Ellinor Johansson
0

Han blev inte godkänd för att han inte uppnådde poängen för rasvisa krav som är 40 poäng. Trevligt att du gjorde ett godkänt körprov med honom då har du ju en bra körponny när du kastrerat honom.

Denna kommentar har tagits bort.
achibaldsminiatyrer
0

#4 han ska inte kastreras

Ellinor Johansson
0

#6 Jag förstår det nu , läste på en annan tråd.